Selvom jeg har en fornemmelse af, at ingen af dem kunne finde på at gøre mig noget ondt, frygter jeg stadig rigtig tit, at han skifter mig ud med hende.
Hej.
Jeg er en pige på 17 og har på nuværende tid været kærester med min kæreste i 4 måneder. Umiddelbart føler jeg vores forhold fungere som det skal, udover at jeg er bange for om han kunne finde på at skifte mig ud med en anden, selvom han viser han holder af mig. Jeg har gået med følelsen i noget tid nu. Det hele poppede op for et par uger siden og har stået på lige siden, da han begyndte at skrive med en af min veninder, som jeg spiller håndbold med efter de havde snakkede sammen til en festival. De snapper og skriver meget sammen den vej og selvom jeg har en fornemmelse af at hverken nogle af dem kunne finde på at gøre mig noget ondt, frygter jeg stadig rigtig tit, at han skifter mig ud fordi han måske bliver forelsket i hende eller noget helt andet. De skriver konstant sammen, han tjekker jævnligt om hun har svarede igen og snakker rigtig tit sammen i byen (det skal lige siges at hvis jeg spørg hvad de skriver om, forklarer han det gerne og jeg må også gerne se med og sådan, det er også en af de ting der endnu gør at jeg ikke helt ved hvor jeg står og hvordan jeg skal håndtere det) men ja indtil videre har jeg valgt ikke at kommentere på det fordi jeg nemlig ikke selv har lyst til at være den nedern jaloux kæreste type, men har overvejet at tage den op, fordi jeg til hverdag går og tænker meget over det og det gør mig ret ked af det. Men er lidt på bar bund med hvad der er det rigtige at gøre. Har snakkede med mine veninder om det og sidste dag oplevede jeg også at jeg ikke kunne finde ham eller få fat på ham i byen og da jeg snakkede med hans venner, sagde de han sikkert var taget hjem og senere ringede han så og sagde til min veninde at han ikke var taget hjem og at han var igang med at snakke med hende pigen og herefter snakkede jeg så med mine veninder om det, og de kom med et bud på at selve vennerne måske havde været med til at dække over noget, hvilket der selvfølgelig gjorde mig meget mere ked af det og usikker.
Håber i kan og vil hjælpe
Mvh Den anonyme fortvivlede og usikre pige

(Pige, 17 år)
Kære anonyme, fortvivlede og usikre pige
Øv altså, det lyder som en mega svær situation at stå i. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver usikker, når din kæreste snakker meget med en anden pige. Det kan sagtens gøre en jaloux, fordi man bliver nervøs for, hvad det kan betyde. Den følelse tror jeg rigtigt mange mennesker kan nikke genkendende til. Og det kan være rigtigt svært at se sig ud af, hvordan man lige bør reagere på det, fordi man måske ikke har lyst til at være en jaloux kærestetype.
Du kan prøve at læse vores artikel om jalousi. Der står nogle virkeligt gode råd til, hvordan man kan håndtere jalousien. Jeg tænker især at de første 2 råd er rigtigt gode for dig. At få snakket med din kæreste om jalousien og måske lave nogle aftaler om, hvad i begge to synes er okay og ikke-okay, når man er kærester. For det lyder til at det er super svært at være dig i øjeblikket, og derfor er det nok en god idé, hvis i får snakket sammen, så du ikke behøver gå og være nervøs.
Snak med din kæreste
Det kan være en lidt svær samtale at tage, fordi jalousi er et lidt ømtåleligt emne. Men det kan være en rigtig god idé, at gøre alligevel. Et godt tip kan være, at bruge en teknik som jeg kalder, “at holde bolden på egen banehalvdel”. Den går ud på, at man snakker fra sig selv og fortæller om sine oplevelser, uden at beskylde den anden for noget. Det kunne eksempelvis være ved at sige “Jeg oplever, at jeg bliver rigtigt jaloux, når du snakker med min veninde. Jeg bliver rigtigt nervøs og usikker, og så kommer jeg til at tænker, at du måske skifter mig ud. Jeg har brug for, at vi måske snakker om, hvad der er go og no-go, når man er kærester”. På den måde holder du bolden hos dig selv og fortæller hvad du oplever. Det kan godt være at han oplever det helt anderledes, men så kan det være en god idé, at forholde sig åbent til det han har at sige, og så se om i kan finde nogle kompromisser, som fungerer for jer.
Det kunne nok også være en god idé, hvis i fik snakket om den aften i byen, som du beskriver. For det lyder til, at den aften har gået dig rigtigt meget på, og du stadig er i tvivl om, hvad der er sket. Hvis du skal slippe af med den bekymring, så er du måske nødt til at finde ud af, hvad der egentligt skete? Det kan jo være, at hans venner bare ikke har anet, hvor han var, og derfor har sagt noget forkert til dig.
Bliv ved med at snakke med dine veninder
Det virker til, at du har nogle veninder, som du er tryg ved at snakke med. Det tænker jeg, at du endeligt skal blive ved med. For det kan være super rart at have nogle at sparre med og til at støtte sig, hvis det bliver svært. Men selvom dine veninder rigtigt gerne vil passe på dig, så ved de heller ikke alt jo. Derfor tænker jeg også, at du skal huske på, at når de siger, at drengene måske har holdt noget skjult, så er det jo bare et bud. De ved det jo faktisk ikke.
Det er rigtigt ubehageligt at opleve jalousi. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at få snakket med sin kæreste om det, så man ikke behøver gå rundt med sine bekymringer alene. Så har man også bedre muligheder for at finde ud af, om der er nogle ændringer eller aftaler man kan lave, så det bliver nemmere for alle. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det bare kommer til at gå super godt med jer.
De venligste hilsner fra en Mindhelper