Kære brevkasse
Jeg er en 25 årig kvinde og har aldrig haft en seriøs kæreste men ønsker det inderligt. Det går mig virkelig meget på. Jeg bruger ekstremt meget af min energi på at tænke på det, da jeg føler mig unormal. Jeg kan også være bange for, at den aldrig kommer for jeg har jo intet bevis på det omvendte.
Synes det er mega svært at være i, da jeg også altid får ondt i maven, hvis jeg fx skal fortælle nye mennesker det – især på dates, da jeg er bange for folks reaktion eller at de ser det som red flag.
Kender ikke rigtig nogen i samme situation og kan også være bange for jeg ikke kan finde ud af at være i forhold, fordi jeg også er blevet meget selvstændig og glad for min egen tid.
Har i gode råd til at lindre min tankesmerte?
Kh

(25 år)
Kære du
Det er let at komme til at føle sig anderledes, hvis alle omkring én har prøvet noget, som man endnu ikke selv har prøvet. Jeg er glad for, at du har skrevet til os, for du skal ikke gå med tankerne alene.
Det giver mening
Først og fremmest giver det mening, at du er begyndt at tænke meget på det med at have en kæreste. For det lyder til, at du er nået til et sted i dit liv, hvor du faktisk rigtig gerne vil prøve det.
Men jeg forstår også godt, at tankerne begynder at rumstere, fordi du aldrig har prøvet at have en kæreste før.
Så derfor giver det også god mening at følelsen af tvivl og frygt for, om det nogensinde kommer til at ske, kan fylde.
Du er ikke unormal
Du skriver, at det især fylder, at du føler dig unormal. Den følelse kan jeg godt forstå ikke er rar at gå med.
Men du skal vide, at du ikke er alene om, aldrig at have prøvet at have en kæreste.
For selvom det nogle gange kan føles som om, at man ‘burde’ have prøvet at have en kæreste på et tidspunkt, så er der ikke nogle regler der bestemmer det.
Og der er intet forkert i at vente med at få en kæreste.
I virkeligheden kan det også være en kæmpe styrke, at man faktisk godt kan lide sit eget selskab, og kun vil have en kæreste, hvis de bidrager med noget godt.
Slut fred med det
Når der er noget vi rigtig gerne vil, som har stået på i lang tid, kan det godt komme til at fylde rigtig meget.
Jo mere vi tænker over det, jo mere fylder det.
Så selvom det måske er nemmere sagt end gjort, så kan det være en rigtig god ide, hvis du kan slutte fred med de tanker om aldrig at have haft en kæreste.
Prøv at sig til dig selv, at det er okay.
Hvad sker der når man overtænker?
For jo mere du tænker på det, stresser eller har det dårligt over det, jo mere kommer det også til at fylde for dig.
Og måske kan det i sidste ende også ende med at spænde ben for dig.
Prøv at forestille dig en situation, hvor du er begyndt at date en. Det går godt og du begynder måske at tænke, at det kan udvikle sig til et parforhold.
Men pludselig kommer tankerne flyvene: “Er vedkommende den rigtige for mig? Sker det endelig? Åh nej, hvad hvis jeg ødelægger det?”.
Tanker som alle sammen i sidste ende, kan komme til at spænde ben for dig.
I stedet for kan du prøve slutte fred med tankerne og lade det ske, som der sker.
“Den rigtige” vil acceptere dig for den du er, ikke hvor mange kærester du har haft
Du skriver også, at du er bange for, om det er et red flag, at du ikke har haft en kæreste.
Jeg kan sagtens forstå, at du tænker den tanke. Men samtidig tænker jeg også, at det er vigtigt at huske, at den person du skal være kærester med, skal acceptere og elske dig, for den du er.
Så hvis en person måtte synes, at det er et red flag ikke at have haft en kæreste før, så er den person måske ikke for dig alligevel?
Tal med nogen om det
Når man har en masse tankesmerter, så kan det være en rigtig god ide at tale med nogen om det.
Vores tanker har det nemlig med at gå lidt i selvsving, når vi går med dem alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at snakke med nogen om, hvordan du har det.
Det kan være dine forældre, dine venner eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er en som du er tryg med, og som du stoler på.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribes samtalen an, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
For selvom du ikke er alene om det, så kan det være frustrerende ikke at have haft en kæreste før. Især hvis man gerne vil. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper