Hej.
Jeg skriver, fordi jeg tit oplever jalousi i en høj grad. Det forekommer, når jeg er til en fest sammen med min kæreste. Og jeg kan mærke, at det går ham lidt på, selvom han godt kender til min jalousi, idet vi har talt meget om den. Jeg kan godt komme til at reagere lidt uhensigtsmæssigt ved at græde, blive passiv aggressiv og skuffet da det gør mig rigtig ked af det og usikker på mig selv, Det skete i weekenden hvor vi var til en fest, og en pige var meget flirtende overfor ham og en række andre drenge. De andre drenge afviste hende, men min kæreste går meget op i, at være flink og et ”godt” menneske. Så han talte med hende af medlidenhed, mens hun prøvede at udnytte ham til at få en drink. Han blev ved med at sige nej, men fik ikke afvist hende for alvor, så det stod på over en længere periode. Hun rykkede sig tættere på ham, flirtede med ham og sådan. På et tidspunkt i samtalen pegede han over på mig som var lidt længere væk i rummet, og sagde at derover sidder hans kæreste, i håb om at det ville stoppe hende, har han fortalt. Men han skuffer mig stadig og gør mig så jaloux. Jeg tror jeg stoler på ham, men jeg stoler ikke på de piger der flirter med ham.

(20 år)
Kære du
Du er langt fra den eneste, som kæmper med jalouisen. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jalousi – en møgirritende og helt naturlig følelse
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er rigtig træls, at blive ramt at jalousien. For jalousi er bare en møgirriterende følelse, som nogle gange kan få os til at reagere på nogle måder, som slet ikke var meningen. Men du skal vide, at jalousi er en helt naturlig følelse, som popper op, når vi bliver lidt bange for, at vi kunne komme til at miste dem, vi elsker, til nogle andre. De fleste vil opleve jalousi i deres liv – nogle bliver bare hårdere ramt end andre. Og det er ikke noget, man har kontrol over. Vi kan desværre ikke styre vores følelser og tanker så meget, at vi kan totalt undgå jalousien. Men vi kan hjælpe os selv lidt på vej. Det kan du læse endnu mere om her i vores artikel med råd til dem, som oplever jalousi. Der står en masse gode tips. Og jeg vil prøve at komme med lidt gode råd på vejen også.
Jalousien giver os spionbriller på
Jalousien har den irriterende funktion, at den giver os spionbriller på. Den gør os super sensitive overfor hvert eneste lille tegn, ord eller situation, som måske kunne tolkes på en skidt måde. Altså, jalousien snyder vores hjerner til at tro at små ting er store ting. Eksempelvis kan det få en til at tro, at ens kæreste kunne finde på at kysse med en anden. Også selvom det måske aldrig kunne falde ham ind. Og så kan man komme til at blive passiv aggressiv, usikker og ked af det, fordi jalousien får en til at bebrejde sin kæreste for nogle ting, som han måske slet ikke har gjort. Derfor er det også rigtigt godt, at du reagerer på, at du oplever jalousi. For det er ikke rart for hverken dig eller din kæreste, når jalousien ender med at tage lidt overhånd.
Giv jalousien et navn
Jeg har et lidt tosset råd til dig, som ikke står i den jalousiartikel, jeg linkede til. Men bær over med mig. For nogle mennesker med jalousi oplever, at det kan det være super hjælpsomt. Og måske det vil hjælpe dig.
Rådet er at give jalousien et navn. Gerne et lidt fjollet et. Sådan noget ala’ Jalousi-jeanette. Eller Mugne-Marie. Og når du så mærker, at nu blusser jalousien op, så forsøg at sige til dig selv “så mærker jeg da vidst lige mugne-marie poppe op, men pyt nu med hendes giftige kommentarer. Jeg har lige travlt med noget andet”. Det er teknik, som man kan bruge til at skubbe svære følelser lidt ‘ud af kroppen’, så det bliver lidt nemmere at forholde sig til dem – uden at være smeltet helt sammen med dem.
Det er også en måde, man kan snakke om jalousien, som en ting, der ikke er så farlig. For eksempel, når du snakker med din kæreste. Hvis jalousien så blusser op til en fest, så kan du eksempelvis sige “Mugne-marie prikker lidt til mig i aften, kan jeg mærke. Kan vi lige tage et par minutters luft?” Måske kan det være en måde, hvor i to vil kunne stå lidt skulder ved skulder og iagtage mugne-marie sammen? For nogle kan det være rigtigt rart at kunne skyde skylden lidt over på noget andet end sig selv.
Teknikken er en teknik man kan bruge til andre svære tanker og følelser også. Du kan høre mere om den her i den her korte video om at opfinde en karakter til svære tanker og følelser.
Bliv ved med at snakke med din kæreste
Din kæreste lyder til at være en sød fyr, som holder rigtigt meget af dig. Og som du stoler på. Det kan være rigtigt godt, at prøve at holde lidt fast i den følelse, når der sker situationer, som den med pigen til festen. For det lyder ikke til, at det har været din kærestes ønske, at gøre dig ked af det. Tværtimod har han måske ikke haft så meget lyst til at tale med hende. Og vi kan desværre ikke styre, hvordan andre opfører sig. Så det er en risiko for, at der i fremtiden vil være andre piger, som vil opføre sig på samme måde, som hende til festen.
Men måske kan I også aftale et lille håndsignal af en slags? Så du kan komme og redde ham fra sådan en situation, hvis han føler han sidder lidt fast i selskab med en pige, han ikke har så meget lyst til at snakke med. Lidt ligesom nogle har med deres veninder, hvis de har brug for at deres veninder redder dem fra en lidt for nærgående fyr på dansegulvet.
Ellers er mit bedste råd, at blive ved med at snakke om, hvordan i sammen kan håndtere jalousien, når den dukker op. Kan i have klare aftaler for, hvad der er okay og ikke-okay i byen? Selvfølgelig skal der stadig være plads til, at i begge kan snakke med både andre drenge og piger i byen, men det kan være rart at have snakket tingene igennem på forhånd. Og måske kan i aftale at tjekke ind på hinanden i løbet af aftenen, så i ved, hvor i har hinanden?
Snak med nogle omkring dig
Nogle gange kan det være rigtigt rart at snakke med en anden end sin kæreste om jalousien. Det kunne eksempelvis være en god veninde. Måske har hun endda også prøvet at være jaloux og kan komme med lidt gode råd på vejen. og så kan det også bare være rigtigt rart at få lov til at rase lidt ud, fortælle om irriterende piger i byen og få lukket jalousien ud af kroppen, så den ikke trykker i brystkassen.
Tag fat i headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke lige er din kæreste eller en anden, som kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og få snakket om det, som lige fylder. Der vil du have mulighed for at gå lidt mere i dybden med det hele i forhold til, hvad vi kan her i brevkassen. Deres frivillige er super søde og dygtige, og hvis du synes det lyder lidt voldsomt, så kan du også starte med at skrive til de frivillige på chat. Det er helt gratis og anonymt.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og at du slipper for noget af jalousien, så den ikke stjæler alt fokus fra det sjove og hyggelige, når i er i byen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper