Min kæreste har fortalt mig, at han ikke har følelser for mig mere. Jeg ved ikke, hvad jeg har gjort galt. Så jeg ved heller ikke, hvad jeg skal gøre.
Hej.
Jeg har haft en kæreste i 1 og lidt over 4 måneder nu. Vi lever i et langdistanceforhold, og har gjort det helt fra starten. Så vi ser ca hinanden hver 2 weekend. Allerede efter de første 6-7 måneder, var han mig utro. Det har gjort mig så ked af det, og da jeg i forvejen har lidt problemer med at stole på folk efter et tidligere forhold, som også inkluderede utroskab, så har det været svært for mig at komme videre. Det tog mig lige lidt tid men jeg er kommet videre nu, og tænker kun sjældent på det.
Nu er der så sket det, at han har fortalt mig, at han ikke ved, om han har følelser for mig længere. Dog siger han, at han elsker mig og holder meget af mig. Jeg har forsøgt at få at vide, hvad jeg har gjort, så jeg kunne ændre det, men han svarer bare altid “ved ikke”.
I og med, at det er et langdistanceforhold kan jeg godt mærke, at det har ændret sig lidt, for han svarer ikke så tit, når jeg skriver længere, og skriver generelt heller ikke, hvis ikke jeg skriver først.
Det gør mig selvfølgelig utroligt ked af det, da det kom helt ud af det blå. Jeg elsker ham, og ved desværre ikke hvad jeg har gjort galt.
Er der nogle råd, for jeg ved ikke lige, hvad der er det rigtige at gøre?

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Det er aldrig særligt sjovt, når ens kæreste lige pludseligt fortæller, at de ikke helt ved, om de har følelser for en længere. Så jeg kan godt forstå, at du ikke helt kan finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre.
Find ud af, hvad du vil
Jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved, hvad der er det rigtige at gøre lige nu. Og som sådan er der heller ikke noget rigtigt eller forkert, du kan gøre. For det her handler om, at du skal mærke efter i dig selv og finde ud af, hvad der er mest rigtigt for dig at gøre lige nu. Har du lyst til at fortsætte jeres forhold, som det er lige nu? Og har du lyst til at arbejde for at få det til at fungere igen? Hvis du ikke helt kan finde svaret på det spørgsmål, kan du prøve at spørge dig selv, hvad du ville have sagt til en veninde i den samme situation? Det kan nogle gange hjælpe lidt, fordi man kommer til at se situationen lidt mere udefra.
Snak med ham
Men det allerbedste råd jeg kan give dig, er egentligt, at du skal snakke med din kæreste. Det lyder nemlig, som om det vigtige lige nu er, at I får snakket situationen igennem. For det er kun din kæreste, der ved, hvad han tænker og føler. Så det bedste du kan gøre lige nu, er at tage fat i ham og spørge ham, hvad han tænker. Så I kan få snakket om, hvad i hver især har brug for lige nu. Og blive enige om, hvordan I bedst løser den her situation.
Snak med nogle andre
Det kan gøre mega nas, når man får at vide, at ens kæreste ikke helt ved, om han har følelser for en længere. Derfor synes jeg også, at du skal tage fat i nogen af de mennesker, du har rundt omkring dig og få snakket om det her. Så du ikke går helt alene med det. Desuden er det også guld værd at have nogen at snakke med, når man står i en situation, hvor man ikke helt kan finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre. Det sker nemlig rigtigt tit, at dem man snakker med, kommer til at tænke over nogle ting, som man måske ikke lige selv havde tænkt over.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke med det og håber, at du og din kæreste finder ud af, hvordan I kan løse jeres situation.
De bedste hilsner fra en Mindhelper