Hej Mindhelper
jeg er en pige på 13 år.
Jeg har et kæmpe stort crush, eller har haft.
Det er det der er problemet.
Jeg ved ikke om jeg kan lide ham, jeg går rundt med den her tanke nærmest heletiden, både oppe i skolen og når jeg kommer hjem.
Nogle gange er jeg mega mega vild med ham, og andre gange synes jeg at det er irriterende at han skriver med så mange piger.
Jeg ved godt at vi ikke er kærester, men jeg bliver alligevel lidt ramt af det.
Hvordan skal jeg finde ud af om jeg kan lide ham eller ik?

(13 år)
Kære Du
Det kan føles super rodet og forvirrende at have et crush. Det tror jeg, at der er rigtigt mange, som kan nikke genkendende til. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Tegnene er der
Du skriver, fordi du er lidt i tvivl om, om du kan lide fyren eller ej. På den ene side fylder han i dine tanker hele tiden. Og på den anden side synes du det er irriterende, at han skriver med andre piger. Men jeg tænker egentligt godt, at de to følelser kan eksistere samtidigt – at du både er vild med ham OG lidt træt af ham. For det er jo ikke så meget ham, som hans handlinger, du synes er irriterende. Altså det her med at han skriver med andre piger. Så måske du også bliver en smule jaloux, fordi du er vild med ham? Det tror jeg i hvert fald de fleste ville blive. For man vil jo helst have, at ens crush kun skriver med en selv.
Hvad så nu?
Lige nu fylder dit crush alt i dine tanker. Og du kan jo begynde at overveje, om du har lyst til at prøve at række mere ud til ham? Eventuelt prøve at skrive lidt mere med ham og måske spørge om han vil være sammen efter skole også. Det kræver lidt mod, meeeeen hvis det nu viser sig, at han også er lidt vild med dig, så kunne det jo også være ret fedt.
Hvis du nu tænker ”ej det har jeg slet ikke lyst til” så skal du vide, at et crush går over med tiden. På et eller andet tidspunkt så holder hjernen og hjertet op med at være forelsket og vender tilbage til ’normalen’. Eller bliver vild med en anden. Så hvis du tænker, at ham her fyren ikke er noget for dig, så kan du også prøve bare at vente og se om dit crush ikke bare stopper af sig selv. Brug tiden på at lave noget sjovt med dine venner, dyrk en ny hobby eller gør noget helt tredje, som kan distrahere dig lidt fra tankerne.
Du kan også læse vores artikel om at komme videre ovenpå en ulykkelig forelskelse. Der står nemlig en masse tips til, hvordan man kan komme igennem tiden, hvor ens crush fylder det hele.
Snak med dine veninder
Hvis du ikke allerede gør det, så kan du overveje at snakke med dine veninder om, hvordan du har det. Det kan være rigtigt rart at have nogle på sit team, som kan være med til at støtte op, når det hele bliver lidt for meget. De kan også være med til at distrahere dig, hvis han fylder for meget i dine tanker.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Masser af brevkasse-krammere herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper