For et par uger siden havde jeg for første gang samleje med min kæreste. Siden da er min kæreste begyndt at spise mere, og hun ser lidt anderledes ud. Jeg har en mistanke om at jeg måske har gjort hende gravid.
Jeg tror at min kæreste er gravid…
For et par uger siden havde jeg for første gang haft samleje med min kæreste. Siden da har min kæreste begyndt at spise mere og hun ser lidt anderledes ud. Jeg har en mistanke om at jeg måske har gjort hende gravid. Hun ved ikke at jeg tror det. Jeg vil gerne have at hun for det tjækket men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til hende. Hvis hun ender med at være gravid så skal hendes forældre informeres og det kunne virkelig være hårdt for hende.
Skal jeg sige at jeg har en mistanke eller skal jeg vente og se om der kommer flere forandringer?

(Dreng, 14 år)
Kære dreng på 14
Uha – det er selvfølgelig en stor bekymring, hvis man tror ens kæreste er gravid, og man ikke ønsker det. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Ubeskyttet sex?
Jeg kommer først til at tænke på, om i har dyrket ubeskyttet sex? Altså om i har haft sex uden at bruge kondom, eller din kæreste er på p-piller eller noget lignende prævention? Hvis i har dyrket helt ubeskyttet sex – jamen så er der selvfølgelig en risiko for, at hun er gravid. Og for kønssygdomme, hvis i har haft andre sexpartnere før hinanden. Dog kan man typisk ikke se nogle tegn på graviditet, når det kun er et par uger siden i havde sex. Forandringer i spisevaner og udseende kommer typisk først senere i forløbet, og derfor tror jeg ikke, du skal være nervøs for, at din kærestes spisevaner er et tegn på graviditet. Men hvis i har dyrket ubeskyttet sex, så er det en rigtigt god idé, at hun bliver tjekket alligevel.
Det kan man gøre på flere forskellige måder. Først og fremmest, så vil din kærestes menstruation udeblive, hvis hun er gravid. Derfor kan i jo vente og se, om hun får sin menstruation, næste gang hun bør få den. Den skal komme en gang om måneden. Ellers kan man købe en graviditetstest på apoteket eller i supermarkederne. Det vil jeg nok anbefale. Der skal i dog være opmærksomme på, at der ofte skal gå nogle uger fra man har haft sex, til graviditetstesten kan registrere om man er gravid. Det står på den indlægsseddel, der følger med graviditetstesten, når man køber den – så læs den godt igennem. Din kæreste kan også bestille en tid hos hendes læge, og få tjekket det af lægen – det er den løsning, hvor man er mest sikker på, at få det rigtige svar.
Snak med din kæreste om det
Det lyder til, at du ikke har snakket med din kæreste om det. Men det synes jeg bare, at du skal gøre. Måske er hun på p-piller, eller har allerede fået sin menstruation, men har bare ikke fortalt dig det? Ellers så skal i jo også sammen finde en løsning på, hvordan hun kan blive undersøgt for graviditet. Så jeg synes ikke du skal sige, at du har en mistanke. Men fortæl hende i stedet, at du er bekymret for, om hun er gravid. Og hvis hun så fortæller, at hun ikke er på p-piller – jamen så må i finde ud af, hvordan hun så helst vil testes. Man skal være ret uheldig, hvis man bliver gravid ved at have haft sex 1 gang, men det kan desværre godt ske. Derfor kan jeg kun anbefale dig, at få snakket med din kæreste, så hurtigt som muligt. Så kan du også hurtigere få ro i sindet igen. Og så kan jeg jo kun anbefale jer, at bruge kondom fremadrettet, så i ikke behøver være nervøse for uønsket graviditet. Hvis det nu viser sig, at i er så uheldige hun faktisk er gravid – så er det en god idé, at i hurtigst muligt fortæller jeres forældre det.
Det kan være enormt skræmmende, at gå rundt og være nervøs for uønsket graviditet. Derfor kan jeg kun anbefale dig, at få snakket med din kæreste om det. Forhåbentligt er der ingen grund til bekymring. Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og så krydser jeg fingre for, at det hele kommer til at gå super fint for jer. Husk kondom.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper