Hej Mindhelper
Kæreste på efterskole.
Min kæreste er lige taget på efterskole og har det helt Forfærdeligt. Først startede jeg med at være mega jaloux hvis hun gjort noget der involveret drenge, og hun er bare i gang med noget hele tiden så når hun svare på mine beskeder bliver det bare hurtig svar sat sammen, Men det giver jo også meningen. Men jeg tænker bare på hende hele tiden enten om hun er utro eller så hvad hun laver. Hun er bare i gang med så mange fede ting, og de andre kommer til at have det fedt med hende. Og jeg sidder bare der hjemme og venter på hun kommer hjem i weekenden, i går var jeg så stresset jeg havde kvalme. Mit hjerte banker hele tiden hurtigt og mine tanker er aldrig stille.
Hvad skal jeg gøre?

(15 år)
Hej med dig
Det kan være rigtig hårdt at være derhjemme, når ens kæreste er taget på efterskole. For det kan hurtigt føles som om, at ens kæreste laver rigtig meget og at man selv ikke laver så meget derhjemme.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt normalt
Når jeg læser dit brev, så lyder det til at du er helt vildt glad for din kæreste og savner hende rigtig meget. Derfor giver det også rigtig god mening, at du føler dig stresset, jaloux og usikker.
For hvor I måske tidligere har været vant til at se hinanden hele tiden, ser I nu kun hinanden hver weekend eller hver anden.
Et kæmpe skift, som godt kan tage noget tid at vænne sig til. Derfor er det også helt naturligt, hvis du stadig synes det er svært.
Heldigvis er der en masse ting, som du kan gøre for, at det hele bliver lidt nemmere.
Der sker meget, når man går på efterskole
Når man er på efterskole, er man sammen med de andre elever 24/7. De er der når man vågner, i løbet af dagen og de er der når man går i seng. Derfor sker der også helt naturligt mere, end der ville ske, hvis man var derhjemme.
Derfor forstår jeg også godt, hvis du sidder med en følelse af, at din kæreste laver noget hele tiden og kun svarer en gang imellem.
Når man er forelsket i nogen, så er det helt normalt at tænke på dem hele tiden. Derfor giver det også mening, at du tænker meget over, hvad hun laver.
Men når ens kæreste så er på efterskole, og derfor ikke kommer hjem hver dag, så kan man let få en følelse af, at man bare går og venter på at de skal komme hjem. Så kan hverdagene blive virkelig lange. Men heldigvis er der flere ting du kan gøre.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til hvad du kan gøre for at flytte fokuset og få det bedste ud af den tid, som hun er på efterskole.
Sådan flytter du fokus
Når man går og savner nogen, kan det være rigtig rart at prøve at fokusere på, hvad man selv godt kunne tænke sig at lave i stedet for, at fokusere på hvad de laver.
En af de ting som du kan gøre er, at bruge tiden på noget, som du godt kan lide at lave.
Det kan være at bruge mere tid på en sport, du interesserer dig meget for, få gang i en hobby du altid gerne ville starte på eller se den serie som din kæreste nægter at se.
Du har nemlig en masse tid til at være dig selv og lave de ting, som du godt kan lide. Så brug eventuelt noget af den tid på, at lave noget som du selv synes er fedt.
På den måde går tiden til hun kommer hjem i weekenden ikke kun hurtigere, men du har også en masse fedt at fortælle hende, næste gang I ses.
Får du snakket med nogle om dit savn?
Når man savner sin kæreste rigtig meget og man kun ser dem engang imellem, kan ens tanker godt stikke lidt af med en.
Derfor er det heller ikke unormalt at få tanker som “Hvad laver hun med de drenge der?” eller “Jeg savner hende sikkert mere, end hun savner mig”.
Selvom man stoler på sin kæreste og godt ved, at det ikke passer, er det helt normalt at overtænke i starten. Derfor kan det også være en rigtig god ide at få sagt det højt.
For når man får sagt det højt, så kan man nogle gange hurtigt høre hvilke tanker og bekymringer der giver mening, og hvilke der måske ikke gør.
Derfor er mit bedste råd til dig, at få snakket med nogle om dit savn til din kæreste. Det kan være dine forældre, nogle af dine venner eller en helt tredje.
De vil altid lytte hos headspace
Hvis du har lyst til at snakke med nogen, som slet ikke kender dig eller din kæreste, er du altid velkommen hos headspace
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis du savner din kæreste rigtig meget og har svært ved at tænke på andet.
Du kan fange dem fysisk i de fleste større byer eller via deres chat på hjemmesiden. Det er gratis og du kan være helt anonym hvis du har lyst til det.
Det kan være utrolig hårdt at savne sin kæreste, når hun er på efterskole og man selv er derhjemme. Derfor håber jeg også, at der er noget mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper