Hej
Her for et år siden fandt jeg ud af at jeg var til piger og jeg har været forelsket i en pige lige siden. De eneste der ved at jeg er til piger er mine forældre og mine to venner. Jeg ved overhovedet ikke om pigen er lesbisk eller noget. Jeg føler bare at vi flirter hele tiden og vi sender hjerter og alt mugeligt. Jeg vil så gerne fortælle hende hvordan jeg føler men det er så svært for mig. Jeg kan overhovedet ikke få det sagt. Kan i måske hjælpe mig jeg vil så gerne få det sagt for jeg er så forelsket i hende. På forhånd tak.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det er super dejligt at være forelsket. Men det kan være rigtigt svært at fortælle den, man er forelsket i, hvordan man har det. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt naturligt, at det er svært
Det kan være en super skøn følelse at være forelsket. For når den buldrer derudaf, så kan den virkeligt bare fylde hele kroppen med en virkeligt rar følelse. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du rigtigt gerne vil fortælle pigen, hvordan du har det. For når man er forelsket, så vil man bare allerhelst dele den skønne følelse med lige præcis den person, som man er forelsket i. Men jeg kan også sagtens forstå, at du synes, det er super svært at få det sagt. Der er nemlig rigtigt meget på spil, når man skal fortælle en anden, at man er forelsket i dem, for kan de overhovedet lide en? Og når du så også er forelsket i en, som du ikke helt ved, om er til piger ligesom dig, så bliver usikkerheden endnu større.
Allier dig med hendes veninder
Du skriver ikke så meget om, hvad det er, der gør det svært for dig at fortælle, hvordan du har det. Men jeg kommer til at tænke på om noget af det, der gør det svært er, at du ikke ved, om hun faktisk er til piger? Jeg tænker i hvert fald, at det måske kunne gøre det lidt nemmere, hvis du vidste, at der var en mulighed for, at hun godt kunne have det som dig. Derfor tænker jeg på, om du mon snakker godt nok med nogle af hendes veninder til at kunne spørge dem, om de ved, om hun er til piger? Hvis du gør, så kunne det nemlig være en måde at finde ud af det på.
Du kan også selv prøve at bringe emnet op på et tidspunkt, når du snakker med hende. For det lyder som om, at I snakker rigtigt godt sammen, så jeg tænker slet ikke, at det ville være underligt at snakke med hende om det. Hvis du ikke har fortalt hende, at du er til piger, så kan du jo for eksempel fortælle hende det og se, hvordan hun reagerer på det. Det kan jo være, at hun så også deler sine tanker omkring sin egen seksualitet med dig. Og måske er der noget i det, som hun fortæller dig, der kan spore dig lidt i retning af, om hun også er til piger.
Nogle gange må man tage en chance
Uanset om hun også er lesbisk eller ej, så er der jo desværre altid en risiko for, at hun ikke har det på samme måde. Det forestiller jeg mig også, er en rigtigt svær tanke, der kan være med til at gøre det svært at fortælle hende, hvordan du har det. For der er ikke nogen, der bryder sig særligt meget om tanken om at blive afvist. Men nogle gange er man nødt til at tage en chance og håbe på det bedste. For hvis du ikke fortæller hende, hvordan du har det, så finder du i hvert fald aldrig ud, om hun har det på samme måde.
Og selv hvis hun ikke har det på samme måde, så kan du i det mindste klappe dig selv på skulderen over, at du fik det sagt til hende. Samtidigt så har du også fået en afklaring, og selvom det gør hammerondt lige, når man får det at vide, så kan det tit være rart i længden. For så slipper man for hele tiden at gå og håbe på, at der er en chance for, at de har det ligesom en selv, og det kan gøre det lidt nemmere at komme sig over forelskelsen. Det er slet ikke sikkert, at du får brug for den, men jeg linker dig lige til vores artikel om ulykkelig kærlighed. Så har du den i hvert fald, hvis du får brug for den.
Forbered dig hjemmefra
Du spørger, om vi har nogle gode råd til, hvordan du kan få det sagt. Og jeg tænker ikke, at der er en enkelt måde at sige det på. Men måske kan det gøre det lidt nemmere for dig at få det sagt, hvis du sender en besked, hvor du fortæller, at du har noget, du gerne vil snakke med hende om. Og spørger hende, om I kan mødes og snakke om det på et tidspunkt. På den måde får du nemlig givet dig selv en deadline for, hvornår du skal have det sagt. Og så bliver det måske lidt sværere at vige udenom.
Der er også nogle, der synes, det kan være rart nok at have forberedt sig på, hvad de gerne vil sige hjemmefra. Måske det også kunne være rart for dig? Det behøver ikke være den helt store tale, men bare det at have øvet sig i at sige det, man gerne vil have sagt, kan nogle gange give lidt ro. På den måde skal man nemlig ikke til at finde ordene frem helt fra bunden af, når man står overfor den, man er forelsket i og er super nervøs.
Snak med dine veninder
Du kan også prøve at snakke med dine veninder om den pige, som du er forelsket i. Det der med at blive forelsket er nemlig noget, som de fleste unge kommer til at opleve på et tidspunkt, så måske er der nogle af dine veninder, der også har prøvet at skulle fortælle en, at de var forelskede i dem. Hvis der er det, så kan det jo også være, at de har nogle råd til dig, som du kan bruge.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så krydser jeg alle mine fingre for, at pigen du er forelsket i, har det på samme måde som dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper