Hej læser
Jeg er kærester med en rigtig sød pige på min alder som er flyttet ind hos mig og min mor da hun selv har problemer der hjemme. Vi har kendt hianden i 3 måneder. Min kæreste har været igennem rigtig mange traumatiske oplevelser gennem hendes liv (voldtægt op til flere gange, omsorgssvigt, vold, utroskab, mobberi og meget mere som ingen fortjener at opleve) Hun er blevet virkelig ramt og påvirket at det hele, hvilket er meget forståeligt.
Efter at havde boet med hende i et stykke tid er jeg kommer frem til at jeg ikke kan holde til det. Hun har svær depression og nogle andre personlighedsforstyrelser hvilket påvirker mig rigtig meget og det har jeg ikke specielt meget lyst til, men det også så svært når jeg alligvel elsker hende så meget.
Så kommer det svære.. jeg kunne godt tænke mig at gå fra hende for min egen skyld, og jeg har også prøvet. Men de 2 gange jeg har prøvet er hun gået helt fra den, hun sagde at hun ville dræbe sig selv hvis jeg gik fra hende (hun har før forsøgt selvmord) og alle mulige ting som jeg ikke kunne bære skulle ske for hende.
Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, hun er rigtig sød, men jeg kan simpelhen ikke holde til det mere.

(19 år)
Hej 19 årig
Det lyder som en hammersvær situation, du står i. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det er bestemt ikke noget, som du skal gå med alene.
Det giver god mening
Du skriver, at din kæreste har det rigtig svært, og at du gerne vil gå fra hende. Og når jeg læser dit brev, kan jeg sagtens forstå, at du synes, at det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre. For det kan være ret svært og modstridende, når man på den ene side holder af ens kæreste, men samtidig også kan mærke, at det er for meget, og man ikke kan holde til det.
Når ens kæreste har været igennem nogle svære ting og bøvler med bl.a. depression og personlighedsforstyrrelser, kan det godt komme til at påvirke en rigtig meget. For det kan være rigtig hårdt, at se en, som man holder af have det svært, og hele tiden skulle være der og hjælpe og støtte. Det kan godt være ret opslidende og drænende i længden. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes at det er svært at være i, og kan mærke, at du ikke kan holde til det i længden.
Godt du mærker efter
Jeg vil også lige give dig lidt ros med på vejen. Det er simpelthen hammergodt, at du mærker efter, hvad du kan holde til. Det er nemlig helt okay at mærke efter og gøre det, som føles rigtigt for dig. For det skal også være sådan, at du kan holde til at være i det. Så selvom det måske kan føles helt vildt svært at skulle træffe beslutningen og gå fra sin kæreste, når hun har det svært, så skal du vide, at det er helt okay, at du også passer på dig selv.
Når ens kæreste har det rigtig svært, kan man godt blive nervøs for, hvad hun vil gøre, hvis man går fra hende. Særligt når hun også siger, at hun vil dræbe sig selv, hvis man gør det. Derfor er det også helt naturligt, at du ikke helt kan finde ud af, hvad du skal gøre. For selvom man ikke længere vil være sammen med kæresten, så holder man stadig af hende, og vil helst ikke have, at der skal ske hende noget. Derfor kan det også sætte gang i en hel masse svære og modstridende følelser inde i en, når ens kæreste truer med at gøre skade på sig selv. Og det kan gøre det endnu svære at mærke efter og stå ved sin beslutning.
Derfor er det også rigtig vigtigt for mig at sige, at du ikke er ansvarlig for, hvad din kæreste gør. Det lyder til, at din kæreste har det rigtig svært, og har brug for noget hjælp. Men det er et alt for stort ansvar for dig at sørge for, at hun får det bedre. Det skal der nogle fagprofessionelle til.
Psykiatrifondens rådgivning
Når ens kæreste bøvler med nogle ting, og man skal finde ud af, hvordan man går fra hende, kan det være rart at snakke med nogen, som ved en masse om at være pårørende til en med psykisk sygdom. Derfor vil mit bedste råd til dig også være, at tage fat i Psykiatrifondens rådgivning. For de er vant til at snakke med folk, som er tæt på andre med psykisk sygdom. Derfor tænker jeg også, at måske kan give dig endnu bedre rådgivning ift. den situation, som du står i. Det er helt gratis at gøre brug af deres rådgivning, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både ringe til dem og chatte med dem. Så dem kan jeg virkelig varmt anbefale dig at tage fat i.
Snak med nogen om det
Når man står i en rigtig svær situation er det også rigtig vigtigt, at man får snakket med nogen om, hvordan man har det. For det er alt for tungt at gå med alt det svære helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen omkring dig om det hele. For det kan være rigtig rart og lettende at dele sine tanker med andre. Og ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det.
Det kan fx være din mor, en god kammerat eller en helt tredje. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alt det svære helt alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Og det kan være rigtig rart at have et frirum, hvor man kan komme og få luftet alle ens tanker, bekymringer og frustrationer. Det er helt gratis og anonymt at benytte deres tilbud. Der ligger Headspaces i de fleste støre byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det er en hammersvær situation, som du står i. Og selvom jeg ikke kunne give dig et direkte svar på, hvad du skal gøre, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender masser af varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper