Hej
jeg er en pige på 15, og jeg har været til den første elevfest på min efterskole. Festen var fed og sån, men en pige (som jeg måske ligger lidt på grænsen far venner til mere) og jeg kysset/snavet en del, jeg var en smule fuld og træt så jeg tænkte mig nok ikke helt om. Problemet kom efter lidt tid da jeg indså at jeg ikke ved om jeg er klar til en kæreste (har aldrig haft en). Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvordan ved jeg om jeg er klar til en kærest, og hvis jeg ikke er, hvordan afviser jeg hende så uden at såre hende?

(15 år)
Hej 15 årig
Det lyder til, at tankerne om du er klar til at have en kæreste, og hvordan du afviser hende pigen uden at såre hende, fylder meget lige nu. Det kan godt være svært og forvirrende, når den slags tanker suser rundt i hovedet. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. For det kan godt være virkelig forvirrende og sætte gang i en masse forskellige følelser, når man kysser med en, som man ligger lige på grænsen til at være mere end venner med. På den ene side har man måske hygget sig til festen og haft det lidt nice med at kysse med hende. Men på den anden side er det også ret ufedt, fordi man bagefter, når rusen har lagt sig, bliver mødt af bekymringstanker og en ubehagelig fornemmelse i maven. Derfor tænker jeg også, at den tvivl du oplever lige nu er helt normal. Det er noget, som rigtig mange støder ind. For hvad betyder kysset? og hvordan ved man, at man er klar til noget mere seriøst?
Mærk efter
Du skriver, at du ikke ved om du er klar til at have en kæreste. Tanken om at skulle have en kæreste første gang kan godt føles ret vild og overvældende. Derfor er det også helt normalt, at være usikker og i tvivl om, det er noget, som man er klar til. Og der er ingen opskrift på, hvornår man er klar til det. Derfor er det allerbedste man kan gøre også at mærke godt efter, hvordan man har det med det. For det er helt fair ikke at være klar til at have en kæreste. Også selvom om man har kysset med en til en fest. Der er rigtig mange unge, som kysser folk til fester, og så er det ikke mere end det. Så det bedste råd, som jeg kan give dig, er at lytte godt til din mavefornemmelse.
Afvisning
Du spørger også, hvordan du kan afvise hende pigen uden at såre hende. Det at skulle afvise nogen kan godt være en ret svær situation at stå i. For det er ikke rart at skulle gøre noget, hvor der er risiko for at den anden person bliver såret. Det er noget de færreste mennesker bryder sig om. Derfor er det også helt naturligt gerne at ville gøre det på en måde, hvor den anden ikke bliver ked af det. Men i nogle situationer findes der ikke en løsning, hvor der er garanti for, at den anden ikke bliver såret. Og den her situation kan godt være sådan en slags situation. Derfor er noget af det bedste man kan gøre i sådan en situation også at snakke med den anden og være helt ærlig om, hvordan man har det.
Når man skal have sådan nogle snakke, kan det også være en god ide at være opmærksom på, at holde bolden på egen banehalvdel og tale om, hvordan man selv har det. For det kan nogle gange hjælpe til, at snakken bliver lidt rarere.
Snak med nogen om det
Når man går med en masse tanker og tvivl, kan det være rigtig rart og lettende at dele dem med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. Måske har du en god ven, som kunne være rar at snakke med? Måske de endda også har prøvet at have det sådan, og så kan det være, at I kan snakke lidt om det, og om hvad de har gjort. Og uanset om de har eller ej, så vil de fleste venner rigtig gerne lytte og støtte, når man deler sine tanker med dem.
Girltalk
Hvis du tænker, at det kunne være rart at skrive med nogle helt andre om det, er du også altid velkommen hos Girltalk. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at chatte med unge. Intet er for stort eller småt og det er helt gratis og anonymt. Du kan chatte med dem på deres chat eller sende dem en SMS.
Det kan godt være svært og forvirrende at finde ud af, hvad man skal gøre, når man har kysset med en, som måske vil lidt mere end man selv er klar til. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og håber at dig og pigen får snakket om det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper