Hejsa derude
Jeg er en fyr på 20 år, som skal have sex for første gang nogensinde. Derfor søger jeg nogle råd!
Jeg er en ret følsom fyr, og er sikker på, at jeg kommer til at være virkelig, virkelig nervøs! Hvordan bekæmper jeg dette, så jeg ikke gør det sværere for mig? Jeg er godt klar over, at man kan øve sig på vejrtrækningsøvelser og sådan, men er der noget, der virker allerbedst til, når man skal have sex, og vil af med nervøsiteten?
En anden ting, der bekymrer mig meget er formen på min penis. Den er nemlig ikke helt lige. Den krummer en smule til venstre. Er der nogen, der ved, om det betyder noget, eller kan det godt lade sig gøre at have sex alligevel, selvom ens penis ikke er helt lige? Man har ingen problemer med at få den ind eller noget som helst, vel?
Hilsen en nervøs fyr på 20

(20 år)
Kære Nervøse fyr på 20
Det kan sætte en masse tanker i gang, når man skal have sex for første gang. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver herind, og deler dem.
Sex og nervøsitet
Du skriver, at du er sikker på at du kommer til at være virkelig nervøs, når du skal have sex for første gang. Når man skal gøre noget, som man aldrig har prøvet før, giver det god mening, at man bliver nervøs. For man kan godt være i tvivl om, hvordan det kommer til at blive, og hvad man kan forvente. Derfor er de fleste unge også lidt nervøse første gang de skal have sex.
Du spørger, hvad du kan gøre for at blive mindre nervøs. Derfor tænker jeg, at der måske er noget i vores artikler 7 tips til at forstå og håndtere din nervøsitet, som kan hjælpe. Nervøsitet kan være en frustrerende følelse, og derfor forstår jeg også godt, at du gerne vil af med den. Men det kan være en god ide at huske på, at det er okay, at være nervøs. Og derfor kan det sommetider også hjælpe at forsøge at acceptere, at nervøsiteten kommer til at være der, i stedet for at kæmpe imod den. Giver det mening?
Nogle synes også det kan lette en del af nervøsiteten at italesætte den. For på den måde skal man f.eks. ikke tænke på, om den anden ligger mærke til, at man er nervøs. Så du kan også sige det til den person, som du skal have sex med. Måske er den person faktisk også lidt nervøs. Og selv hvis de ikke er, er det altid en god ide at tale med hinanden om, hvordan man har det, når man skal have sex. Du kan læse flere gode råd i artiklen om, at have sex for første gang
Formen på penis
Ligesom at vi mennesker kan variere meget i højde, hudfarve og skostørrelse, så kan der også være stor forskel på penisform. Nogle har en penis som krummer op af, ned af, eller til enten højre eller venstre. Derfor er der også rigtig mange, som har en penis, der ikke er helt lige. Og for langt de fleste, er det ikke noget problem under sex. Derfor tænker jeg heller ikke, at det bliver noget problem for dig, selvom din penis krummer lidt mod venstre.
Tal med en ven
Når man har hovedet fyldt af tanker og er nervøs for at skulle have sex første kan, kan det hjælpe at tale, om det. Så har du mon en god ven, som du kan snakke med? Måske de har et godt råd eller to, som du kan bruge. Og det kan sommetider også tage lidt af luften ud af ens bekymringer, når man får dem snakket igennem med en anden.
Sexlinien
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Sexlinien. De har nemlig en hel hjemmeside med forskellig information, om kroppen og sex. Derudover har de også en chat og en telefon, som man kan ringe til. De er vant til at tale med unge om sex, og derfor kan de også være gode at hive fat i, når man skal have sex første gang. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Nervøsitet og tanker om kroppen kan fylde meget, når man skal have sex for første gang. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så ønsker jeg dig rigtig meget held og lykke med det hele.
De bedste hilsner fra en Mindhelper