Hej Mindhelper
Jeg har været sammen med min kæreste i snart fire år. Vi bor sammen og har fælles ting. Hans familie elsker mig, og jeg elsker dem. De er den bedste svigerfamilie jeg nogensinde har haft. Min kæreste er en rigtig rigtig rigtig sød mand, han er god helt ind i hjertet og vil altid mig det bedste.
Da jeg begyndte at date min kæreste (1), datede jeg også en anden (2) – to vidt forskellige mænd. Den ene var lidt et rod, havde intet arbejde, var meget følsom, uansvarlig mm. Den anden derimod var meget ansvarlig, havde job, bolig mm. Han var meget som mig selv – ansvarlig, god humor, gjorde mig mere forelsket end nogensinde og blød i knæene. Alligevel valgte jeg at indgå i et forhold med fyr (1), selvom jeg følte mest for fyr (2). Jeg tænker stadig den dag idag på fyr (2), og savner ham helt ekstremt. Jeg er ikke glad med min nuværende kæreste på fjerde år, men tør ikke gå fra ham fordi jeg er bange for at rive hele hans liv i stykker, og det fortjener han ikke – han er en god mand! What to do?

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går rundt med en masse tanker om dit forhold for tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind.
Når tvivlen melder sig
Det kan være mega svært, når man er blevet i tvivl, om man er i det rigtige forhold. Nogle gange, er man ret sikker på at man gerne vil slå op. Men andre gange, er der måske også en masse ting, som taler for, at man skal blive i forholdet. For eksempel, kan man som du skriver, være blevet rigtig glad for sin svigerfamilie. Og som regel holder man også meget af sin kæreste, når man har været sammen længe. Så kan tanken om, at skulle gå fra hinanden godt blive ret uoverskueligt. For mister man så det gode forhold til sin kærestes familie? Og Hvad gør man lige med alle ens fælles ting?.
Det skal være for din skyld
Du skriver også, at du ikke tør at gå fra din kæreste, fordi han er en god mand, og du ikke vil såre ham. Det giver god mening, at du kan tænke sådan. For det lyder som om, at din kæreste vil dig det godt, og at du holder af ham. Og dem man holder af, har man ikke lyst til at såre. Samtidig er det også vigtig for mig at sige, at man ikke skal blive sammen for den andens skyld. For i længden risikerer man at gå og blive trist og utilfreds, hvis man egentlig ikke er glad i forholdet. Og selvom et breakup er mega hårdt, så kommer folk videre – derfor tænker jeg også, at din kæreste godt vil kunne klare det, selv hvis han blive ked af det og såret til at starte med.
Den anden fyr
Du skriver også, at du stadig tænker på ham den anden fyr, som du datede for fire år siden. Det tror jeg, at der er en del unge, som kan genkende. For at tænke tilbage på en person, som man var vild med før i tiden, er ret normalt. Derfor er der også mange, som stadig godt kan tænke på en fra deres fortid, selvom de er i et forhold. Men det behøves ikke betyde, at man er i et dårligt forhold, eller at man gerne vil finde sammen med fyren fra ens fortid. Nogle gange kan det bare være en del af det at dagdrømme lidt. Det er der mange af os, som gør. Og så går vi måske og drømmer lidt om, hvor sød eller dejlig en fyr var, og lever lidt på de nostalgiske tanker. Men det kan også være hjælpsomt engang imellem at minde sig selv om, at vi tit har en tendens til at forsøde vores minder og forestillinger lidt. Og at selv den allersødseste fyr, også har en masse fejl, og sikkert gør ting som er irriterende eller ufede.
Skriv en liste
Når man er i et forhold, men tænker meget på en anden fyr, så kan det være en god ide at prøve at mærke efter, hvad der føles rigtigt for en. Kan man f. eks leve med ikke at prøve det af med ham fyren fra ens fortid? Eller fylder det så meget, at man skal prøve at genoptage kontakten?
Sommetider når man er i tvivl om et valg, man skal tage, så kan det hjælpe at skrive en liste, med for og imod. Det kan godt føles lidt mærkeligt, for kærlighed kan selvfølgelig ikke gøre op i lister på den måde. Men det kan alligevel hjælpe en til at få et overblik over, hvad der er på spil. Så det kan du overveje at prøve af, og simpelthen skrive ned, hvad der taler for og imod, at blive sammen med din kæreste.
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogen, du kan tale med, om dine tanker. Det kan f.eks være en god veninde, en forældre, eller en helt tredje. Tankerne har det nemlig med at hobbe sig op, når man går alene med dem. Derfor kan det også være en ret stor lettelse at få sagt dem højt. Og så kan man også høre, hvad den man taler med, tænker om ens situation.
Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen ude fra, så kan du altid hive fat i Headspace. Hos Headspace kan man komme i et af deres huse og få samtaler, eller man kan skrive til dem på chat. Hos Headspace arbejder der nogle super søde og dygtige frivillige. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting – og intet emne er for stort eller småt. Så dem kan jeg varmt anbefale dig
Det kan være mega svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man er blevet i tvivl om sit forhold. Derfor håber jeg også, at der har været noget i mit svar, som du kunne bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får mærket efter, hvad der føles mest rigtig for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper