Min kæreste og jeg slog op, men vi fandt sammen igen. Jeg var sammen med en anden i de to uger, vi ikke var sammen. Det har såret hende meget. Hvad gør jeg?
Hej.
Jeg har en kæreste og vi fandt sammen sidste sommer, men vi slog op i starten af året og fandt sammen 2 uger efter igen. Jeg var så dum at være sammen med en anden i de 2 uger vi slog op og det har virkelig såret hende. Hun får lyst til at slå op når hun bliver ked af det. Jeg har det forfærdeligt med det og har haft dårlige tanker fordi jeg har det forfærdeligt med jeg gjorder det. Hvad kan jeg gøre og hvad kan hun gøre for at vi kan forblive sammen.

(Dreng, 19 år)
Kære dreng på 19 år
Det lyder til, at du har det svært for tiden i forhold til den dårlige samvittighed, der tynger dig. Og det er helt naturligt, det er hårdt. Derfor er det også rigtig godt, at du har valgt at dele det.
Snak det igennem med hende
Det er en svær situation, du står i. Og det er jo egentlig forståeligt, at din kæreste er blevet ked af det. Du spørger, hvad du eller hun kan gøre. Det første, jeg tænker, at I kan gøre, er at snakke sammen. Få snakket det igennem. Har I gjort det? Så har du også mulighed for at fortælle hende, at du har det rigtig skidt med det og er ked af det. I samme snak kan du også spørge hende, om der er noget, du kan gøre for, at det bliver nemmere for hende. Eller at hun ikke vil gå fra dig. Hvis du har lyst, kan du læse om gode grunde til at dele svære ting.
Det lyder hårdt, at din kæreste får lyst til at slå op, når hun er ked af det. Men jeg kan ikke lade være med at få tanken, at det ikke er helt okay, at hun bliver ved med at bringe det op på den måde. Selvfølgelig har det ramt hende, og hun skal have tid. Men det er også rigtig svært for dig – og jer – at komme videre, hvis hun bliver ved med at minde dig om, hvad du gjorde for omkring 10 måneder siden. Det gavner ingen – og særligt ikke dig. Så hun må blive klog på, om hun kan tilgive dig fuldt ud og komme videre, eller om det ikke kan lade sig gøre for hende.
Tilgiv dig selv
Jeg synes, det lyder, som om du er ret hård ved dig omkring den her hændelse. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, om du egentlig har gjort noget galt? I var ikke sammen i den periode, hvor du var sammen med en anden. Og det er godt nok ikke nemt at vide, hvad der kommer til at ske i fremtiden. For mig at se har du levet i nuet og taget de muligheder, der var der. Så måske skal du faktisk til at tilgive dig selv. Og hvis det er svært at gøre det, kan du prøve at udfordre dine negative tanker. Hvad tænker du, når jeg skriver sådan?
Snak med nogle andre også
Som jeg har skrevet før, er det en svær situation det her. Derfor er det også virkelig vigtigt, at du får lettet dit hjerte over for nogle andre end din kæreste. Det her fylder for dig, så det skal du ikke gå alene med. Derfor er det også et af mine vigtigste råd til dig. Det kan være dine forældre eller nogle gode kammerater. Det er egentlig mindre vigtigt. Det vigtigste er at få snakket om det. Og så kan det også være, at de kan komme med gode råd til, hvad du eller din kæreste kan gøre i den her situation.
Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle svar på, hvad du eller din kæreste kan gøre i den situation, I står i. Den er svær, men hvis I snakker sammen om det – og du får tilgivet dig selv – så har I i hvert fald gjort, hvad I kunne.
De bedste hilsner fra en Mindhelper