Hej Mindhelper
Jeg er tit ked af det, men kun om aftenen. Ofte græder jeg over, at min kæreste er på efterskole, og vi derfor ikke ses så tit. Jeg savner ham grænseløst og fungerer bedst, når vi er sammen. Der er jeg bare gladest. Jeg elsker ham, men det gør virkelig ondt at savne ham så meget. Ville det være sundest for os/mig (jeg er nok mest problemet), at vi går hver til sit? Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det er super hårdt, når ens kæreste er væk, hvis man har været vant til at have dem tæt på hele tiden. Så jeg kan godt forstå, du synes, at det gør virkeligt ondt at savne din kæreste så meget. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt naturligt at savne
Det lyder super hårdt, at du savner din kæreste så meget, at du rigtigt tit er ked af det. Men jeg tænker også, at det giver rigtigt god mening. For når man elsker nogen rigtigt højt, så savner man dem også, når man er væk fra dem. Det er helt naturligt. For savn er på en måde den pris, man betaler for kærlighed. Men det gør rigtigt ondt, når man står midt i savnet, som du gør lige nu. Så jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er særligt sjovt. Måske kan det hjælpe dig lidt at prøve at huske dig selv på, at du kun savner din kæreste så meget, fordi du elsker ham rigtigt højt. Det får nok ikke savnet til at forsvinde, men det kan nogle gange gøre det lidt mere okay at være i det.
Ville du savne ham mindre?
Du spørger, om det mon ville være bedst for dig at slå op med din kæreste, fordi du savner ham så meget. Og i sidste ender er det dig selv, der skal mærke efter, om du tror, det ville være det bedste. Men jeg kommer til at tænke på, om du mon ville savne din kæreste mindre af at slå op med ham? For som jeg skrev, så er det helt naturligt at savne en person, som man elsker virkeligt højt, når de ikke er væk. Og hvis du og din kæreste går hver til sit, så kommer du måske slet ikke til at se din kæreste mere. Det forestiller jeg mig også ville være super hårdt for dig. Samtidigt så tænker jeg også, at hvis din kæreste kommer hjem fra efterskole til sommer, så er det faktisk ikke særligt længe, du skal savne ham endnu, før I kan være sammen igen. Og ville det så ikke være rigtigt ærgerligt at være gået hver til sit, fordi du savner ham super meget lige nu?
Snak med din kæreste
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med din kæreste om, at du savner ham rigtigt meget? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Så kan I nemlig få snakket sammen om, om der er noget, I kan gøre for at savnet måske bliver lidt nemmere at holde ud. Det kunne for eksempel være, at I lige sendte hinanden en godnat-besked om aftenen, hvis I ikke allerede gør det. Sådan så du ved, at din kæreste tænker på dig. Det kan også være, at det kan hjælpe lidt, at I kan snakke sammen på Skype eller Facetime et par gange om ugen.
Det er ikke det samme som at være sammen i det virkelige liv, det ved jeg godt. Men det kan nogle gange hjælpe rigtigt meget, at man lige får snakket sammen og set hinandens ansigter mellem, at man er sammen. Det kan også være, at I kan lave nogle faste aftaler om, hvilke weekender og ferier, I skal se hinanden i. Sådan så du ved, hvornår du skal se din kæreste næste gang og kan se frem til det, når du kommer til at savne ham for meget. I skal bare huske, at uanset hvilke aftaler I laver, så skal det være nogle aftaler, der er okay med jer begge to. Sådan så der ikke er en, der kommer til at føle sig låst fast i det.
Snak med nogle andre
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon tager fat i nogen, når du bliver rigtigt ked af det om aftenen, fordi du savner din kæreste? Det kunne for eksempel være dine forældre. Det er rigtigt oplagt, fordi jeg tænker, at de er i nærheden af dig, hvis du bor hjemme. Men det kan også være, at det er nemmere eller rarere for dig at skrive en besked til en veninde eller måske ringe en veninde op. Selvom det ikke får savnet til at forsvinder, så bliver det tit lidt mindre og gør lidt mindre ondt, hvis man snakker med nogen om det. Vi mennesker er nemlig ikke bygget til at gå alene med de svære ting. Vi er bygget til at have brug for hjælp og omsorg fra andre, når vi er kede af det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så ønsker jeg både du og din kæreste det allerbedste fremover. Jeg håber, at I finder ud af det sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper