Jeg kyssede med min gode ven til en fest. Nu frygter jeg, at han tror, at jeg vil noget seriøst. For det vil jeg ikke. Jeg vil ikke være i et forhold.
Hej Mindhelper
Jeg kyssede min vildt gode ven til en fest. Nu er jeg bange for at han tror jeg vil noget seriøst. Jeg kan godt lide ham, men vil ikke være i et forhold. Det skal siges jeg var fuld, men jeg ved ikke om det er en undskyldning.
Vi krammede i ca 15 min, og han nussede mit hår og kyssede mig i håret osv.. tror I han kan lide mig, og hvad skal jeg gøre for at han ved jeg ikke vil noget seriøst uden at miste ham?

(Pige, 16 år)
Kære pige, 16 år
Der er gået nogle dage siden du skrev dit brev, og måske har du/I allerede fundet ud af at snakke sammen igen.
Det problem du beskriver, er noget som rigtig, rigtig mange drenge og piger oplever på et tidspunkt når man er nære venner med én af det modsatte køn. Man er tryg ved hinanden, kan li’ hinanden, bliver fulde begge to – og så føles det meget nemt lige at kysse lidt også.
I dreng-pige venskaber sker det tit at dét den ene tror er et tæt venskab, i virkeligheden skyldes at din ven/veninde er forelsket i dig. Det ved du ikke, før du har spurgt ham hvad han reelt føler for dig – og måske er det slet ikke nogen god idé at spørge, hvis du ikke vil være kærester med ham.
Men hvis du gerne vil blive ved med at have ham som ven, er det vigtigt at I får snakket sammen på en eller anden måde. I vores artikel “Sådan snakker du med en ven/veninde om svære ting” er nogle gode råd til hvordan du kan gøre.
Hvis du foreslår at I skal mødes for at snakke, er det nok smart at skrive det på en måde så det er helt tydeligt at du ikke foreslår en romantisk date – men at I skal lave det I normalt plejer. Måske skal du sørge for at I ikke hele tiden er sammen med en masse andre, men også får mulighed for en (kort) snak alene.
Held og lykke med det 🙂
Venlig hilsen Mindhelper