Hej brevkasse,
Jeg har haft en kæreste fra maj 2020 og så gik det galt, da jeg havde kysset en anden i oktober. Det skal lige siges at jeg går på efterskole med ham jeg kyssede med. Jeg havde virkelig dårlig samvittighed over det, og sagde det til min kæreste dagen efter.
Han brød helt sammen, og stortudede på vores videoopkald. Der gik mange dage hvor vi snakkede i telefon om hvordan vi nu gjorde. Jeg havde det virkelig svært med det, for følte virkelig jeg havde svigtet ham.
Alt dette foregik i oktober, og vi slog for alvor op i slutningen af oktober.
Jeg var ikke så påvirket af det, da jeg jo gik på efterskole.
Men i november måned, var jeg og ham jeg havde kysset med, hjemme hos mig og vi havde sex. Jeg lagde ikke noget i det, men det skete flere gange.
Jeg er så fundet sammen med min tidligere kæreste, og har ikke fortalt ham om at jeg havde været sexuelt aktiv mens vi ikke havde været sammen. Jeg har dårlig samvittighed og er bange for hvordan han ville regere hvis han fandt ud af det.
Samtidig tænker jeg om, det er det bedste bare at fortælle ham det.
Hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre

(Pige, 17 år)
Hej Pige der ikke ved hvad hun skal gøre
Det lyder til, at du går med en masse tvivl og tanker, om du skal fortælle din kæreste om, hvad der er sket, mens I ikke var sammen. Når man har det sådan, kan tankerne komme til at fylde rigtig meget. Derfor er det også super fint, at du har skrevet ind og delt dine tanker med os.
Man behøver ikke fortælle, hvad man har lavet, mens man ikke var kærester
Når man finder sammen med sin tidligere kæreste igen, er det helt naturligt, at man gør sig en masse tanker, om man skal fortælle, hvad man har lavet, mens man ikke var kærester. Og så kan man godt blive lidt i tvivl og opleve at den dårlige samvittighed lige titter frem.
Men det er lige netop det med, at I ikke var kærester, som er vigtigt at huske på. Du har nemlig overhovedet ikke gjort noget forkert. Du var ikke længere sammen med din kæreste, og derfor er det også helt okay, at du har haft sex med ham fra din efterskole.
Man behøver heller ikke at fortælle, hvad man har lavet, mens man ikke var kærester. Sommetider kan det nemlig også være sådan, at den anden person slet ikke har brug for at høre det. Og derfor måske bliver mere ked af det end glad over, at man fortæller det. Derfor er det også helt okay, hvis du vælger ikke at fortælle ham om det.
Hvis du ikke kan holde det ud, er det helt okay at fortælle ham det
Når man står i en situation som din, er der ikke nogen opskrift på, hvad der er det rigtige at gøre. Derfor kan det også være en rigtig god ide, at mærke efter helt nede i maven. Og hvis du kan mærke, at du har det bedst, med at fortælle ham om det, så er det også helt okay. For det kan selvfølgelig også godt være, at han finder ud af det, hvis I har fælles venner, som ved noget om det. Og det skal også være sådan, at du kan få ro i maven og nyde at være sammen med ham igen, i stedet for hele tiden at gå rundt med dårlig samvittighed.
Snak med dine veninder om det
Når man går med en masse tanker og tvivl, kan det være rigtig rart lige at få luftet dem og vendt med nogle andre. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon har nogle venner eller veninder, som du kan snakke med om det? Når man får sagt sine tanker højt, kan det nemlig også være nemmere at mærke, hvad der er det rigtige for en. Det kan også være, at I kan snakke lidt om, hvad de tænker at du skal gøre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt. Jeg sender dig de varmeste tanker og håber, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige. Så du ikke skal gå med dårlig samvittighed, men i stedet bare kan nyde at være sammen med din kæreste igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper