Hej
jeg er en pige på 15år, kald mig C
Jeg har en så dejlig kæreste.. elsker at være sammen med ham! Men for 2 måneder siden slog vi op efter 7 måneder sammen, vi aftalte vi ikke skulle ses eller lave nået med andre piger, men lidt tid efter finde jeg ud af der er den pige, han har kysset med, og det går mig Selvfølelig på… lidt tid efter kommer vi sammen, er sammen i 2 måneder i streg.. men han tog hjem i tirsdags, jeg er så usikker på det hele efter jeg ved de har kysset nogle gange, men hun kontakter mig og siger de også har haft sex… det går mig Selvfølelig ekstremt meget på, hvordan skal jeg tage det.. jeg logger ind på hans snap, og skriver frem og tilbage med en af hans venner, jeg ved var sammen med ham den dag, og han siger også de har haft sex, han tror Selvfølelig det min kæreste, jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, skal hjem til ham om få timer… jeg græder mig i søvne hele tiden, elsker ham, men ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til det, han har jo ikke sagt det til mig…

(15 år)
Kære C
Det kan være rigtigt hårdt, når der er rod i ens kæresteforhold. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er en rodet situation
Det lyder som en super rodet situation, du er havnet i, hvor du på den ene side er rigtigt glad for din kæreste. Men på den anden side så lyder det også som om, du har svært ved at have tillid til ham igen, efter du har fundet ud af, han har kysset og haft sex med en anden pige. Det giver god mening, for det lyder som om, I havde lavet en aftale om, at I ikke skulle ses med andre. Så det er jo en aftale, som I to har lavet, han har brudt. Og når andre bryder aftaler, så er det helt naturligt, at man kan miste tilliden til dem.
Kan du komme til at stole på ham igen?
Det kan være hammer hårdt at være i et forhold med en, som man ikke rigtigt har tillid til. For det kan starte en hel masse tanker om, hvad de mon laver, når man ikke er sammen. Og om de overhovedet kan lide en lige så meget, som man kan lide dem. Er det mon også sådan, det er for dig?
Derfor tænker jeg også, at du er nødt til at finde ud af, om du kan komme til at stole på din kæreste igen. For et forhold er nødt til at være bygget på, at man har tillid til hinanden. Ellers så bliver det for hårdt at være i på den lange bane. Og det er der ikke nogen, der fortjener at være i.
Måske var det en lidt umulig aftale at holde?
Når jeg læser dit brev, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det ikke var en lidt umulig aftale, I lavede, da I slog op? For når man ikke er kærester længere, så kan man jo strengt taget heller ikke bestemme over, hvem den anden kysser med eller er sammen med. Det er en del af det, at man slår op og går hver til sit. Når man gør det, så sætter man også hinanden fri til at blive kærester med en ny eller være sammen med andre.
Og det var jo ikke sikkert, at du og din kæreste havde fundet sammen igen. Så hvis I nu ikke havde fundet sammen igen, ville det nok have været lidt besværligt i længden at holde aftalen om ikke at være sammen med en anden. Det ville hverken have været fedt for dig eller din kæreste, hvis I ikke måtte finde en ny resten af jeres liv.
Derfor kan jeg heller ikke lade være med at tænke, at din kæreste var fri til at være sammen med pigen, hvis han gjorde det, mens han ikke var kærester. Men jeg kan sagtens forstå, at det føles som et tillidsbrud for dig, når nu I havde lavet den aftale, og din kæreste så ikke overholdt den.
Snak med din kæreste
Jeg kan ikke lade være med at lægge mærke til, at du skriver, at du har logget ind på din kærestes snap bag om ryggen på ham. Det kan man godt få trangen til at gøre, når man er bange for, der er noget, ens kæreste ikke fortæller. Men det er ikke okay at gøre det. For din kærestes telefon er hans private ting, og den skal han have lov til at have i fred. Du kan prøve at vende situationen om. Hvis du fandt ud af, at din kæreste havde logget ind på din snap for at skrive med dine veninder bag din ryg, hvordan ville du så have det?
Så hvis der er noget, man gerne vil have at vide omkring sin kæreste, så må man spørge dem direkte. Derfor er det allerbedste råd jeg kan give dig også, at du skal tage en snak med din kæreste om alt det her. For når du ikke har spurgt ham om hende pigen, så har du heller ikke givet ham muligheden for at fortælle dig det. Og når man hører tingene fra andre, så får man det også fra deres synsvinkel. Og jo flere man får fortællingen fra, jo større er risikoen for, at der er nogle ting, der er blevet fordrejet undervejs.
Så jeg tænker, at det allervigtigste er, at du og din kæreste skal have snakket sammen, så I kan få snakket hele situationen igennem. Du kan fortælle ham, at det har gjort dig såret og ked af det, at han ikke har fortalt, at han har været sammen med pigen. Og han kan fortælle, hvorfor han ikke har sagt det og, hvad der er sket mellem ham og pigen. Når du snakker med ham, så tænker jeg, det er vigtigt, at du holder dig på din egen banehalvdel. Det vil sige, at du holder dig til at fortælle, hvad du selv føler og har hørt. På den måde får man nemlig lettere skabt en samtale, hvor der er plads til at lytte til hinanden.
Snak med dine veninder
Det lyder som om, den her situation med den kæreste fylder rigtigt meget for dig. Derfor er det også vigtigt, at du får snakket med nogen om det. Så du ikke går med alle dine tanker og følelser for dig selv. Hvis man gør det, så har tankerne og følelserne det nemlig med at komme til at fylde endnu mere.
Jeg tænker, at det ville være super oplagt at snakke med dine veninder om det. For der er mange teenagere, der enten selv har prøvet at være forelsket eller prøvet at have en kæreste. Så de ved godt, hvor hårdt det kan være, når følelserne buldrer derudaf. Og man på den ene side elsker sin kæreste rigtigt højt, men på den anden side er der også nogle ting, der ikke fungerer. Og det kan være super rart at snakke med nogen, der kan genkende nogle af de ting, man står midt i.
Tag fat i Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen om, at det er svært med din kæreste for tiden. Hos Headspace kan man nemlig altid komme, hvis man har brug for nogen at snakke med. Og der er ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at tale om. Det er nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere, der sidder hos Headspace. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du og din kæreste finder ud af det sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper