Hej Mindhelper
Mig og min kæreste har haft sex nogle par gange nu og vi har ikke haft beskydelse på, han har nået at trække ud men hvad nu vis der nåde at komme nået ud inden han træk ud? Jeg er lidt bange, for hvad nu vis jeg er gravid. Jeg er ikke på nogle form for pille eller nået i den stil vi begge to har ikke nogle Sygdomme men er bare meget I tvivl om jeg måske kan være gravid, iser fordi jeg ved ikke hvornår der er størst chance for at blive det, jeg ved godt det er dumt at gøre det uden noget som helst beskyttelse men vi kan ikke finde nået i hans størelse det er ikke stort nok og jeg er helt nybegynder i alt det her så jeg har ikke haft muligheden for at starte på pillen endnu, men mig og min far har bestilt en tid til lægen for at snakke om, om jeg kan starte på pillen.
Mvh K

(16 år)
Kære K,
Jeg kan sagtens forstå, at du tænker over, om du mon er blevet gravid, da dig og din kæreste havde sex. Man kan nemlig ikke være sikker på ikke at blive gravid, hvis man ikke bruger prævention.
Hvornår kan man blive gravid?
Det er nemlig sådan, at en kvinde kan blive gravid hele tiden, også selvom hun har menstruation. Dog er der størst chance for at blive gravid, når man har ægløsning. Ægløsningen ligger ca 14 dage før din første blødning, når du får menstruation. Altså midt i din cyklus.
Her ligger et æg klar til at blive befrugtet. Hvis ægget bliver befrugtet, bliver man gravid, og hvis ægget ikke bliver befrugtet, får man menstruation.
Men netop fordi man kan blive gravid i hele sin cyklus, så er det vigtigt at bruge prævention, hvis ikke man har lyst til at blive gravid.
Kondomer og størrelse
Du skriver, at dig og din kæreste ikke har brugt kondomer, fordi der ikke er nogen, som er store nok. Her kommer jeg til at tænke på, om I har undersøgt alle muligheder for kondomer?
Kondomstørrelser handler nemlig ikke om længden på penis, men om omkredsen. Altså om hvor tyk penis er. På Sexliniens guide til kondomer, kan I finde en omkreds-måler, og se hvilken størrelse den passer til.
Tag en graviditetstest
Hvis ikke din menstruation kommer til tiden denne gang, så vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest. Du kan købe dem i alle supermarkeder. Tit står de oppe ved kassen eller ved de andre hygiejneprodukter. Hvis du ikke kan finde en, så kan du altid spørge en medarbejder.
Der er intet skamfuldt i at købe eller tage en graviditetstest. Det er nemlig vigtigt at vide, om man er gravid eller ej.
Find den prævention der passer jer
Jeg vil anbefale dig og din kæreste, at I sammen finder noget prævention I kan bruge, uanset om det bliver p-piller, kondomer eller noget tredje. På den måde undgår I nemlig en uønsket graviditet.
Når du skal til lægen, kan du også høre vedkommende, hvilke typer af prævention der kunne fungere for dig. P-piller er nemlig ikke det eneste, der findes. Du kan også læse mere om de forskellige typer prævention på Sexliniens guide om prævention.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper