Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 20 år, der går og kæmper lidt med et dilemma.
Jeg har siden i sommer haft noget med en dreng, som jeg også er rigtig gode venner med. Han betyder virkelig meget for mig. På det seneste, er en af mine bedste veninde begyndt at hænge meget op af ham. Jeg har sagt til hende flere gange at jeg ikke sys det er cool, men det lader til at hun bliver ligeglad når hun har drukket. Jeg føler samtidig at drengen, er begyndt at tage lidt afstand til mig, Somom han har mistet interessen i mig. Det er selvfølgelig helt okay, at ens følelser ændrer sig, men det er rigtig hårdt for mig at han pludselig ikke finder mig interessant mere. Når så min veninde står og hænger op af ham, og han tydeligvis ikke har noget imod det, kan jeg ikke undgå at blive jaloux. Det får mig virkelig til at føle mig ligegyldig, og Somom jeg ikke betyder noget for dem.
Jeg føler virkelig ikke at jeg er god nok. Jeg har virkelig svært ved at håndtere situationen, fordi jeg bliver rigtig ked af det. Jeg føler samtidig heller ikke, at jeg kan tillade mig at skabe en scene og blive sur på dem, for mig og drengen har aldrig rigtigt aftalt noget, eller haft forpligtelser overfor hinanden, så han gør jo ikke noget galt. Det ender oftest med at jeg bare kigger på dem, og når det bliver for meget tager jeg hjem. Jeg har bestemt ikke lyst til at nogen skal se mig blive ked af det, for hvad er der egentlig at græde over? Jeg syntes det er ærgerligt at jeg ikke bare kan nyde festen, og at jeg endelig ser mine venner. Det er ærgerligt at jeg skal bruge så meget energi på at være jaloux hver gang han næsten bare kigger på hende. Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an, og hvad jeg skal tænke i situationen. Måske har jeg oppe i mit hoved kørt det op til noget meget større end det er? Lige gyldigt hvad, så sys jeg at det er pinligt at have det sådan her. Jeg ville ønske at jeg bare kunne tænke, hvor dejligt at de har det godt og er glade, for det ønsker jeg jo også for dem begge.
Men måske de kunne have det godt uden at stikke tungerne ned i halsen på hinanden foran mig?
Jeg håber at høre fra jer.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder godt nok som en træls situation, du er landet i. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine oplevelser med os.
Det gør ondt, men ikke for evigt
Hvis man er vild med en, som ikke har de samme følelser tilbage, så kan det gøre mega ondt. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, hvis det er hårdt for dig, at se ham og din veninde sammen. Og at du kan komme til at føle dig lidt udenfor det hele. Uanset om man havde nogle faste forpligtelser overfor hinanden eller ej, så kan det sagtens gøre ondt på samme måde. Det er helt naturligt at opleve, og jeg tænker slet ikke, at der er noget pinligt over det. Tværtimod er det super menneskeligt at have det på den måde. Jo mere de mennesker, der er involveret, betyder for os, jo mere ondt kan det også komme til at gøre. Men det er vigtigt at du ved, at selvom det gør rigtigt ondt lige nu, så bliver det ikke ved sådan. Heldigvis så er vi mennesker indrettet sådan, at vi kun oplever hjertesorger i en periode, og så skal vi nok blive glade igen. Lige nu er såret bare nyt og åbent, men med tiden vil det blive bedre og bedre. Hvis du har lyst kan du prøve at læse vores artikel om ulykkelig kærlighed. Der står en masse tips til, hvordan man kommer igennem den trælse tid på en god måde.
Snak med din veninde
Jeg har lidt svært ved at forstå i dit brev, om din veninde godt vidste, at du havde noget kørende med fyren, da hun begyndte at flirte med ham? For hvis hun godt vidste det, så var det måske ikke så pænt af hende også at være sammen med ham. Det kan i hvert fald godt føles lidt som et slag i maven, hvis ens veninde begynder at flirte med den fyr, som man er vild med. Derfor tænker jeg også, at dig og din veninde måske kunne prøve at snakke om, hvordan i kan gribe det an, når i begge er vilde med den samme fyr? Måske kan i lave nogle aftaler om, hvad der er i orden og ikke i orden? Det vil måske kunne gøre det lidt lettere for dig at være med dem til fest.
Kan du snakke med ham om det?
Du skriver dig og ham er gode venner, derfor kommer jeg også til at tænke på, om i vil kunne snakke om hele den her situation? For nogle gange kan det være med til at gøre det hele lidt mere overskueligt, hvis man ved, hvor man står i forhold til hinanden. Det kan være, at du måske har brug for at tage en pause fra jeres venskab eller snakke med ham om, hvordan i kan blive ved med at være gode venner, hvis i ikke skal være sammen? Det er helt op til dig, om du tænker det kunne være rart for dig?
Det er en rigtig møgsituation, du står i lige nu. Men jeg håber, at der er noget i mit svar, som har kunne hjælpe dig lidt i rigtig retning. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper