Hejsa
Jeg er en pige på 16. For ca en måned siden følte jeg at jeg havde ‘noget’ med en af mine gode venner. Vi er i samme vennegruppe så jeg var meget i tvivl om han bare havde vennefølelser eller om det var forelskelse. Vi skrev HELE TIDEN og jokede, facetimede og lavede lektier sammen, men hver gang han spurgte om vi skulle mødes fysisk alene var jeg afvisende (sagde dog at jeg meget gerne ville men ikke kunne). Nu er han stoppet med at spørge og skrive så ofte og jeg fortryder. Det virker som om han er ved at få noget med sin ekskæreste igen. Kan jeg gøre noget for at få det tilbage der var, eller er det helt slut. Nogle gode råd?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det er super ærgerligt, når man fortryder, at man har sagt nej til at være sammen med nogen, som man er interesseret i. Så det er godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Hvorfor trak du dig?
Det lyder som om, du gerne vil have det tilbage, som der var mellem dig og din ven. Og det kan jeg sagtens forstå, for det lyder som om, I havde det rigtigt godt sammen. Men jeg kommer dog også til at tænke på, hvorfor du afviste at være alene sammen med ham? Var det fordi, du egentligt gerne ville ham, men blev usikker ved tanken om at være alene med ham? Eller var det fordi, du måske ikke var så interesseret i ham alligevel, når det kom til stykket?
Det er nemlig ikke sikkert, det er for sent at få det, som I havde før tilbage. Men jeg tænker, at det vil være godt at tænke over, om du egentligt gerne vil ham. Eller om det mere er følelsen af det, som I havde sammen, du gerne vil have tilbage. For hvis det er det sidste, så tænker jeg du risikerer at såre ham, ved at forsøge at få det I havde tilbage igen. Og så er det måske bedre at trække dig?
Vis, at du gerne vil ham
Hvis du tænker, at du er interesseret i ham, og gerne vil have det I havde tilbage. Så tænker jeg som sagt, at der er en mulighed for, det godt kan lade sig gøre. Men det kræver, at du viser en masse interesse for ham, så han fornemmer, at du gerne vil ham. Det kunne for eksempel være ved at spørge ham ad, om han kunne have lyst til at mødes med dig på et tidspunkt. Men det kunne også være ved at flirte en masse med ham og eksempelvis give ham en masse komplimenter.
For det lyder som om, din ven har prøvet at vise en del interesse for dig ved for eksempel at invitere dig over. Derfor tænker jeg godt, at han kan have følt sig lidt afvist, når du har sagt nej til at mødes med ham. For vi mennesker har brug for, at den vi er interesseret i, også viser interesse den anden vej. Ellers så mister vi interessen på et tidspunkt, fordi vi føler os afvist og tænker, at den anden nok ikke er så interesseret alligevel. Så hvis du vil have det, I havde sammen tilbage, så må du klø på med at vise ham, at du gerne vil ham.
Du kan også snakke med ham
Hvis du er modig, så kan du også prøve at snakke med ham om det. Og fortælle ham, at du er ked af, at du ikke sagde ja til ham før. Men at du rigtigt gerne vil ham, og du godt kunne tænke dig at lave noget alene med ham. På den måde får du både sagt undskyld for, at du afviste ham før. Og du får vist ham meget tydeligt, at du er interesseret i ham og gerne vil have det, som I havde tilbage igen.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle venner eller veninder, som du kan snakke med? Når der er nogen, som man kan lide, så kan det nemlig være rigtigt rart at dele det med nogen. Så kan de også komme med gode råd, hvis man står i en situation, hvor man ikke helt ved, hvad man skal gøre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så hepper jeg vildt meget på, at det lykkedes for dig, hvis du vælger at prøve at få din ven tilbage igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper