Spring til hovedindhold
Udgivet: 21/08/2020
Hej Mindhelper
Jeg er en 20 årig fyr, som har fundet mig en sød pige, og vi har nu snakket sammen og set hinanden i 3 måneder.
Hun er ældre end jeg er, hvilket begynder at vise sig lidt nu tror jeg. Jeg arbejder i mit sabbatår, og hun læser på studie. Jeg har rigtig meget tid til at være på telefonen, og har rigtig meget lyst til at skrive så tit som muligt – hvilket er omvendt hos hende.
Problemet i det her opstår, da jeg som person er jaloux anlagt, hvilket jeg tror stammer fra at jeg selv har været utro for et par år tilbage, samt har oplevet utroskab imod et par gange. Dette har måske givet mig en følelse af, at utroskaben mod mig, venter lige om hjørnet.
Nu hvor hun ikke ’’gider¨ være på telefonen så tit mere, og jeg derfor kun bekræftes i forholdet når vi ses i weekenderne, så har jeg det utroligt dårligt hver dag, og kan mærke hvor tæt jeg er på at græde før et bad eller før jeg går i seng. Ting som forværrer dette, er at hun siger hun næsten aldrig er på sin telefon – og alligevel er hun på facebook og snapchat, lige så tit som jeg er. Dette gør ondt for mig at se, da hun jo lige har påstået noget andet – og derfor får jeg jo den følelse, at der måske er en anden eller andre, som har hendes opmærksomhed eller interesse.
Vi har haft snakken før, en aften hvor jeg var for mig selv og kunne mærke, at det her holder ikke, og at jeg ikke kunne holde følelserne af frygten ud mere. Hun fortalte mig det samme; at hun ikke rigtigt er så meget på telefonen, og tilføjede, at der ikke er andre hun vil have eller skriver med nogle andre. Jeg kunne jo ikke gøre andet end at have en midlertidig følelse af bekræftelse og dermed glæde, men en dag eller to efter, er alle de negative følelser og tanker vendt tilbage. Og det fortsætter. Hvad skal jeg gøre? Når vi er sammen, så har vi det virkelig godt, og der er altid god stemning. Jeg vil gerne have den samme følelse, også selv når vi ikke er sammen – og jeg ville ønske, at jeg ikke kæmpede sådan her hver dag, for at holde mig selv oppe, og for potentielt at ødelægge forholdet på længere sigt. Help, please

(Dreng, 20 år)
Hej Dreng på 20 år
Jalousi kan være en kæmpe udfordring i ens liv. Og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Dårlige erfaringer i bagagen
Det lyder til, at du har nogle rigtigt dårlige erfaringer med dig, når det kommer til utroskab. Jeg og tænker, at du har fuldstændigt ret i, at de erfaringer kan være med til, at gøre dig mere jaloux anlagt. Fordi du har fået bekræftet, at utroskab godt kan ske nogle gange og det kan gå  hårdt ud over ens kæresteforhold. Det er mega træls. Men til gengæld lyder det til, at det forhold, du er kommet i nu, er rigtigt godt og i har det super dejligt, når i er sammen i weekenderne. Men hverdagen er blevet svær for dig, fordi jalousien blusser op, når i ikke ses.
Accepter jalousien
Selvom det måske lyder rigtigt svært, så kan det være en god idé, at prøve at acceptere  jalousien. Det er en følelse, som vi allesammen kan blive ramt af. Men selvom vi mærker den, betyder det ikke, at vi behøver handle på den eller prøve at få den væk. Så kan det være smartere, at prøve at lægge mærke til, at jalousien dukker op og så sige til sig selv “hov, nu mærker jeg lige jalousien dukker op, men jeg var faktisk lige igang med noget andet, så det rykker jeg lige mine tanker tilbage på i stedet”. For vi kan ikke styre vores følelser – de dukker bare op. Og ligesom vi ikke kan tvinge os selv til at være glade, så kan vi heller ikke tvinge os selv til ikke at mærke de svære følelser. Men vi kan bestemme, hvordan vi vælger at reagere på jalousien. Og så flytte vores fokus tilbage på det, som vi egentligt var i gang med – uanset om det er madlavning, at ringe til en ven eller smutte ned i fitnes. Jeg kommer til at tænke på, hvad du plejede at lave i din hverdag, før du mødte din kæreste? For hvis der var nogle ting, du plejede at gøre, som gjorde dig glad – så er det måske der, du skal prøve at rette dit fokus hen, når jalousien begynder at dukke op?
Du kan prøve at læse vores artikel om jalousi. Der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan håndtere jalousien, når den begynder at fylde for meget. Især råd 5 og 6 kunne måske være rigtigt hjælpsomme for dig?
I er forskellige
Det virker til, at dig og din kæreste er rigtigt forskellige, når det kommer til det med telefonerne. Hvor du super gerne vil skrive meget sammen, er hun ikke ligeså interesseret i at bruge tid på sin telefon. Sådan er der nogle mennesker der har det og det må du nok bare respektere. Men måske kunne være hjælpsomt for dig, hvis du prøvede at gøre det samme? Altså at lægge telefonen lidt fra dig, så du ikke kommer til at tjekke op på, om hun nu har været på snapchat eller ej. For det virker til, at det lynhurtigt gør dig nervøs, hvis du kan se at hun har været på snapchat eller facebook. Man kan lynhurtigt blive fanget i en masse hvem-snakker-hun-med-tanker, selvom der måske slet ikke er nogen grund til at være bekymret. Så kan det være en god idé, at prøve at lægge tjekke-vanen lidt fra dig, så den ikke kommer til at gøre din jalousi værre.
Snak med nogen om jalousien
Det kan være en rigtig god idé, at snakke med nogen om jalousien, hvis den begynder at fylde for meget. Det kunne være en god ven/veninde, en forældre eller helt 3. person, som du er tryg ved at snakke med. På den måde kan man nemlig få lidt et pusterum fra de bekymringer, som nogle gange kan æde en op, når man oplever jalousi. Måske er der endda nogle af dine bekendte, som også har oplevet jalousi, og kan komme med lidt gode råd til, hvordan de har håndteret den. Det kan være en rigtig rar støtte at få, når det bliver for meget.
Det kan også være en god idé, at snakke med sin kæreste om jalousien og prøve at finde en måde, man sammen kan håndtere den på. Men samtidigt må man også passe på, at jalousien ikke får taget i en og man ender med store skænderier. Eller prøver at få sin kæreste til at ændre på sig selv, fordi jalousien blusser op i en. Det kan være hårdt for ens kæreste, hvis hun føler, at hun skal passe ekstra meget på, fordi man oplever jalousi.
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at tale med nogle, som ikke lige kender dig, og som har ro og overskud til at hjælpe dig med jalousien, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en anonym ungerådgivning, hvor man gratis kan komme og snakke om det der fylder for en. Der sidder nogle super søde og dygtige frivillige klar til at lytte og hjælpe.
Jalousi er en rigtig svær følelse at kæmpe med. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og det ender med at gå super godt mellem dig og din kæreste. Jeg hepper i hvert fald på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper