Hej Mindhelper
Jeg har et ret stort problem. Mig og min eks kæreste slog op for et stykke tid siden. Men vi er begyndt at se hinanden igen. Vi aftalte det kun skulle være som venner, Men vi har alligevel haft sex og sådan. I starten var jeg mega glad for at se ham igen, men nu har jeg sådan en mærkelig følelse. Vi var sammen idag, og sådan jeg føler ikke jeg er forelsket. Men jeg elsker at skrive med ham og jeg har lyst til at være sammen med ham. Nogle gange. Andre gange føler jeg at det er helt forkert. Jeg vil ikke miste ham igen, men jeg har det alligevel ubehageligt med det hele. Jeg ved virkelig ikke hvaf jeg skal gøre. Jeg kan ikke snakke med nogen om det

(16 år)
Kære Du
Det kan godt sætte en masse tanker og følelser i gang, når man begynder at ses med sin ekskæreste igen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Modstridende følelser
Du fortæller, at du elsker at skrive med din ekskæreste, og at du har lyst til at være sammen med ham nogle gange. Men du fortæller samtidig også, at du kan få en ubehagelig følelse, og at det føles forkert. Det lyder ikke rart. Og det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når ens følelser peger i forskellige retninger. Men du skal vide, at det langt fra er ualmindeligt, at have det sådan. Det er nemlig ret normalt, at man kan have modstridende følelser, når man begynder at ses med en ekskæreste. På den ene side holder man måske stadig af personen, og har savnet ham. Men på den anden side, kan man måske også mærke, at der er nogle ting som har ændret sig, siden dengang man var kærester.
Mærk efter
Der er mange, som har en periode efter de har slået op, hvor de lige skal finde ud af, hvilket ben de skal stå på. Skal man være venner med sin ekskæreste? skal man droppe kontakten? eller skal man gå efter, at finde sammen igen? Der er ikke noget rigtig og forkert svar på, hvad der er bedst at gøre efter et breakup. Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre er, at prøve at mærke efter, hvad der føles mest rigtigt – er det at blive ved med at ses med din ekskæreste? og måske håbe på, at de trælse følelser klinger af med tiden. Eller føles det mere rigtigt, at stoppe med at ses?
Lav en liste
Jeg ved godt, at det kan være lettere sagt end gjort, at mærke hvad som føles rigtigt. Så hvis du synes det er svært, kan du prøve, om det kan hjælpe, at skrive en liste med for-og imod. Det kan godt virke lidt spøjst, for man kan selvfølgelig ikke sætte kærlighed på formel. Men det kan alligevel hjælpe til, at få en bedre fornemmelse af, hvad der er mest vigtigt for en.
Headspace
Du skriver også, at du ikke kan snakke med nogen om det. Det kan være tungt, når man har det sådan. For det kan være en ret stor hjælp, at dele det med andre, når man går og tumler med svære tanker. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kender Headspace?
Headspace er et sted for unge, hvor man kan komme og tale, om det der fylder. Dem der arbejder hos Headspace er super søde og dygtige. Headspace ligger i de fleste større byer, og ellers kan man også skrive til dem på chat.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, når man har modstridende følelser. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber at du finder du af, hvad der føles mest rigtig for dig at gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper