Hej Mindhelper
jeg står i den situation, at min elskede kæreste gik fra mig for lige godt en måned siden, hvor det eneste han sagde var “jeg slår op, og jeg elsker dig ikke mere”. Han var vildt ked af det, så jeg kunne næsten ikke tro på det. Han kunne slet ikke give slip på mig, da jeg skulle gå, og han endte med at ville køre mig hjem.
Jeg sidder her en måned efter og er stadig helt knust. Jeg savner ham helt ind til benet, og det gør så fysisk ondt. Han har slet ikke kontaktet mig overhovedet, og jeg har skrevet til ham to gange, for at høre hvordan han har det, og begge gange har der bare været lidt dårlig stemning.
Jeg ser så her til aften, at han er blevet tagget i et billede på Facebook, hvor han sidder rigtig tæt med en anden pige, og de ser begge helt vildt glade ud. Jeg er helt ude af den, og jeg ved slet ikke hvad jeg skal stille op. Jeg kan næsten ikke forestille mig, at han allerede skulle have fundet en ny, men bare tanken om det knækker mig fuldstændig. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre længere, synes slet ikke jeg får det bedre, og jeg føler virkelig, at jeg mangler forklaring.
Hilsen et meget knust hjerte..

(20 år)
Kære Meget knuste hjerte
Kærestesorger gør hammerondt, og kan påvirke en rigtig meget. Og det lyder til, at du er godt ramt af dem lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker og følelser med os.
Det er normalt
Du skriver, at du her en måned efter stadig er helt knust, og at du savner din ekskæreste helt ind til benet. Så meget, at det gør fysisk ondt. Det giver rigtig god mening. For det er mega hårdt, at være ramt af kærestesorger. Og når ens kæreste går fra en, kan det godt føles som om, at tæppet bliver trukket væk under en, og at man lige skal lande og finde fodfæste igen. Derfor er det også helt normalt, at det tager tid inden man er ovre sin ekskæreste. Og at savnet og tankerne om ens ekskæreste fylder meget.
Men heldigvis kan det godt blive bedre igen. Også selvom det måske ikke føles sådan, når man står midt i det. For heldigvis oplever langt de fleste, at tankerne og savnet til den anden person med tiden begynder at fylde mindre og mindre. Derfor er tiden også ens bedste ven, når det kommer til kærestesorger. Så giv det tid og giv dig selv lov til at være ked af det lige nu, så skal det nok komme til at gå bedre med tiden.
Du kan også læse lidt mere om kærestesorg i vores artikel Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste. I den står der en masse gode råd til, hvordan man kommer gennem en periode med kærestesorger. Så jeg tænker, at den måske kunne være hjælpsom for dig ift. det, som du går igennem lige nu.
Afstand
Du skriver også, at du lige har set et billede af din ekskæreste, hvor han sidder sammen med en anden. Av, for den! Når man sidder med et knust hjerte, og savner den anden person virkelig meget, kan det gøre rigtig ondt og føles som salt i såret, at se sådan et billede. Derfor tænker jeg, at er helt naturligt, at du er lidt ude af den. For tanken om, at ens ekskæreste måske allerede er videre, kan godt være noget af en mavepuster, når man selv stadig er ramt af kærestesorg og savn.
Derfor kan det for nogle også være en hjælp at tage en pause fra at følge ekskæresten på sociale medier. Eller stoppe kontakten for en stund. For det kan godt gøre det endnu svære at komme videre, når man hele tiden ser, hvad den anden person går og laver. Derfor er der også mange, som i perioden lige efter et brud stopper med at have kontakt med den anden.
Så måske du kan overveje, om det kunne være hjælpsomt for dig at tage en pause fra at følge og være i kontakt med din ekskæreste?
Forklaring
Du skriver også, at du virkelig føler, at du mangler forklaring. Og lige netop den følelse tror jeg, at der er rigtig mange, som har prøvet at blive slået op med, som kender. For når den anden beslutter at stoppe forholdet ud af det blå, kan man godt sidde tilbage med en masse ubesvarede spørgsmål som fx “hvorfor elsker han mig ikke mere?”og “hvad gik der galt`?”. Derfor giver det også god mening, at du gerne vil have en forklaring. Men det er desværre ikke altid, at man kan få en forklaring. Derfor kan det også være en god ide at prøve at give slip på tanken om, at man skal have en forklaring, og på den måde give sig selv lov til at komme videre. Og jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort. Derfor handler det også om at tage små skridt, og langsomt blive mere og mere okay med ikke at få en forklaring.
Snak med dem omkring dig
Når man har det svært, er det en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogen omkring dig, som du kan snakke med? Måske en forældre eller en god veninde, eller måske en helt tredje, som jeg ikke har tænkt på. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du taler med. Det vigtige er, at du ikke går med alt det svære alene.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få en snak om, hvordan du har det. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, som fylder hos dem. Derfor er rådgiverne også rigtig gode at snakke med, når man bøvler med kærestesorger. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspaces i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det er hammerhårdt at være ramt at kærestesorger. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper