Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 15. Jeg går på efterskole og min (nu) ekskæreste, som også er på efterskole valgte at slå op for få dage siden. Mest fordi han er ramt af noget der ligner en depression og kan ikke finde ud af Hva han vil+han havde kysset med 2 andre piger da vi holdte en kort pause…jeg har så haft kysset med en anden få dag efter vi slog op, men kan på en måde ikke føle skyldfølelse, har jeg gjordt noget galt? Jeg har skrevet til ham at det er sket, og jeg på ingen måde gjorde det for at gøre ham ked af det, da vi stadig snakker sammen dagligt. Ved bare ikke om jeg savner ham eller bare den opmærksomhed jeg plejede at få. Han vil stadig gerne ses i weekender, men jeg er bange for det ender ud i at vi bare bliver bollevenner el.lign. Og det har jeg ikke lyst til…er mega lost. Savner det forhold vi havde, men har stadig ikke den der skyldfølelse efter jeg kyssede med en anden jeg på en måde finder små-interessant..Hva byde man gøre?
Vh Forvirret pige på 15…

(15 år)
Kære Forvirrede pige på 15
Der kan være mange forskellige følelser der dukker op, når man går gennem et breakup. Og det kan nogle gange være svært at finde hoved og hale i det hele. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
At kysse med andre
Du skriver og spørger, om der er noget galt i, at du ikke har skyldfølelse over, at du kyssede med en anden, efter dig og din kæreste slog op. Jeg kan sagtens forstå, at tanken, om du mon burde have skyldfølelse, kan dukke op. For når man går gennem et breakup, kan det være rigtig mange følelser på spil, i tiden lige bagefter. Og det kan måske være svært helt at vide, hvordan man skal agere og føle. Men jeg synes ikke, at du behøver at have dårlig samvittighed over, at du har kysset med en anden. For dig og din kæreste var ikke sammen længere, og derfor er det selvfølgelig helt okay at du kysser med en anden.
Det er normalt at savne
Når et forhold slutter, er det helt naturligt at komme til at savne det man havde med sin ekskæreste. For ofte deler man nogle gode minder. Og var vant til at have hinanden at støtte sig til, og tale med. Og forholdet gav måske en noget tryghed og en masse andre gode følelser. Så derfor kan det være mega hårdt, pludselig at skulle give afkald på alle de gode ting, forholdet gav en.
Selvom man kan komme til at savne det, man havde med sin ekskæreste. Så betyder det ikke nødvendigvis, at man savner selve personen, eller at man har lyst til at blive kærester igen. Men så handler det mere om, at man lige skal vende sig til, at tingene har ændret sig. Og med tiden oplever de fleste, at savnet kommer til at fylde mindre og mindre.  Du kan tage et kig på vores artikel om kærestesorger – her er der lidt tips og tricks til at komme igennem den første tid.
Mærk efter hvad du vil
Du skriver også, at din ekskæreste gerne vil blive ved med at ses i weekenderne. Men at du er i tvivl, om du har lyst til det, fordi du ikke vil have, at i skal ende op med at være bollevenner. I sådan en situation, er det rigtig vigtigt, at du mærker efter, hvad du selv har lyst til. For vi mennesker kan have brug for nogle helt forskellige ting, når vi går gennem et breakup. Nogle har det helt fint med, at blive ved med at se ekskæresten og have sex. Mens andre har brug for, at cutte kontakten i noget tid, eller fuldstændig. Og det er altsammen helt okay – det vigtigste er at gøre det der føles mest rigtig for en selv.
Tal med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med nogen om, hvordan du har det i forhold til dig og din ekskæreste? For ellers tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at gøre. Det kan måske være en god ven eller veninde fra efterskolen, eller en helt tredje person. For det kan nogle gange lette en lidt, at få sagt nogle af de tanker højt man går rundt med. Og det kan også være meget godt, at høre hvad nogle andre tænker om ens situation. For så kan det sommetider også være lidt lettere at mærke, hvad man egentlig selv har mest lyst til.
Det kan være svært at navigere i tiden efter et breakup. Og der kan dukke mange forskellige tanker og følelser op i en. Derfor håber jeg på, at der er noget i mit svar der har været en hjælp for dig at læse. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og krydser fingre for, at du får mærket efter, hvad der føles rigtig for dig at gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper