Hej skønne jer.
Jeg har en rigtig sød kæreste…. som jeg elsker helt ufatteligt højt…. han er det bedste jeg ved…. og jeg er så glad for ham…. hver gang jeg er ked af det nusser han mig…og holder om mig… kysser og putter mig ….. hver gang jeg er utrolig eller når vi bare har lyst til at nusse og holde om hinanden … kysse hinanden osv… mig og min kæreste dyrker også tit sex med hinanden…. og det er så rart at have med ham …. vi kan fortælle og snakke med hinanden om alt og det siger han også tit til mig…. vi siger også tit at vi elsker hinanden rigtig højt…. men her for tiden har min kæreste snakket rigtig meget om det med at få børn sammen med mig og det gør mig så varm og giver mig så mange sommerfugle i maven…. han snakker meget tit om hvor dejligt det ville være at få børn med mig og at det ville betyde alt for ham og viser mig familier med så dejlige babyer …. og spørger om vi måske snart skulle prøve at få et barn med hinanden … det vil jeg så gerne men jeg er rigtig bange for om min kæreste virkeligt elsker mig så meget at han vil have børn med mig… og så også bare at…. jeg er så bange for han ikke mener det for vil så gerne have børn med ha

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om at få et barn med din kæreste fylder en del hos dig. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os og fortalt om dem.
Det er naturligt
Det lyder til, at du er rigtig glad for din kæreste, og at I har det godt sammen. Det er dejligt, når man har fundet et andet menneske, som man er glad for. Og når forelskelsen banker rundt i kroppen, kan man godt få et ønske om at skabe en familie sammen med den anden person. For man synes måske, at ens kæreste er helt fantastisk, og man vil gerne dele det med personen.
Men det at få et barn er også et meget stort ansvar. Der følger en hel masse ting med. Rent økonomisk er et barn rigtig dyrt, og det kan også være en stor mundfuld at få et barn, for pludselig ryger friheden og søvn bliver også en mangelvare. Så ens liv ændrer sig på mange måder. Derfor er det også rigtig vigtigt, at man er så sikker som muligt, inden man træffer en beslutning om at få et barn.
Lav en liste
Når man er i tvivl om noget, kan det være en rigtig god ide at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for at få barn nu, og hvad der taler imod. For det kan være svært at hitte hoved og hale i alle tankerne, når man kun har dem oppe i hovedet. Og derfor bliver det som regel også lidt mere overskueligt, når man får dem lidt på papir. Så jeg tænker, at det måske kunne være en hjælp for dig?
Snak med din kæreste
Du skriver også, at du er bange for, at din kæreste ikke vil have et barn med dig alligevel. Det kan være rigtig svært at gå med sådan en bekymring. For den kan godt komme til at ligge inde i en og ulme og vokse sig større og større. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din kæreste om, hvordan du har det. For så kan det måske være med til at tage lidt af luften ud af dine bekymringer. Og så kan det også være, at I sammen kan finde ud af, om det med at få et barn er alvorligt, og om det er det rigtige for jer lige nu.
Snak med dine venner om det
Når man går med en masse tanker og bekymringer, kan det være en rigtig god ide at tale med nogen om dem. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når vi deler det med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle gode venner eller veninder, som du kan snakke om det med? Måske der også er nogle af dem, som også godt kender til det med, at tanken om at få et barn har strejfet dem. Og så kan I måske snakke lidt om det, og deres overvejelser. Og uanset om de kender til det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og støtte en, når man deler noget der fylder med dem.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige snakker med unge om det, der fylder hos dem. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være svært, når tankerne om at få et barn, og bekymringerne om ens kæreste mener det, fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper