Hejsa
Jeg er så heldig at have en kæreste der behandler mig super godt og jeg ved at han elsker mig rigtig højt. Vi har snart været sammen i 5 år.
Jeg har dog et problem.
Jeg er biseksuel og det seneste stykke tid, har jeg gået og tænkt på hvordan det ville være at være kæreste med en pige. Jeg har ikke prøvet det før, har kun prøvet at have noget kørende med drenge, men har altid vidst at jeg også var til piger.
Jeg var for noget tid siden i byen med et par veninder og der mødte jeg en pige, som jeg med det samme var meget tiltrukket af. Hun var også til piger, og vi endte med at kysse en del. Det føltes så rart og helt naturligt for mig, jeg har aldrig oplevet noget lignende, ikke engang med min nuværende kæreste.
Min kæreste ved godt at jeg kyssede med en anden pige, men han havde ikke noget imod det, han synes bare det lød frækt.
Siden jeg mødte hende pigen i byen, har jeg tænkt meget over om jeg vil prøve at være kæreste med en pige, og jeg kan godt lide tanken om at skulle præsentere en pige som min kæreste, for min familie. Jeg har været så langt ude, som at tænke at jeg måske er lesbisk, men jeg holder jo også rigtig meget af min kæreste, som er en dreng.
Min kæreste og jeg bor ca. 100 km fra hinanden, så vi ser kun hinanden i weekenderne, så jeg har også tænkt over om det måske er fordi jeg savner ham det meste af tiden, at jeg fantaserer om at have en anden kæreste. Det skal bare være en pige.
Inderst inde er jeg skrækslagen, for jeg ved ikke om det ender med at jeg skal gå fra min kæreste, som jo har været en stor del af mit liv i snart 5 år.
Jeg vil bare så gerne udforske min seksualitet noget mere, men det kan jeg ikke, da jeg jo har min kæreste som jeg er rigtig glad for.
Jeg håber at kunne få nogle råd til hvad jeg kan gøre.
Tak på forhånd
Hilsen
Mig

(Pige, 20 år)
Hej Dig
Jeg kan godt høre, at det er lidt et af et dilemma, du er landet i. For på den ene side har du en sød kæreste, men der er stadig en del af dig selv, som du har rigtigt meget lyst til at udforske. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det er en svær beslutning at stå med alene.
Seksualitet og parforhold
Det lyder til, at der er en del af dig, som enormt gerne vil udforske din seksualitet og mærke efter, hvordan det ville være, at kærester med en anden pige. Men samtidigt er du i tvivl om, om du er villig til at opgive dit forhold med din kæreste for at prøve det af. Det er en hammersvær beslutning at tage, især hvis du egentligt er glad i dit kæresteforhold. Så jeg kan sagtens forstå, hvis du er super meget i tvivl. Men jeg kommer også til at tænke på, om det behøver være det ene eller andet?
Hvis din kæreste ikke har noget imod, at du kysser med piger i byen, vil han så også synes det er okay, at du udforsker mere af din seksualitet sammen med piger? Måske vil han  kunne acceptere at du har en anden kæreste eller i hvert fald en anden seksuel partner? Det er selvfølgelig ikke sikkert, at hverken din kæreste eller dig har lyst til åbne mere op for forholdet. Men jeg tænker stadig, at det kan være nogle gode overvejelser at gøre sig. At ens forhold måske ikke behøver være et helt ‘almindeligt’ monogamt forhold, men der måske godt kan være plads til den side af dig også? Du kan overveje om du tror, at det var noget, som du selv og din kæreste kunne være interesseret i? I så fald kan du prøve at snakke med din kæreste om de følelser, som du oplever i øjeblikket og hvad han tænker om det?
Mærk efter, hvad du har brug for
Det bedste råd jeg kan give dig er, at mærke rigtigt godt efter, hvad du har brug for. Jeg ved godt, at det ikke er mest afklarende råd i verden. Men i sidste ende, så er det kun dig, som kan mærke, hvor vigtigt det er, at lære den her side af dig selv at kende. Der er ikke noget svar, som er mere rigtigt eller forkert i dit dilemma. Og det er fuldstændigt okay, hvis du kommer frem til, at det er nødvendigt for dig, at udforske den her side og derfor må gå fra din kæreste. Det lyder til, at du mærkede noget, der føltes virkeligt betydningsfuldt og rigtigt, da du kyssede med pigen i byen. Du kan prøve at  spørge dig selv, om du kan holde tanken ud om, ikke at udforske den her del af dig selv? Og så blive ved med at fortsætte som normalt med din kæreste?
Men det kan også sagtens være, at du tænker, at det egentligt var nok med pigen i byen og så hellere vil blive i dit parforhold, fordi det føles rigtigt for dig. Det er ligeså fin en beslutning. Du må mærke super godt efter, hvad der er det rigtige at gøre for dig.
Tag fat i LGBT Danmark
Det er en hammer svær beslutning, du står med lige nu. Men jeg er sikker på, at du ikke er den eneste, som har stået i det her dilemma. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig, at snakke med nogle, som har prøvet noget lignende? Og som vil kunne snakke med dig om, hvordan man lige håndterer den her hammer svære beslutning. Jeg kan anbefale dig at kontakte LGBT Danmarks rådgivning. De er super søde og man kan få rådgivning over telefon, på chat eller i person i en af deres afdelinger. Der er også mulighed for at deltage i nogle af deres bi-grupper og møde andre, som også identificerer sig som biseksuelle. Det kan være en rigtig rar måde, at få sparring fra nogle, som godt kan sætte sig ind i ens situation. Og måske endda har prøvet noget af det samme.
Snak med en, som du er tryg ved
Hvis du har en god ven, en forældre eller en helt anden person, som du er tryg ved at tale med, så kunne det måske også være rart for dig. Det kan være super rart at få et par ekstra øjne på ens overvejelser fra en, som kender en rigtigt godt og måske kan se nogle ting, som man ikke selv havde overvejet. Måske er der en, som du tænker på lige nu?
Det med seksualitet kan være super komplekst, men i sidste ende er det kun en selv, som kan mærke, hvad der er det rigtige at gøre. Men uanset hvad du vælger, så er det fuldstændigt okay. Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper