Hej jeg står i en situation hvor jeg er kommet til at afvise min nabo og jeg faktisk godt kan lide ham alivel men lige siden har han bare ungået mig og nu tror jeg det bliver akavet at møde ham igen hvordan ångår man det bliver akavede?

(24 år)
Kære dig
Det kan være rigtig svært at finde hoved og hale i det hele, hvis man først har afvist nogen, man rent faktisk godt kan lide.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det kan være forvirrende
Der var engang nogle kloge mennesker som sagde: “Den man tugter, elsker man”.
Sagt med mere moderne ord betyder det, at den man holder af eller er interesseret i, kan man godt finde på at behandle lidt for hårdt.
Det kan fx være ved at drille dem, ignorere dem eller i dit tilfælde; afvise dem.
Men det kan godt være lidt forvirrende at være i.
For hvorfor behandler man dem ikke sødt og kærligt i stedet for?
Den nemme løsning
Ofte så er det fordi, at man inderst inde godt kunne tænke sig at snakke mere med dem, men man tør ikke.
Og i stedet for bare at snakke med dem eller sige til dem, at man godt kan lide dem, så tager vi den nemme løsning og afviser/ignorerer/driller dem.
Så skal vi nemlig ikke sige, hvad vi tænker, men kan holde det lidt for os selv og på den måde også lidt på afstand.
Det er okay at skifte mening
Det kan også være fordi, at man først ikke tænkte man var interesseret i dem. Man så dem ikke nødvendigvis som noget særligt, eller bare som en god ven.
Og så pludselig skifter man mening.
Det er helt okay.
Hvad skal du gøre?
Nu ved jeg ikke hvilken af de to situationer, som passer bedst til dig, eller om det er noget helt tredje.
Men faktum er, at du afvist ham og nu fortryder du. Han undgår dig og du kunne godt tænke dig, at det bliver mindre akavet.
Hvad skal du gøre?
Hvad kan du gøre for at undgå, at det bliver akavet?
Heldigvis er der en masse forskellige ting som du kan gøre for, at det ikke bliver akavet mere.
Jeg vil nu prøve at komme med nogle forskellige råd til, hvad du kan gøre:
Hils på ham
Mit første råd er kort og godt: Hver gang du ser ham, så siger du “Hej” og går videre.
Der er ingen grund til at stoppe op og snakke, hvis ingen af jer har lyst.
Men hvis du synes, at det er mærkeligt at gå forbi hinanden uden at sige noget, så hils på ham og gå videre.
Der er ingen der siger, at I skal have den helt store samtale, hvis ingen af jer har lyst.
Snak med ham
Hvis du føler med dig selv, at du slet ikke kan være i det, så kan det være en god ide at prøve at tage en snak med ham.
Du kan spørge ham, om han har tid til at snakke kort, og så fortælle ham, at du synes der er en akavet stemning imellem jer.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Her står en masse gode råd til, hvordan du kan gribe den svære snak an.
Skriv et brev til ham
Hvis du alligevel synes, at det bliver lige lidt for vildt at skulle snakke med ham, så kan du også skrive et brev til ham.
Skriv dine tanker ned om hele situationen og put det i hans brevkasse.
På den måde har du god mulighed for at fortælle ham, hvad du tænker, uden at skulle være bange for at gå i sort, hvis du talte med ham ansigt til ansigt.
Hvis du har hans nummer eller andre måder at kontakte ham på, kan du også skrive over mobil. Det er helt det samme.
Snak med dine venner om det
Her til sidst, kommer jeg til at tænke på, om du får snakket med nogen om det?
Hvis ikke, så er mit allerbedste råd til dig, at snakke med dine venner om det.
Fortæl dem om hele situationen, hvad der skete, hvorfor du afviste ham og spørg dem, hvad du nu skal gøre?
Måske kender dine venner din nabo, men hvis ikke, så kender de i hvert fald dig. Og derfor kan de være rigtig gode at snakke med om, hvad du skal gøre.
Det kan være, at de selv har stået i en lignende situationen, og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre for, at det bliver mindre akavet.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre for, at det bliver mindre akavet at møde sin nabo, som man har afvist. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper