Hejsa
Jeg slog op med min kæreste for godt 4 måneder siden. Vi gik på efterskole sammen og var også badeværelses makkere(Mig og min roomie på et værelse, et badeværelse og så min eks inde ved siden af), så jeg kunne ikke rigtig tage afstand fra hende, som jeg burde og havde brug for. Nu er vi kommet hjem fra efterskole, efterskole er slut, men jeg går stadig og tænker på hende. Jeg kan se hende på mit snapkort, jeg følger hende på sociale medier og jeg har endda billeder af hende på mit værelse. Jeg synes det er for barnligt at slette hende nu, efter så lang tid og kan ikke rigtig få mig selv til det da jeg stadig gerne følge med i hvordan hun går og har det, da hun betyder meget for mig og jeg bekymre mig for hende. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme mig fuldt over hende, men samtidig sørge for at hun har det godt og vide at hun har det godt. Jeg bliver nedtrykt når jeg ser hende sammen med nogle af mine venner, eller bare ser hende med nogen, fordi hun har det godt, men jeg ikke har. Jeg har meget svært ved at komme ud af den nedtrykte følelse.

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at der her med din ekskæreste fylder rigtig meget for dig. At slå op med sin kæreste kan være hammerhårdt. Derfor er det også rigtig fint, at du skriver herind og deler dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Kærestesorger er hammerhårdt
Det lyder til, at tankerne om din ekskæreste fylder rigtig meget hos dig. Og det skal du vide er helt normalt, når man har kærestesorger. For det gør hammerondt, når man ikke længere er sammen med en person, som har betydet meget for en. Og så kan det godt føles som om, at det ikke bliver bedre, og at man sidder fast i alle de svære og nedtrykte følelser. Men selvom det måske kan føles som om, at det aldrig bliver bedre, når man står midt i det. Så oplever langt de fleste heldigvis, at tankerne om deres ekskæreste og alle de svære følelser med tiden lige stille begynder at fylde mindre. I vores artikel om kærestesorger, kan du læse lidt mere om, hvad man kan gøre for at komme sig over sin ekskæreste. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej?
Det er ikke dit ansvar at sørge for, at hun har det godt
Du skriver, at du ikke helt ved, hvordan du skal komme over hende og samtidig vide, at hun har det godt. Og lige netop de modstriende følelser er en helt naturligt del af at slå op. For på den ene side ved man måske godt, at det ville være bedst for en at tage afstand fra den anden. Men på den anden side er det så mega svært, fordi det er en person, som har betydet meget i ens liv, og som man stadig holder rigtig meget af. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes at det er svært at finde ud af, hvordan du kommer over din ekskæreste.
Du skriver også, at du synes, at det er barnligt at slette hende efter så lang tid. Det kan godt føles lidt underligt, at skulle gå ind og slette den anden person på sociale medier efter så lang tid, men det er ikke barnligt at gøre, hvis det er det, som man har brug for for at komme videre og passe på sig selv.
Når jeg læser dit brev synes jeg også, at det lyder til, at du føler et ansvar for at sørge for, at din ekskæreste har det godt. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er det, skal du vide, at det er helt normalt at have det sådan, fordi man måske stadig holder af den anden person. Men når I ikke er sammen længere, er det heller ikke dit ansvar at sørge for, at hun har det. Det er kun dit ansvar at sørge for, at du har det godt. Derfor kan det også sommetider være en god ide ikke at være i kontakt eller følge med i, hvad den anden laver. For det kan nogle gange komme til at holde en i alle de svære følelser. Så selvom det kan være hammerhårdt ikke at følge med i den andens liv, kan det sommetider være det bedste. For så får begge parter også mulighed for at komme videre.
Distraher dig selv
Når man holder rigtig meget af en anden person, kan det være rigtig svært at lade vær med at gå ind på snapchat eller andre sociale medier og holde øje med, hvad den anden person laver. Derfor kan det også være en rigtig god ide at distrahere sig selv, når man mærker lysten til at smutte ind på eksempelvis snapkortet. Det kan være, at du kan lave nogle flere aftaler med dine venner, spille playstation eller en helt tredje ting. Det er nemlig ikke så vigtigt helt præcist, hvad du laver. Det vigtige er, at dine tanker bliver flyttet over på noget andet. Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig, så du ikke skal gå og føle dig så nedtrykt.
Snak med dine venner
Det kan være rigtig svært at gå med kærestesorger helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det.
Det med kærestesorger er noget, som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet at kæmpe med kærestesorger. Så måske det kunne være rart for dig, at snakke med nogle af dem om det. Det kan også være, at I kan snakke lidt om, hvad de gjorde, da de var ramt af kærestesorger. Og måske de også har nogle gode råd til, hvad du kan gøre. Og uanset om de har prøvet at have kærestesorger eller ej, vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige i Headspace er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at tage fat i, når man kæmper med kærestesorger. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere.
Kærestesorger er rigtig svært og gør hammerondt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber at får snakket med nogen om, hvordan du har det
De bedste hilsner fra en Mindhelper