Hej, jeg skriver ind, fordi jeg den seneste måned har savnet min ekskæreste. Jeg slog op med ham for et halvt år siden, og grunden til det var, at jeg havde været ham utro, fordi jeg mistede mit selvværd og selvtillid, da jeg var ude for en ulykke sidste forår, som resulterede i et lang sygdomsforløb, som virkelig satte sig i mig. Det er nemlig først den seneste måned, hvor jeg har begyndt at acceptere mig selv igen. Og i takt med at mit hovedet og tanker er begyndt at samle sig, savner jeg at kunne ringe til ham og dele alle de små og skøre øjeblikke i min hverdag med ham. Der var dårlige ting i vores forhold, som selvfølgelig var det her tillidsbrud, og at alle vores venner blandede sig i vores relation. Men vi lærte at finde en ro, indtil jeg så mistede den igen. Men jeg har også været vant til den store følelsesmæssige rutsjebane i min fortid, så når alt var godt, selvsaborterede jeg det. Hvad skal jeg gøre nu?

(20 år)
Kære dig,
Først og fremmest har jeg slettet dit navn. Det har jeg gjort, så du kan være helt anonym. Det håber jeg, er okay med dig.
Hjertesorg kan tage lang tid
Det er helt normalt at være ked af det i længere tid, efter man har slået op med sin kæreste.
Det kan måske virke mærkeligt, når man er den der slår op, men det er helt naturligt.
For selvom man slog op, så forsvinder alle ens følelser for den anden person ikke fra den ene dag til den anden.
Samtidig kan man også sagtens have perioder, hvor man er mere ked af det, og andre perioder, hvor man har det okay. Hjertesorg kan sagtens komme i etaper.
Jeg kan varmt anbefale dig vores artikel om hjertesorg. I den kommer vi med gode råd til, hvordan du kan få det bedre.
Hvad skal du gøre?
Når man begynder at savne sin ekskæreste, kan det godt være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre?
Jeg kan desværre ikke give dig et klokkeklart svar på, hvad du skal gøre.
Men jeg vil alligevel prøve at give dig nogle forskellige forslag til, hvad du kunne overveje at gøre i den her situation.
Giv det noget tid
Det er et halvt år siden, at du slog op med din ekskæreste.
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at det for alvor først er her inden for den seneste måned, at du er begyndt at savne ham. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er, så kan det godt være en god ide, at give det hele noget tid.
For selvom det er et halvt år siden, at I slog op, så kan der nogle gange gå lidt tid, før det går op for en, hvad det vil sige at slå op.
Nogle reagerer med det samme og for andre går der flere måneder, før de rigtigt reagerer på breakuppet.
Begge dele er helt normalt.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at give det noget tid. Og se på, om du bliver ved med savne ham, når der er gået et par måneder mere?
Ræk ud til ham
Hvis du bliver ved med at savne ham, og ikke rigtig føler, det bliver bedre, så kan du overveje at række ud til ham.
Du kan for eksempel skrive til ham og spørge, om han har lyst til at mødes og tale sammen.
Nogle gange kan det hjælpe at tale med den person, man savner. Ikke nødvendigvis fordi man skal være kærester igen, men fordi man kan få svar, hvis man har nogle spørgsmål, eller selv kan få sagt ting, man har brug for at sige.
Du skal dog være opmærksom på, at det er okay, hvis han ikke har lyst til at snakke sammen, eller ikke svarer dig.
Det er ikke alle mennesker, som har lyst til at have kontakt med deres ekskæreste. Og det kan være, at din eks ikke har lyst til at snakke.
Overvej, hvorfor du vil kontakte ham
Hvis du tænker, at du har lyst til at kontakte ham, så tænker jeg det er vigtigt, at du overvejer, hvad du vil have ud af at kontakte ham.
Er det fordi du vil være kærester igen? Er det fordi du bare vil have lidt kontakt igen? Eller er det en tredje ting?
Det er nemlig vigtigt at huske, at det er dig, som i sin tid valgte at slå op, fordi du var ham utro.
Og for de fleste, kan det gøre rigtig ondt, når ens kæreste er en utro og slår op med én.
Derfor er det også vigtigt at tænke over, hvordan det ville påvirke ham, hvis du kontakter ham igen.
Det kan være, at han også stadig sidder med en masse følelser efter jeres brud. Og det er vigtigt at tænke over, hvordan det kan påvirke ham, hvis du kontakter ham igen.
Tal med dine venner om det
Mit sidste råd til dig er at snakke med dine venner om det.
For når man har slået op med sin kæreste og senere begynder at savne ham, så kan det være rigtig rart at snakke med sine venner om det.
De kender jer begge to, og ved hvordan I er sammen.
Derfor kan de også være rigtige gode at snakke med, hvis man overvejer at tage kontakt til ham igen.
Det kan også være, at de har prøvet at stå i samme situation som dig. Og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Det kan være rigtig svært, når man savner din eks. Så er det vigtigt at man får sagt det til nogen omkring sig, så de kan støtte én.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god og helende energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper