Hej Mindhelper
Jeg er forvirret på en eller anden måde.
Mig og min kæreste slog op her i starten af ferien Da vi begge er 2 helt forskellige steder i vores liv og jeg savner ham virkelig meget. Samtidig er mig og min gode ven på min efterskole begyndt at fjolle meget mere rundt sammen. Vi ligger og holder i hånden og putter rigtig meget for tiden og jeg er begyndt at være i tvivl om det bare er for sjov eller om det fordi jeg er begyndt at på lidt følelser for ham. Jeg holder stadigvæk meget at min ex kæreste og vil rigtig gerne være sammen med ham stadig. Så er virkelig forvirret over om det er fordi jeg er ved at komme over min ex kæreste eller om det ikke er eller om hvad der sker mellem mig og min efterskole ven

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som en super svær situation, du står i. For det er rigtigt forvirrende, når man faktisk ikke er helt ovre sin ekskæreste, men samtidigt er begyndt at fjolle lidt med en ny.
Det tager tid
Det er altid super hårdt at slå op med sin ekskæreste. Også selvom man måske var enige om det, fordi man bare er to forskellige steder i sit liv. For man mister jo på en måde en person, som man har haft det rigtigt godt sammen med. Og som man plejede at have til at snakke med og have det sjovt sammen med. Derfor er det også helt normalt, at du stadigvæk savner din ekskæreste, selvom det er et par uger siden, I slog op. For kærestesorg er dødhårdt, og det tager tid før, at det går helt over. Men det skal til gengæld nok blive bedre og gå over med tiden. Hvis du har lyst til det, så kan du prøve at læse vores artikel med gode råd til at komme sig over kærestesorger. Måske er der noget i den, der kan hjælpe dig.
Mærk efter
Jeg kan godt forstå, du er forvirret over, hvad der sker mellem dig og din ven. For det er mega forvirrende, når man så lige pludseligt begynder at have det godt sammen med en anden, selvom man også stadig savner sin ekskæreste. Det kan bare få en hel masse modstridende tanker og følelser til at køre rundt inden i en. Jeg tænker, at det nogle gange kan være rart og trygt at fjolle lidt rundt sammen med en anden, når man lige har slået op med sin kæreste. Fordi det måske kan udfylde nogle af de behov og give noget af den tryghed, som man ikke længere kan få fra sin ekskæreste.
Men det kan også sagtens være, at du er ved at komme dig over din ekskæreste. Og at der faktisk er ved at komme nogle følelser mellem dig og din ven fra efterskolen. Det er nok noget, som kun tiden kan vise. Men jeg tænker, at du skal have mærket efter i dig selv, om du er klar til det, hvis der faktisk er noget mellem dig og din ven. Sådan så du ikke får kastet dig hovedkulds ud i det og lige pludseligt opdager, at du ikke var helt klar endnu. For så kan du ende med både at såre dig selv og din ven.
Snak med din ven
Jeg tænker faktisk, at det bedste du kan gøre er at snakke med din ven på efterskolen om, hvordan du har det. For så kan du få snakket med ham om, hvad han tænker om det, I har gang. Og du kan få fortalt ham, at du faktisk er lidt forvirret lige nu, fordi du stadigvæk savner din ekskæreste. Hvis han ved, hvordan du har det, så bliver det måske lidt nemmere at tage hensyn til det i jeres forhold. Og så kommer det heller ikke som en kæmpe overraskelse for ham, hvis du pludseligt får brug for at trække dig lidt. Samtidigt kan I få snakket om, hvad I begge to tænker, at der skal ske herfra.
Snak med nogle veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har nogle veninder, som du kan snakke med om det her? Hvis der er noget, man går rundt og er i tvivl og forvirret omkring, så kan det nemlig være rigtigt rart at dele sine tanker med nogle andre. Når man snakker med nogen om sine tanker, så får man nemlig mulighed for at høre, hvad de tænker om det, man fortæller. Og måske er der nogle af dine veninder, der har stået i lidt samme situation som dig. Så kan de fortælle dig, hvad de gjorde, og hvad der hjalp for dem. Måske kan det også hjælpe dig?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du og din efterskoleven finder ud af det sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper