Hej,
Jeg er kommet ud af et længere forhold uden børn (7år). Vi var enige om brudet. Han er nu videre med en ny kæreste. Jeg er blevet meget jaloux efter han fandet en ny (et halvt år efter vi gik fra hinanden).
Jeg ved, at jeg ikke vil have ham tilbage, men hvorfor er jeg så jaloux? Det har ramt mig hårdt og vi prøver at være gode venner og har også haft sex efter han har fundet den nye.
Så hvad sker der med mig…. jeg er jaloux over en ex jeg ikke vil have tilbage?
Hilsen A

(25 år)
Kære A
Det kan være enormt forvirrende at finde hoved og hale i sine følelser efter et breakup. Man kan have det helt fint med at have slået op, men så hører man pludselig, at han har fundet en anden.
Først er man måske lidt chokeret og overrasket over nyheden, men så udvikler det sig så småt til jalousi og forvirring. For kan man godt blive jaloux over en ekskæreste, selvom man ikke vil finde sammen igen?
Når ekskæresten får en ny kæreste
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at det er helt normalt at være forvirret over sine følelser efter et breakup. Man har brugt en masse tid sammen, og den anden bliver hurtigt en fast del af ens hverdag og liv.
Derfor er det også en kæmpe omvæltning, når man slår op, og ikke skal se hinanden mere.
Du skriver, at det var en fælles beslutning, at I ikke skulle være sammen mere. Derfor forstår jeg også godt din forvirring, hvis du pludselig opdager, at du bliver jaloux over, at han har fundet en ny kæreste.
Den følelse tror jeg der er rigtig mange som kan nikke genkendende til. For selvom man måske selv var den der slog op, eller det var en fælles beslutning, så gør det næsten altid ondt at se sin eks med en anden.
Kan man være jaloux, selvom man ikke har lyst til at finde sammen igen?
Du spørger, om man godt kan være jaloux over en ekskæreste, som man ikke har lyst til at få tilbage? Her er det helt korte svar: Ja, det kan man sagtens!
De fleste der har stået i samme situation som dig, ville lyve hvis de sagde, at de ikke fik et lille sug i maven, første gang de så deres ekskæreste med en anden.
For når man har været sammen i så mange år, som dig og din eks nu har været, kan man hurtigt få en slags ejerskabsfølelse og føle, at de kun kan være sammen med dig. Derfor kan det også være rigtig svært at forstå, hvis de så pludselig bliver en andens kæreste.
Derfor er det også normalt og ikke noget galt med, hvis du stadig bliver jaloux over noget han laver, også selvom du ikke vil være kærester med ham
Hvad kan du gøre?
Rigtig mange oplever, at det kan være svært at være venner, efter at man har slået op som kærester. Man går fra at være enormt tætte og intime, til at skulle være mere venskabelig og måske en lille smule mere distanceret fra hinanden.
Det kan være rigtig forvirrende, når man i lang tid har været vant til det første. Derfor kan det for nogen være en rigtig stor hjælp at prøve at cutte kontakten det første stykke tid efter et breakup.
På den måde får man det hele lidt på afstand, og giver sig selv lov til at mærke efter, hvordan det er, ikke at have den anden i sit liv.
For bliver man ved med at ses ligesom før og har sex en gang imellem, kan det vække en masse gamle følelser i en. Og så kan det måske være svært at skelne mellem hvornår man er kærester, ekskærester eller bare gode venner.
Får du delt dine tanker med nogen?
Her til sidst, kommer jeg til at tænke på, om du deler de her tanker om jalousi og forvirring med nogen af dem omkring dig? For ofte når vi har nogle følelser som er forvirrende, kan det være rigtig rart og lettende at få sagt det højt til nogen.
Det kunne fx være nogle af dine venner, en af dine forældre eller en helt tredje. Det vigtigste er ikke, hvem du taler med, men at det er en som du stoler på og er tryg ved.
Det kan jo være at de selv har prøvet at blive jaloux over en ekskæreste og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Det kan være hammerforvirrende, når ens ekskæreste finder sammen med en ny, kort tid efter at man har slået op. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper