Hej Brevkasse.
Jeg er en dreng på 16 år som for nyligt har stoppet et forhold. Jeg stoppede det med hende, fordi jeg kunne mærke at det ikke var det rigtige. Jeg er så pisse hamrende ulykkelig over at skulle have såret hende, for hun betyder alt i verden for mig, og det er det første “rigtige” forhold som jeg har været i. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre – eller hvordan jeg skal håndtere situationen. Har lyst til at snakke med hende hele tiden og skrive løs, men på samme tid føler jeg ikke at jeg kan være bekendt at tage kontakt til hende og at jeg bare skal give hende plads. Jeg ville virkelig ikke miste hende.

(16 år)
Kære dig,
Det lyder til, at hele situationen omkring bruddet med din ekskæreste fylder meget lige nu.
Det giver god mening
Det kan fylde mega meget, når man slår op med sin kæreste. Også selvom det er én selv, der har slået op.
For selvom det føles som det rette at gøre, så kan det stadig gøre rigtig ondt. Og ens hverdag ændrer sig ofte meget på meget kort tid.
Derfor giver det også god mening, at du ikke helt ved, hvordan du skal håndtere situationen, eller hvad du skal gøre.
Det kan være forvirrende
Når man slår op med sin kæreste, er det aldrig sort og hvidt.
For selvom man ikke længere føler, at det er det rette at være kærester, så ønsker man oftest ikke at såre personen. Og så kan det føles rigtig svært, når man så sætter både sig selv og sin ekskæreste i en situation, hvor man bliver mega ked af det.
Derfor er det også helt normalt at blive i tvivl bagefter. For hvis man bliver så ked af det, var det så det rigtige at gøre?
Men det er helt normalt, og noget mange føler, når de slår op med deres kærester. Begge følelser kan nemlig godt være der på samme tid, også selvom det er det rette.
Hvordan skal du håndtere det?
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre, eller hvordan du skal håndtere det.
For på den ene side vil du mega gerne tale med din ekskæreste, og på en anden side kan du også godt se, at det nok ikke er fair at kontakte hende.
Det kan jeg virkelig godt forstå. For man er jo ofte vant til at tale med sin kæreste hele tiden. Og når man så slår op, så stopper man pludselig med at snakke sammen fra den ene dag til den anden.
Og så giver det jo god mening, at man kan savne sin eks helt vildt.
Skal du kontakte hende?
Men selvom savnet er stort, så kan det nemlig være meget forvirrende for hende, hvis du skriver til hende.
For lige nu er hun måske selv rigtig ked af det over, at I har slået op. Og det kan være rigtig svært at komme videre efter et breakup, hvis ens eks så pludselig skriver til én.
Medmindre du har en følelse af, at det var det forkerte at slå op, så ville jeg lade være med at kontakte hende det næste stykke tid.
På den måde får I begge to plads og tid til at komme jer oven på bruddet.
Hvis du stadig føler et behov for at tale med hende, når jeres brud er kommet lidt på afstand, så kan du overveje at skrive til hende. Det kan også være en god måde at få talt om, hvad der er sket, uden at man står midt i følelserne.
Snak med dine venner
Lige nu er det ikke særligt længe siden, at du har slået op. Og så giver det mening, at du tænker meget på det og er ked af det.
Her giver det rigtig god mening at sørge for at tale med dine venner om, hvordan du har det. For det kan være super rart, at ens venner kan hjælpe og støtte én, når man går gennem noget, der er svært.
Samtidig kender de både dig, og måske også din eks, så derfor kan det også være at de kan hjælpe dig og har nogle gode råd til, hvad du kan prøve at gøre?
Hvis du har brug for flere gode tips til at komme igennem kærestesorg, kan jeg varmt anbefale vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste
Selvom man er den som slog op, kan man nemlig stadig sagtens have hjertesorg.
Det kan være mega svært, når man på den ene side gerne vil tale med sin eks, men samtidig gerne vil give dem plads. Her er det vigtigt at overveje, hvorfor man gerne vil have kontakt med dem.
Jeg sender dig en masse helende tanker, og håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner fra en Mindhelper