Hej
jeg har en kæreste på 14 år som har det meget svært der hjemme hun vil gerne over til mig og bo og hun har det virkelig dårligt med sin mor… Og jeg kan ikke rigtigt gøre så meget da jeg bor lidt langt væk men vil rigtig gerne hjælpe hende men hun har slet ikke brug for være hjemme for hendes mor gør hende slet ikke glad eller noget de uvenner hele tiden og hun siger hun gerne vil over til mig kan i ikke hjælpe mig på en måde til jeg kan få det til ske så hun ikke ryger på f.eks børnehjem eller noget hvis hun nu gik til kommunen for hun har det skidt i skolen og hun går og er ked af det konstant fordi hun ikke for lov se mig så meget… om i kan give råd til jeg kan få hende her hjem og bo så hun får det bedre med alt og kan lære noget i skolen for det gør hende rigtig ked af det…

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det lyder som om, du rigtigt gerne vil hjælpe din kæreste. Og det er rigtigt hårdt at se nogen, man holder af have det svært. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Snak med hende om at få hjælp
Det lyder som om, du er en virkeligt omsorgsfuld kæreste, der rigtigt gerne vil hjælpe din kæreste, fordi hun har det svært derhjemme. Og jeg kan godt forstå, at det kan lyde som en god idé, at hun kommer hjem til dig at bo, hvis I har det godt sammen. Men jeg tænker, at det er lidt mere kompliceret end det. For hvis dig og din kæreste nu går fra hinanden igen, så er det ikke sikkert, at din kæreste kan blive boende hos dig. Og det er også din kærestes mor, der har forældremyndigheden over hende, derfor er det også hende, der bestemmer over hende. Så din kæreste kan ikke bare lige sådan komme over til dig at bo.
Derfor tænker jeg også, at det allerbedste du kan gøre, er at snakke med din kæreste om at søge hjælp hos en voksen i nærheden. Det kunne for eksempel være hos en lærer på hendes skole. Så kan de nemlig hjælpe hende med at finde ud af, hvordan hun kan få det bedre derhjemme. Ellers kan din kæreste gå til kommunen og fortælle, hvordan hun har det. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det lyder skræmmende. For det lyder som om, du er bange for, at hun vil blive fjernet hjemmefra, hvis hun gør det.
Men der vil jeg rigtigt gerne fortælle dig, at det slet ikke er sikkert, at din kæreste bliver fjernet hjemmefra, hvis hun fortæller kommunen, hvordan hun har det. I langt de fleste tilfælde vil det være sådan, at kommunen først prøver at se, om man kan hjælpe alle i familien til at få det bedre. Det kan for eksempel være ved at lære din kæreste og hendes mor at enes bedre, så de ikke altid er uvenner. Og det kan være ved at hjælpe din kæreste med at finde ud af, hvordan hun kan få det bedre i skolen.
Snak med dine forældre
Når det så er sagt, så synes jeg slet ikke, at det her er noget, du skal stå med helt alene. For det lyder som et for stort ansvar, at du er den eneste, der ved, hvordan din kæreste har det. Derfor synes jeg også, du skal prøve at fortælle dine forældre, hvordan din kæreste har det derhjemme. Så kan de nemlig også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget, I kan gøre for at hjælpe din kæreste. Det kan for eksempel være, at det kan hjælpe lidt, at hun kan komme over at være hos dig i nogle weekender. Og samtidigt så kan dine forældre også hjælpe dig med at snakke med din kæreste om, hvor hun kan få hjælp henne. Måske kan de endda hjælpe hende med at tage fat i kommunen, så hun ikke skal gøre det alene?
Tag fat i BørneTelefonen
Både du og din kæreste kan også tage fat i BørneTelefonen, hvis I har brug for nogen at snakke med, som ikke kender jer. Der sidder der nemlig nogle super søde rådgivere klar til at snakke om de ting, der fylder for jer. Og I kan være helt anonyme, hvis I helst vil det. Hos BørneTelefonen er der også mulighed for at få en bisidder, hvis man skal snakke med kommunen. En bisidder er en slags voksen, der er på ens side, som tager med ind til kommunen. Og som hjælper en med at få sagt det, som man gerne vil have sagt, så man er sikker på, at man ikke glemmer noget. Så hvis din kæreste har lyst, kan hun måske snakke med BørneTelefonen om at få en bisidder, der kan hjælpe hende med at tage fat i kommunen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at din kæreste får hjælp til at få det bedre hjemme hos sin mor. Og så håber jeg også, at du får snakket med dine forældre om det her, så du ikke skal gå alene med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper