Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 13 og jeg har et spørsmål?
Mig og min kæreste har lyst til hinanden altså jeg føler vi begge er klar til at have sex efter vi har prøvet lidt forskelligt, men ik sex endnu.
Men altså jeg føler mig klar men alligvel overhovedet ik fordi jeg ved jo ik hvordan man gør og om det gør ondt…jeg er mest bange for det med stillinger fordi jeg aner intet om hvordan man skal ligge og hvad der er bedst når det er førstegang. Altså jeg har svært ved det fordi jeg kender ik rigtig nogen stillinger udover nogen meget voldsomme sex stillinger fra film og porno. Så jeg har brug for hjælp til hvordan man gør..
Og så en lidt anden ting det med at en pige kan være for anspændt i underlivet altså har i nogen råd til at man ikke er anspændt og hvad man kan gøre for ikke at være det.:)

(13 år)
Hej med dig
Det der med, om man er klar til at have sex for første gang, kan være super forvirrende og noget der fylder rigtig meget. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet ind til os og delt dine tanker.
Det er normalt at være nervøs
Du skriver at du på den ene side føler dig klar til at have sex med din kæreste, men at du også er i tvivl om det med de forskellige stillinger og om det kommer til at gøre ondt. Først og fremmest vil jeg rose dig for at mærke godt efter, det er nemlig super vigtigt at mærke efter og det er det helt rigtige at gøre. Og du skal vide at det altså er helt normalt at være lidt nervøs. Jeg tror det er en følelse næsten alle går med, når de overvejer at have sex for første gang.
Føler du dig klar?
Når man går og tænker på, om man er klar til at have sex for første gang, kan det fylde rigtig meget. Den ene dag kan man føle sig super klar og parat, mens man den anden dag kan føle, at det måske er bedre at vente lidt med det. Du kan prøve at læse vores artikel om sex for første gang. Måske kan den hjælpe dig med at finde ud af, om du føler dig klar eller ej. Tiden løber ingen vegne, så husk at det altså også er helt okay at vente, hvis man ikke føler sig klar.
Prøv jer frem sammen
Du skriver selv at i har prøvet lidt forskelligt sammen, men ikke sex. For mange kan det være en god start at prøve sig lidt frem og på den måde mærke efter. Man kan prøve forskellige ting af, og mærke efter hvordan man synes det føles og så beslutte hvad der skal ske efter det. En god ide kan være at prøve at grine af det sammen. Mange kan synes det er lidt akavet og mærkeligt, de første gange de har sex. Derfor kan det være en rigtig god ide, at I aftaler at det er okay at grine lidt af det hele. Der er ikke nogen bestemt måde, som sex skal være på. Så længe I føler jer trygge ved hinanden og har det sjovt, så skal det hele nok gå godt.
Det med at være anspændt i underlivet
Det er rigtigt at nogle piger godt kan være anspændte i underlivet de første gange de har sex. Dette er helt normalt og noget som mange har prøvet. Det bedste man kan gøre er at tale om det. Jo mere man taler med sin kæreste om det, jo nemmere er det for det meste også at slappe af. Du kan læse lidt om det her i en artikel fra Sexlinien.dk. Her kan du læse om hvordan man kan slappe mere af i underlivet og også om nogle eksempler på forskellige stillinger, som er gode.
Snak med en ven eller veninde om det
Et af mine bedste råd til dig, er at tage en snak med dine venner eller veninder om det. Måske går de selv og tænker på, om de er klar til at have sex, og nogle har måske endda prøvet det. Og så kan det være rart at snakke sammen om det.
Sexlinien er altid klar til at lytte
Her til sidst vil jeg lige slutte af med at fortælle dig om Sexlinien. Hos Sexlinien ved de rigtig meget om sex og er vant til at svare på store spørgsmål som dit. Man kan både skrive og ringe ind til dem, og de er super gode at snakke med. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at kontakte.
Det kan fylde rigtig meget, når man ikke ved, om man er klar til at have sex for første gang eller ej. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper