Kære brevkasse!
Jeg er muslim, og har fået af vide her forleden at ens mødom kunne gås til en hest? Jeg ELSKER at ride, men ved ikke, hvad jeg skal gøre…. Kulturen er jo at man bliver gift, har samleje efter, på et Hvidt lagen. Jeg er virkelig bange, jeg vil gerne have, at ham jeg skal giftes med stoler på mig. Jeg er bange for ligepludselig at se at jeg har blødt lidt. er virkelig bekymret

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det med mødommen kan være lidt forvirrende. For hvad er lige fakta om mødommen og hvad er myter. Og hvis man så lige pludselig får noget af vide, som går ud over ens liv, hvad skal man så lige gøre? Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Mødommen
Mange mennesker tror, at mødommen er en slags lukket hinde, der brister, når man dyrker sex eller dyrker sport. Det er ikke rigtigt. Mødommen er ikke en hinde, men derimod en slags slimkrans, som sidder i skeden og som der allerede er hul i, så menstruationsblodet kan komme igennem. Derfor kalder man faktisk også mødommen for kønskransen, fordi den er mere en krans end en hinde. Det er måske lidt forvirrende, men min pointe er, at du behøver ikke behøver være så nervøs for, at der kunne ske noget, mens du går til ridning. Kønskransen er ret elastisk og der vil typisk ikke ske noget med den, når man dyrker sport/rider. Kønskransen/mødommen bliver heller ikke nødvendigvis “brudt” eller ødelagt under sex, og det er faktisk under halvdelen af kvinder, som oplever at de bløder første gang, de har sex. Grunden til at nogle kvinder bløder under sex er oftest, at de får små rifter under samlejet, fordi skeden ikke har været fugtig nok eller man har været enormt anspændt i musklerne, så det har været svært for penisen, at trænge ind i skeden.
Man kan hverken se eller mærke på en kvinde, om hun er jomfru.
Inden for nogle kulturer er tradition, at kvinden bør bløde på lagnet under sin bryllupsnat og derved viser, at hun er jomfru. Eller ved at blive tjekket hos en læge. Men det er faktisk ikke rigtigt muligt, at se eller mærke på en kvinde, om hun er jomfru. Det er en myte. En læge vil heller ikke med sikkerhed kunne se, om man er jomfru eller ej. Kønskransen/møddommen kan nemlig se super forskellig ud fra kvinde til kvinde og nogle kvindes kønskrans vil være intakt, selv efter de har haft sex mange gange og måske har født barn. Jeg linker 3 artikler til dig, der omhandler mødommen og hvordan den lige fungerer. Jeg synes de er rigtigt gode og jeg tænker, at der står alle de ting, som du har brug for at vide. Her er en artikel fra Sexlinien hjemmeside, et brevkassesvar fra Børnetelefonens hjemmeside og en rigtig god artikel omkring myter fra RED-rådgivningens hjemmeside.
Når du skal giftes
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver nervøs for, om du ikke vil bløde første gang, når det er tradition. Men jeg tænker også, at der er rigtigt mange kvinder, som oplever, at de ikke bløder første gang. Og der er helt sikkert også rigtigt mange muslimske kvinder, som ikke bløder på bryllupsnatten, selvom de er jomfruer. Derfor tænker jeg også, at når du engang finder den mand, som du gerne vil giftes med, så vil han også stole på dig uanset hvad, hvis han er en god og sød mand.
Kan du snakke med din mor om det?
Hvis du er tryg ved at snakke med din mor om de her ting, så kunne det måske være en god idé? Jeg tænker, at hun måske har gået med nogle af de samme tanker dengang hun var på din alder. Ellers har du måske en storesøster, kusine eller veninde, som kunne være god at snakke med? Du er helt sikkert ikke den eneste pige, som har gået med de her tanker og bekymringer. Du kan også tage fat på sundhedsplejersken på din skole, hvis du har flere spørgsmål omkring mødommen.
Kontakt RED-rådgivningen.
Jeg kan også anbefale dig at kontakte RED-rådgivningen, hvis du har flere spørgsmål omkring mødommen og det at være ung muslim. Der kan RED-rådgivningen nemlig være super gode til at hjælpe og du kan være helt anonym og tryg ved at kontakte dem.
Jeg håber at mit svar og de artikler jeg har linket til, kan hjælpe dig med at finde hoved og hale i det hele. Og så krydser jeg fingre for, at det kan give dig lidt ro i kroppen, så du kan blive ved med at nyde, at gå til ridning. For det lyder til at være noget, som du synes er super sjovt og du er rigtigt glad for. Og sådan nogle ting er gode at holde fast i.
De aller-bedste hilsner fra en Mindhelper