Hej brevkasse.
Mig og min kæreste på efterskolen slog op i sidste uge. Det har været sindssygt hårdt for mig og jeg endte med ah tage hjem fra efterskolen for nogle dage siden. Jeg ved at det bedste er ikke at have kontakt med sin eks kæreste efter man er slået op, men den har jeg brudt flere gange og nu er keh bange for hvad han tænker om mig. Jeg har besluttet mig for ikke at snakke ril ham igen når jeg kommer op på efterskolen eller skrive til ham imens jeg er hjemme. Men hvad skal jeg gøre når keg hele tiden ser ham? Skal jeg smile til ham? Skal jeg ignorere ham?. Lige nu er keg virkelig bange for ah komme tilbage. Men samtidig kan jeg bare ikke rigtig forstå det hele. Vi havde været sammen i slutningen af ferien og jeg syntes det var mega hyggeligt, men ligepludselig ender vi med ro dage senere at komme ind på snakken om ah slå op, og to dage efter igen, slog han op. Vi snakkede sammen dagen efter på skolen og han forvirrede mih mega meget. Vi snakkede som normalt og han gav mig et kram. Lige inden jeg tog hjem for et par dage siden snakkede vi sammen fordi han vag sur over mig og min veninde havde snakket om ham i musik, oh jeg sagde undskyld og han endte igen med at kramme

(17 år)
Hej 17 årig
Det er mega hårdt at gå gennem et breakup. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Når man slår op
Du skriver at dig og din kæreste slog op i sidste uge. Og at du ikke rigtig kan forstå det hele. Det giver mening. For det lyder som en hammerforvirrende situation – I har lige hygget jer sammen i ferien, og så et par dag efter gjorde han det forbi. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du har svært ved at finde hovede og hale i det hele. Og sådan er der rigtig mange unge, som har det, når deres kærester slår op med dem. For det kan godt føles lidt som om at tæppet bliver revet væk under en. Og så sidder man tilbage med en hel masse spørgsmål – skal jeg snakke med ham på efterskolen? skal vi være venner? hvorfor gjorde han det?
Derfor er det også helt normalt at være ked af det og forvirret. Og selvom det måske ikke føles sådan lige nu. Så bliver det bedre. Lige med kærestesorger er tiden ens bedste ven. For heldigvis oplever langt de fleste, at det bliver bedre med tiden. I vores artikel om kærestesorger står der også nogle gode råd til, hvordan man kommer sig over sin ekskæreste. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
At se sin ekskæreste hver dag
Du skriver, at du skal se din ekskæreste på efterskolen hver dag. Det kan være hårdt at skulle se din ekskæreste hver dag. For særligt i starten kan det godt føles som salt i såret. Og derfor kan det også være svært at finde ud af, hvordan man skal være omkring ham – skal man ignorere ham eller måske smile til ham?
Først og fremmest skal du vide, at der ikke er noget rigtig eller forkert at gøre. Det vigtigste er nemlig at du gør det, som føles rigtig for dig. Og du skal også vide, at de fleste oplever at det bliver nemmere at være omkring deres ekskæreste med tiden. Men hvis du kan mærke, at det lige nu er svært at være sammen med ham. Så er det helt okay at sige fra, og tage en pause fra fx at hænge ud eller kramme med ham på efterskolen.
At komme tilbage til efterskolen
Du skriver, at du er virkelig bange for at komme tilbage på efterskolen og se ham igen. Når man er væk fra efterskolen, kan tankerne om, hvordan det vil være at komme tilbage godt komme til at rumstere og fylde en del i ens hovede. Og tit har den slags tanker det med at vokse og større og større, og det kan godt gøre en nervøs og bekymret for at skulle tilbage. Men ofte er det mere tanken som er skræmmende, og når man så er tilbage er det ofte ikke ligeså slemt, som man havde forestillet sig.
Nogle gange kan det også være en hjælp at snakke med en god ven eller veninde på efterskolen om, at man er lidt nervøs for at skulle tilbage. Både for at få sagt tankerne højt, men også fordi de så måske kan hjælpe og støtte en lidt ekstra i starten. Og det kan være ret rart at vide, at man har en at støtte sig op af.
Snak med dine venner
Når man går gennem et breakup kan det også være rigtig rart og lettende at snakke med nogen om det. Jeg ved ikke om du allerede snakker med dine veninder om det? Hvis du gør det, så skal du endelig blive ved med det. Og hvis du ikke gør, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at gøre.
Snak med en lærer på efterskolen
Hvis du kan mærke, at det bliver ved med at fylde, og gør det svært for dig på efterskolen. Så tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du tog fat i en lærer på efterskolen, og fik en snak om, hvordan du har det. De fleste lærere på efterskoler vil nemlig rigtig gerne have, at deres elever har det godt.
Kærestesorger gør hammerondt. Derfor håber jeg også rigtig meget på, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarme tanker din vej
De bedste hilsner fra en Mindhelper