Hej Mindhelper
Jeg har så mange problemer med at vide hvad jeg egentlig synes. Den ene dag vil jeg slå op med min kæreste og føler han er den allerværste på jorden. En anden dag føler jeg han er den allersødeste på hele jorden og jeg spekulerer så meget på hvornår jeg egentlig har ret? Altså ved godt tingene ikke altid er sort på hvidt men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at være i midten. Det er bare så hårdt at være mig. Håber I vil hjælpe. På forhånd mange tak.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det kan være super svært at finde ud af, hvad der giver mening for en, hvis man er meget splittet i sine følelser for sin kæreste. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt din bekymring med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Knaser kæresteforholdet?
Hvis man har det problemer i sit kæresteforhold, så kan det være svært at bedømme, om det bedste ville være at slå op. For selvom der er ting, som man synes er rigtigt svære, så er der også ting, som måske er rigtigt gode. Og hvad søren gør man så lige?
Jeg tænker, at din kæreste nok hverken er den værste eller sødeste på jorden. Han er nok et eller andet sted i midten, sammen med resten af os. Men hvis man er en person, som oplever store følelser, så bliver ens tanker også farvet af det. Og så er det helt naturligt, at du på dage, hvor det går godt synes, at din kæreste er den bedste i hele verden. Men at du på dage, hvor du måske er blevet vred på ham, kommer til at synes, at han er den værste på jorden. Men så er det vigtigt at huske, at dine tanker er farvet af dine følelser. Og at det nok ikke er så sort/hvidt, som du selv så super fint skriver. Måske er han bare en helt almindelig fyr? Og måske har jeres kæresteforhold op og nedture ligesom de fleste andre kæresteforhold? Det er i hvert fald helt normalt at opleve, at der kan være gode og dårlige dage i kæresteforholdet. Men der skal helst være flest gode, for ellers kan det godt være, at man er landet i et usundt kæresteforhold. Det skriver jeg lidt mere om lidt længere nede.
Lav en liste for/imod
Jeg kan godt høre, at det er rigtigt svært for dig at lande et sted i midten. Og du er i tvivl om, hvad der giver mest mening i forhold til din kæreste. Nogle gange kan man hjælpe sig selv lidt på vej ved at lave en for/imod liste. Så skriver man alle de ting ned, som taler i den ene og anden retning. Så kan du bruge den til at bedømme, hvad der virker mest smart. Grunden til, at det kan give god mening, at skrive det ned er, at det kan være meget nemmere at danne overblik over. Og det kan nogle gange være meget mere overskueligt, end at skulle prøve at finde ud af det oppe i ens hoved, hvor alle tankerne måske roder rundt.
Hvordan er forholdet?
Du skriver ikke så meget om din kæreste eller dig selv, så det kan være svært at bedømme, hvad der er på spil mellem jer. For hvis det viser sig, at din kæreste ikke behandler dig ordentligt, så kan det være en rigtig god idé, at gå fra ham. For hvis forholdet er usundt, så kan det gøre rigtigt meget skade og man kan være ramt af det i mange år efter forholdet er slut. Hvis du er i tvivl om, om du er i et usundt kæresteforhold, så vil jeg anbefale dig, at prøve at kontakte Børnetelefonen og snakke det igennem med en af deres frivillige. Selvom navnet snyder lidt, så er Børnetelefonen et rådgivningstilbud for både børn og unge. Deres frivillige er vant til at snakke om alle slags problemer med unge og de er rigtigt dygtige til at hjælpe på vej. Så vil i have god mulighed for sammen at prøve at finde ud af, hvad der sker i dit kæresteforhold og om det er endt et usundt sted. Det kan være rigtig rart at få den hjælp, hvis man er i tvivl.
Snak med din kæreste
Jeg tænker, at det måske kunne være rart at prøve at snakke med din kæreste om, hvad du oplever. Så kan i prøve sammen at finde ud af, hvordan det kan blive nemmere for dig, at håndtere følelserne, hvis de kommer til at fylde meget. Og dig og din kæreste kan få snakket om, hvorfor du nogle gange oplever, at han er den værste. Måske har i nogle konflikter, som det ville være godt at prøve at løse?
Snak med dine forældre
Du kan også prøve at snakke med dine forældre om det du oplever. Så kan de støtte dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvad der kunne være en god løsning for dig og din kæreste. Det kan være rigtig rart at have de ekstra par øjne, hvis man er i tvivl.
Tag en tur til lægen
Hvis du oplever at dine følelser altid er meget sort/hvide generelt i dit liv. Og det er et problem i din hverdag. Så kan det være en god idé, at tage et smut til lægen. For hvis ens følelser er rigtigt svære at finde rundt i eller styre, så kan man godt få hjælp til at håndtere det. Eksempelvis hos lægen, som kan snakke med en og eventuelt henvise en til en psykolog, hvis det kunne være hjælpsomt.
Det kan være rigtigt svært, hvis man oplever at have meget sort/hvide følelse om sit kæresteforhold. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper