Hej Mindhelper
Min kæreste gennem 8 år har været mig utro med en pige fra hans arbejde, som han er blevet vild med. Jeg føler jeg burde forlade ham, og jeg ved at han ønsker en pause fra vores forhold. Men lige nu holder jeg fast i ham med næb og klør, fordi hele situation har fået mig til at indse at jeg ikke kan leve uden ham. Hvordan reder jeg vores forhold? Han vil holde pause fordi han idealiserer det single liv han aldrig fik, fordi vi var så unge da vi fandt sammen. Men hele min verden er bygget op omkring ham, han er den vigtigste person i mit liv, jeg ville vælge ham over alle mine venner og hele min familie. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med mit liv, fordi jeg ved at jeg ikke kan fungere uden ham. Jeg tror min psyke er for svag til at han forlader mig. Jeg føler mig som et svagt menneske for at holde fast i ham, selvom det var ham der svigtede mig og ham der ønsker en pause fra vores forhold.

(25 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du står i en rigtig svær situation lige nu. Det er mega svært at se enden på et forhold, især når man har været sammen i mange år. Derfor kan jeg også godt forstå, at det lige nu kan være rigtig svært at forestille dig et liv uden ham.
Der er ingen regler for, hvornår man skal blive sammen, eller gå fra hinanden, heller ikke selvom den ene har været utro.
Du skriver at han har givet udtryk for gerne at ville holde en pause. Det kan være rigtig svært, at den, man gerne selv vil være sammen med, vil holde en pause fra forholdet. Samtidig, kan man ikke tvinge nogen til at blive sammen, selvom man rigtig gerne vil være sammen med dem.
Mærk godt efter
Du spørger direkte til, hvordan du kan redde jeres forhold. Det er der ikke noget sort/hvidt svar til, så jeg kan desværre ikke give dig en opskrift på det. Jeg kan kun råde dig til at mærke godt efter, om du har lyst til at fortsætte forholdet, og så agere ud fra det.
Et forhold skal gerne være godt for begge parter. Det er en stor beslutning at finde ud af, om man skal være sammen eller ej, og derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du mærker efter, hvad du har lyst til.
Kærlighed kan sætte sig i kroppen
Det er helt normalt nærmest at føle sig afhængig af sin kæreste og den støtte og kærlighed, man får fra personen. Derfor kan man få det rigtigt ubehageligt i kroppen, når ens kæreste vil slå op. For eksempel kan man opleve at få ondt i maven, eller få meget hjertebanken.
Netop derfor, får jeg også lyst til at skrive til dig, at jeg bestemt ikke opfatter dig som svag, fordi du føler, du ikke kan fungere uden ham. I har været kærester i otte år, og derfor giver det rigtig god mening, at det er sindssygt svært muligvis ikke længere at skulle være sammen.
Tal med ham om det
Jeg får lyst til at foreslå, at du kan sætte dig sammen med ham, og tale om, hvad I tænker om situationen. Når man står med så stor en beslutning, kan der være mange tanker der farer rundt i hovedet, og derfor kan det være rart for jer begge at finde ud af, hvad I hver især tænker om situationen.
Hvis du selv finder frem til, at du gerne vil fortsætte med at være kærester, så kan du fortælle ham det, men også være opmærksom på, at det ikke er sikkert, at det er dét, han vil.
Skulle det ende med at være tilfældet, så kan jeg anbefale dig vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste. Artiklen er fuld af gode råd til, hvordan du kan håndtere situationen, og få det bedre.
Det første råd lyder blandt andet, at det er vigtigt at give dig selv lov til at være ked af det. I har været kærester i mange år, og derfor giver det også god mening, hvis du bliver rigtigt ked af det. Giv følelserne plads, og vid, at det er helt okay og naturligt at være ked af, at forholdet er slut.
Tal med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med nogle af dine venner om det, du går igennem? Det kan være virkelig rart at få sat ord på sine tanker, når man går igennem noget svært.
Dine venner kender dig, og måske også din kæreste, og det kan være de kan se tingene fra en anden vinkel, eller har nogle gode råd til situationen. Uanset hvad, kan det i hvert fald være rigtig rart at have nogle at støtte sig op ad, især hvis man står i en livsomvæltende situation.
Headspace giver plads til de svære tanker og følelser
Hvis du har brug for at dele dine tanker og følelser med nogen, som ikke nødvendigvis er dine venner eller familie, så kan jeg anbefale Headspace.
Headspace tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år, uanset om ens problem er småt eller stort. Du kan finde en afdeling nær dig på Headspace.dk.
Jeg sender dig masser af god energi og håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper