Hej jeg er en pige på 23 år og jeg er ikke glad for at bo på den bofællesskab og personalet forstår ikke en og vil rigtig gerne flytte sammen med min kæreste men de siger vi begge har brug for hjælp og de siger jeg er i en sur boble det synes jeg ikke det er ret at vide og at jeg er anderledes og alt mulig lort
Hilsen den 23 årlig pige

(23 år)
Kære 23 årig pige
Det lyder som en hammersvær situation du står i. For situationen er, at du rigtig gerne vil flytte sammen med din kæreste, men det siger personalet på dit bosted, at du ikke må.
Og hvad gør man så?
Det giver mening, at du synes det er svært
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at jeg synes det giver rigtig god mening, hvis du måske synes det hele er lidt svært lige nu.
Fordi for det første, så må du ikke få lov til at bo sammen med din kæreste. Og for det andet, så siger de til dig, at du er i en sur boble og at du er anderledes.
Særligt det med at få at vide, at man er anderledes, kan være rigtig ubehageligt. Og hvorfor er det så det?
Hvorfor kan det være svært at føle sig anderledes?
Vi mennesker er det, man kalder flokdyr. Det vil sige, at da vi mennesker for mange år siden boede på savannen, var det rigtig smart at bevæge sig i store grupper.
Fordi hvis man ikke gjorde det, så var der større chance for at blive spist af rovdyr.
Derfor kan vores hoved godt komme til at tænke sådan her: “Hvis jeg føler mig anderledes eller mærkelig, så er jeg ikke del af gruppen. Og hvis jeg ikke er del af gruppen, så bliver jeg spist af rovdyr”.
Så selvom der ikke ligger rovdyr på lur og venter på at spise os, så kan det stadig føles rigtig ubehageligt, hvis andre siger man er anderledes.
Er der en anden voksen, du kan tale med?
Det lyder rigtig ubehageligt og irriterende, at du ikke må få lov til at bo sammen med din kæreste.
Især hvis dem man snakker med det om, siger man er anderledes og at man har brug for hjælp.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er nogle andre voksne, du kan tale med?
Det kunne fx være en kontaktperson, dine forældre, en socialrådgiver eller en helt fjerde. Det er ikke så vigtigt, hvem du taler med, så længe det bare er en som du stoler på og føler dig tryg ved.
Er der andre muligheder?
Hvis det viser sig, at du ikke kan få lov til at bo sammen med din kæreste, vil jeg her komme med par råd til hvad du så kan gøre:
Råd nummer 1: Kan I få lov til at ses flere gange om ugen?
Hvis I ikke kan få lov til at bo sammen, kan det være en god ide at ses tit. For hvis I ses flere gange om ugen, kan det føles mere som om, at man bor sammen.
Råd nummer 2: Kan I aftale faste dage, hvor I ses?
Når man ikke bor sammen, kan det nogle gange være svært at finde tid til hinanden. Derfor kan det være en rigtig god ide, at aftale på forhånd, hvornår man skal ses. Det kan fx være at man aftaler at ses hver mandag og fredag. Eller at man er sammen hver weekend.
På den måde, kan I se hinanden så meget som muligt, og måske langsomt få en følelse af at have en hverdag sammen.
Det kan være hammerfrustrerende, at få at vide, at man ikke må bo sammen med sin kæreste. Derfor håber jeg også, at der er nogle af mine råd til dig, som du kan bruge. Jeg håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper