Hej Mindhelper
Hvordan håndterer jeg, at min kæreste har forladt mig efter 3 år, der var nogle dele om min opførsel og som hun var utilfreds med, som endte ud i at hun begyndte at græde tvivle på sig selv på en eller anden måde. Og hun sagde, at jeg har ændret mig rigtig meget. Men hun er ikke forelsket i mig længere. Og slog op med mig. Jeg er ikke vred på hende. Jeg forstår det bare ikke, og hun sagde til mig, at hun tænker på mig, og at hun stadigvæk elsker mig,er fordi hun har brug for at få noget tid for sig selv og finde sig selv. For det fik jeg også tolkede at hun har brug for for det hun sagde men jeg er stadigvæk i tvivl. Jeg forstår ikke, hvorfor hun gjorde det lige nu jeg er lige blevet opereret for en korsbånd operation ligger herhjemme har svært ved at tænke på andet over det. Jeg spørger hende hvorfor at hun synes at det skulle være lige nu. Og til det svarer hun hvornår skulle det ellers have været. Jeg synes, at hun skulle have givet mig en chance til. Så jeg kunne finde kærligheden igen. Og hun sagde, at hun ikke savnede mig de seneste tre uger men vi har stadigvæk skrevet søde beskeder til hinanden og snakke sammen men bare ikke på samme måde som en gang. Men jeg elsker hende

(18 år)
Kære dig,
Puha, det lyder som en svær situation, du går igennem lige nu. Det kan gøre helt vildt ondt, når ens kæreste slår op. Især hvis man ikke helt forstår, hvorfor de gjorde det.
I har brugt de seneste tre år sammen, men nu vil hun ikke være kærester mere. Det kan jeg godt forstå gør ondt. Det er nogle svære følelser at gå med, så jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til os.
Vi reagerer forskelligt
På det du skriver, virker det til, at du ikke helt kan forstå din kærestes beslutning om at slå op. Det er meget forskelligt, hvad der sker, når par går fra hinanden.
Nogle bliver enige om det sammen, men for andre er det den ene, som ikke længere vil være kærester. Når det sker, så er det helt naturligt, at den person, der ikke ønsker at slå op, kan blive forvirret og ked af det.
Derfor synes jeg også det giver god mening, at du har svært ved at forstå, hvorfor hun slog op.
Jeg kommer til at tænke på, om du kunne mødes og tale med hende om, hvad der skete. Det lyder til hun allerede har svaret på nogle af dine spørgsmål. Men jeg får stadig fornemmelsen af, at der er ting du er i tvivl om.
Det kan være der er ting du ikke forstår, som du kan spørge hende om, og på den måde få en afslutning. I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting, kan du læse om, hvordan du kan gribe det an.
For eksempel kan du skrive til hende, og aftale et tidspunkt I skal tale sammen. Selvom artiklen er rettet mod venner, så kan du sagtens læse den. For det er nemlig mange af de samme ting der gælder, selvom man er ekskærester.
Hvad nu hvis…
Du skal vide at det er helt normalt, hvis du sidder tilbage med tankerne: “Hvis jeg nu bare havde gjort mere af det her, eller gjort mindre af det her, eller hvis jeg ændrer det her, så kommer hun tilbage”. De tanker er helt naturlige, men de kan også være meget svære at gå med.
Når vi har hjertesorg, er det naturligt at tænke over, hvad vi kunne have gjort anderledes. Men vi kan ikke vide, om det havde ændret noget. Måske havde man slået op alligevel. Derfor kan det være rart at slippe de typer tanker.
Når hjertesorgen rammer, er det vigtigt at vi er kærlige mod os selv, i stedet for at slå os selv i hovedet.
Hvad kan du så gøre nu
Men, hvad skal man så lige gøre for at få det bedre? Der er heldigvis flere ting, man kan gøre. Og det er vigtigt at huske, hjertesorgen vil gå over med tiden. Også selvom det gør rigtig ondt lige nu.
Ses med dine venner
Det første jeg vil foreslå dig at gøre, er at ses med dine venner. Ens venner kender en rigtig godt, og det kan være rart at have nogen omkring sig til at støtte én, når man har det skidt.
Lige nu ligger du derhjemme og er blevet opereret i knæet. Som du selv skriver, så er det let bare at komme til at ligge og kun tænke over breakuppet og blive rigtig ked af det.
Derfor er det en rigtig god ide at ses med dine venner. Du kan både snakke med dine venner når du bliver ked af det, men de kan også hjælpe dig med at komme på andre tanker. Så hjertesorgen ikke skal fylde alt hele tiden.
Når vi er kede af det, kan det nemlig være rigtig rart at få sagt vores følelser højt. Så har de det nemlig med ikke at fylde helt ligeså meget, som hvis vi går med dem inde i os selv.
Drop minderne
Noget andet jeg vil foreslå dig, er at droppe minderne i en periode. Det kan være let konstant at minde sig selv om det forhold, der nu er forbi. Det kan være du ser på gamle billeder eller hører den sang, I altid hørte.
Og selvom det kan være rart at tænke tilbage, så kan det ofte også gøre en rigtig ked af det. Og det kan være svært at komme igennem hjertesorgen, hvis man konstant minder sig selv om det gamle forhold.
Derfor vil jeg foreslå dig at pakke minderne væk i en periode, og fokusere på dig selv, og det du godt kan lide at lave.
Tillad dig selv at være ked af det
Men uanset hvor meget man prøver at fokusere på noget andet, så kan man selvfølgelig ikke ændre på sine følelser. Og det skal du bestemt heller ikke. Derfor er det også vigtigt, at du tillader dig selv at være ked af det.
Eller vred når du bliver vred. Uanset hvad du føler, så giv følelserne lov og plads til at være der. Vores følelser har det nemlig med at gå hurtigere over, når vi giver dem lov til at være der.
I vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste, har vi samlet 10 gode råd til at få det bedre. Den kan jeg varmt anbefale dig at læse, for der er rigtig mange andre gode tips.
Hjertesorg kan gøre sindssygt ondt. Men det er nemmere at komme igennem, når man støtter sig op ad dem omkring sig, og får talt med nogen om, hvordan man har det. Og så er det vigtigt at huske, at det nok skal gå over igen, selvom det er svært lige nu.
Jeg sender dig mange positive og helende tanker, og så håber jeg at mit svar kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper