Spring til hovedindhold
Udgivet: 27/05/2024
Hej brevkasse, jeg er vild med en dreng fra min klasse, jeg har engang spurgt ham om han ville være kæreste med mig, han svarede pænt nej. Men han sagde at han gerne ville være gode venner. Jeg blev selvfølgelig lidt ærgelig. Men på det seneste har han været mere irriterende end han plejer. Han har fx sagt til min veninde og en af hans venner at han synes at jeg ser grim ud og at han har en kæreste, det ved jeg ikke er rigtigt! Han har også sagt at han har lyst til at slå mig numsen og sige at han hader mig.
På det seneste er han også begyndt at kigge på mig, han gør det nærmest hele tiden!!! På et tidspunkt kom en af hans venner hen og sagde at JEG skulle lade vær med hele tiden at kigge på HAM når det er omvendt. Jeg er virkelig forvirret og håber at i kan hjælpe mig. Ps: jeg håber at i kan hjælpe mig med at finde ud af hvorfor han lyver, hvorfor han siger sådan nogle grimme ting og hvorfor at han driller mig. MVH den anonyme pige.

(13 år)
Kære den anonyme pige
Det lyder til, at du står i en rigtig forvirrende situation lige nu, hvor det er svært at finde hoved og hale i det hele. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når forelskelsen ikke går begge veje
Først og fremmest vil jeg lige rose dig for at samle mod til at spørge, om ham drengen fra din klasse gerne vil være kærester med dig. Det kan kræve mod, og det er super sejt, at du turde. Øv, at han ikke havde lyst til at være kærester.
Men nu har du spurgt ham og fundet ud af, om han har lyst eller ej. Det kan nemlig være rigtig ubehageligt at gå og være vild med nogen og ikke vide, om de kan lide en eller ej.
Når det så er sagt, kan det være lige så ubehageligt, hvis den man er vild med, ikke har det på samme måde som en selv. Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du er ærgerlig over det.
Det er forskelligt hvordan folk reagerer
Du skriver, at her på det sidste har han været mere irriterende end han plejer, og siger alle mulige ting som ikke passer eller er onde. Det er selvfølgelig rigtig forvirrende, når han har sagt, at han gerne vil være gode venner.
Men desværre er det ikke til at vide, hvordan folk reagerer, hvis man spørger dem, om de vil være kærester. Nogle trækker sig fuldstændig fra venskabet og gider ikke snakke sammen mere, nogle fortsætter som de plejer, og nogle gør noget helt tredje.
Der er nemlig ikke nogen opskrift på, hvordan folk reagerer på sådan et spørgsmål. Det kan derfor også være, at han ikke vidste, hvordan han skulle reagere og derfor ender med at opføre sig mærkeligt.
Det skal være rart at gå i klassen
Selvom han måske ikke ved, hvordan han skal reagere, er det stadig vigtigt, at han behandler dig ordentligt. Det er nemlig ikke særligt rart, hvis nogen i klassen lyver og taler grimt til en.
Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide, at snakke med en af dine lærere om det. Det kunne eventuelt være din klasselærer, en lærer du er glad for eller en helt tredje voksen på skolen.
Det er nemlig ikke kun lærerens job at undervise, men også at deres elever har det godt. Derfor vil de fleste lærere gerne deres elever det bedste, og vil gøre alt hvad de kan for, at du har det godt i klassen.
Har du snakket med dine veninder om det?
Det kan være rigtig rart og lettende at dele sine tanker og følelser med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har snakket med nogle af dine veninder i klassen om ham?
Det kan være at de har prøvet noget lignende og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre. Det kan også være, at nogle af dem snakker med nogle af hans venner og ved noget om, hvorfor han opfører sig så mærkeligt?
Du kan altid skrive til Girltalk
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender, så kan jeg varmt anbefale dig Girltalk. Hos Girltalk sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med piger, som har det svært.
Derfor tænker jeg også, at de kunne være gode at snakke med, hvis han bliver ved med at opføre sig mærkeligt.
Du kan fange dem på chatten hver aften eller sende dem en sms. Det er gratis, og du kan være 100% anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig forvirrende, når en dreng siger, at de gerne vil være gode venner, men så driller og siger grimme ting til én. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de allerbedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper