Hej, jeg er en 21 årige pige, som lige er kommet ud af et forhold, for nu 5-6 uger siden. Vi endte godt, og fik snakket fint igennem, og blev enige om vi stadig havde håb for vi kunne ende sammen igen. Vi skrev i 3 uger efter vores forhold sluttede, hvor vi hele tiden snakkede om, hvor meget vi havde håb for at komme tilbage. Vi endte med at slutte kontakten, det var mit forslag, men han var enig, da han ikke følte vi kom nogen vegne. Under vores break up, græd vi, grinte og havde afsluttende samleje. Og der var håb. Jeg var hjemme ved ham for 6 dage siden, og der fandt jeg ud af han ses med en pige, som han bare har sex med og ikke mere end det. Hvilket var en knude i maven – da vi næsten lige er gået fra hinanden. Jeg har efterfølgende fundet ud af fra en fælles ven, at han var mig utro en uge inden vi slog op. Og det gør så ondt, fordi jeg har givet ham alle chancer for at fortælle mig sandheden, hvad der skete den aften. Jeg elsker ham stadig, men hader hvad han har gjort i mod mig. Han ved ikke jeg ved han var utro, og jeg har så mange håb om hvordan han finder ud. Jeg håber han kommer tilbage, så jeg kan sige det til hans ansigt. Kan han have slået op med mig pga samvittighed

(21 år)
Kære dig,
Det lyder til, at breakuppet fylder rigtig meget lige nu. I er næsten lige gået fra hinanden, og nu har du også fundet ud af en masse ting efter I er slået op. Det kan jeg godt forstå, er en svær situation.
Breakups kan gøre mega ondt
Det kan gøre mega ondt når man slår op. For pludselig kan ens hverdag ændre sig rigtig meget, og man skal vænne sig til, at ens ekskæreste ikke længere er i ens liv på samme måde.
Man kan få mega ondt i maven, ens appetit kan blive mindre og det kan være man sover dårligere. Det er alt sammen helt normalt.
Men det kan også være, at der opstår en masse mylder tanker. Har man nu taget den rigtige beslutning? Var det en fejl at slå op? Hvorfor slog man egentlig op?
Og det giver rigtig god mening, at man tænker meget over det. For det viser også, at det har været en stor beslutning, og at man elskede den anden person.
Når ens kæreste ses med en ny
Du har fundet ud af, at din ekskæreste ses med en anden.
Det kan gøre mega ondt og være svært, også selvom man er slået op. For det er ikke særligt lang tid siden, I slog op, og ens følelser forsvinder jo ikke fra den ene dag til den anden.
Derfor giver det også mening, at du får en knude i maven og måske bliver jaloux. Det er naturligt og okay.
Har du brug for en afslutning?
Du har også fundet ud af, at din ekskæreste var dig utro, en uge inden I slog op.
Jeg kan mærke på dig, at det er noget der gør ondt. Og det kan jeg virkelig godt forstå. For når ens kæreste er utro, er det et stort brud på jeres tillid. Også selvom man finder ud af det, efter man er slået op.
Jeg kommer til at tænke på, om du har brug for at have en afsluttende snak med ham? Det lyder til, at der er meget du stadig går og tænker over. Og jeg tænker, om det kunne hjælpe dig, hvis du fik en ordentlig afslutning og fik snakket med ham om det?
Hvis du kan mærke, at du har brug for at snakke med ham om det, så kan du prøve at skrive til ham, om han har tid til at mødes og tale sammen.
Har han slået op på grund af dårlig samvittighed?
Du spørger direkte, om han kan have slået op pga. dårlig samvittighed. Det kan jeg desværre ikke give dig et direkte svar på. Det ved kun han.
Men hvis du kan mærke, at det er noget der fylder, og noget du går og spekulerer på, så kan du jo spørge ham, hvis du vælger at tale med ham.
Hvad skal du gøre nu?
Uanset om du vælger at tale med ham eller ej, så kan det være rigtig godt at overveje, hvad du kan gøre, for at komme videre ovenpå breakuppet.
I vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste, har vi skrevet en masse gode råd til, hvordan man kan komme videre. I svaret her vil jeg lige uddybe to af rådene for dig.
Giv dig selv lov til at være ked af det
Når man går fra hinanden, så kan det gøre mega ondt. Og det er ikke mærkeligt. For ens kæreste bruger man ofte helt vildt meget tid med og deler en masse med. Og når de så pludselig ikke er i ens liv mere, så kan det være rigtig omvæltende.
Det er helt okay at være ked af det. Giv dig selv plads til at være ked af det. I stedet for at prøve at undgå følelserne, så hav omsorg for dig selv, når de kommer.
Og vid at selvom det gør rigtig ondt lige nu, så vil det blive bedre med tiden.
Tal med dine venner
En af de bedste ting man kan gøre, når man har hjertesorg, er at tale med sine venner om det. For når man er helt vildt ked af det, så kan det være rigtig rart at få sagt det højt.
På den måde bliver følelserne og tankerne lidt lettere at rumme.
Og når man siger det højt til ens venner, så er det også meget lettere for dem at støtte én, og forstå hvad man går igennem. Det kan også være de selv har prøvet det, og har nogle gode råd til, hvad du kan prøve at gøre.
Få hjælp hos GirlTalk
Hvis du har brug for at skrive med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale GirlTalk.
GirlTalk er en organisation, der søger at mindske mistrivsel blandt piger i Danmark.
På deres hjemmeside kan du både skrive til deres brevkasse eller chatte med en af deres rådgivere. Det er helt anonymt, og deres rådgivere er utroligt søde.
Det kan være rigtig svært, når man slår op. Det kan føles som om, at ens verden bliver vendt på hovedet. Men her er det vigtigt at tale med sine venner og give plads til de svære følelser.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg sender dig en masse helende energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper