Hej Mindhelper
Min eks og jeg gik fra hinanden i sidste uge, men i løbet af ugen har vi skrevet sammen som da vi også var kærester, i dag skulle han komme med mine ting men havde “glemt” at pakke dem så han havde det ikke med til mig, vi går så i seng og vi har sex. Han mener vi stadig kan finde sammen i fremtid men kun måske, hvad skal jeg gøre

(20 år)
Kære Du
Tiden efter et breakup kan være mega hård. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind, og delt det med os.
En svær periode
Der kan være en masse modstridende følelser efter, man er gået fra sin kæreste. Måske savner man personen, måske er man vred og såret, eller måske ønsker man virkelig, at finde sammen igen. Derfor er det også helt normalt at have en masse store og svære følelser, når man ikke længere er sammen. Og det kan være svært at finde hovede og hale i det hele. Nogle gange kan følelserne måske endda svinge fra dag til dag, eller time for time. Derfor er der også mange unge som har prøvet, for eksempel at have sex med deres ekskæreste i tiden efter et breakup. For perioden fra at have været kærester, til pludselig ikke at være det længere, kan være forvirrende. Og det er naturlig, at det kræver lidt tid, at lande i det hele.
Jeg vil lige tippe dig om vores artikel om kærestesorger. I den er der nogle tips til, at komme godt igennem et breakup. Så måske er der noget der, du kan bruge?
Hvad vil du?
Du skriver, at din ekskæreste tror, at i måske kan finde sammen i fremtiden. Derfor kommer jeg også til at tænke på, hvad du har lyst til? Vil du gerne finde sammen med din ekskæreste igen?
Hvis du gerne vil, kan det være en god ide, at være ærlig omkring det. For det kan være ret tungt at gå og håbe på, at finde sammen igen – men ikke vide, om det kommer til at ske. Derfor er det også okay, at spørge mere ind og finde ud af, om der er en fremtid for jer. Man kan selvfølgelig aldrig tvinge en anden til 100% at kunne sige, om de ser en fremtid sammen eller ej. Men måske det kan hjælpe at tale lidt om det og høre, hvad din ekskæreste mener med, at i måske kan finde sammen i fremtiden?
Hvis det ikke skal være jer
Alle breakups er forskellige. Og der er ikke noget, som er rigtigt eller forkert at gøre. Men for nogle unge kan det hjælpe, at lægge lidt afstand til deres ekskæreste, hvis de ved, at de ikke skal finde sammen igen. For nogle gange kan det med at skrive sammen, eller have sex, godt føles lidt som at hælde salt i såret. Og selvom det kan føles godt i øjeblikket, bliver man måske rigtig ked af det og forvirret bagefter. Derfor er det også helt okay, at fortælle til sin ekskæreste, at man gerne vil have noget afstand. Så det kan du måske overveje om kunne hjælpe, hvis du finder ud af, at det ikke skal være jer.
Tal om det
Noget af det bedste at gøre, når man går gennem et breakup er, at tale med andre om det. For på den måde skal man ikke gå med de svære følelser og tanker selv. Måske kan den man taler med også give nogle råd til, hvad man kan gøre. Og selv hvis de ikke kan det, er det også bare rart, at have en, som kan støtte en i det svære.
Så har du mon en god veninde, en forældre, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Tiden efter et breakup kan være super forvirrende og svær. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge, og at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper