Hej
Jeg kan lide 2 fyre på en gang…
Den første er min kæreste jeg har været sammen med i 2 år. Han er samme alder som mig, har altid været der for mig og han elsker mig højt. Han er lige min type og vores fremtid passer perfekt sammen, men tingene er ikke helt de samme som da vi kom sammen. Jeg ved ikke om det bare er mig de overtænker i den her situation eller om der rent faktisk er noget, jeg virker bare ikke så begejstret for at se ham som jeg gjorde før i tiden.
Den anden fyr er en jeg har “kendt” siden 8 klasse. Vi havde samme valgfag og jeg havde et kæmpe crush på ham, han vidste dog ikke hvem jeg var da jeg sad med mange piger og han sad alene. Han er 17 og er vildt dejlig. Jeg mødte ham igen her forleden til en fest da jeg tilfældigt åbnede døren og han stod og begyndte at smile vildt meget da han så mig. Senere på aftenen efter noget snak fortalte han mig han synes jeg så sød ud og vi snavede(han ved jeg har en kæreste. Det var fantastisk og virkede så meget bedre end med min kæreste. Jeg fortryder det ikke men føler mig skyldig overfor min kæreste specielt fordi jeg er begyndt at skrive med ham nu.
Min kæreste vil ikke blive sur men blot skuffet.
Hvad skal jeg gøre?

(16 år)
Kære du på 16
Du står i et dilemma mellem 2 fyre, som du godt kan lide, og det kan være super forvirrende. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
På den ene og anden side…
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt læse, at du har gjort dig en masse tanker om, hvad der er fordelene ved den ene og den anden fyr. På den ene side har du en sød kæreste, som elsker dig og du kan se dig selv med i fremtiden. Men hvor følelserne måske ikke er helt så store, som de plejede. På den anden side er der den nye fyr, som giver dig sommerfugle i maven, og som du måske er ved at falde lidt for?
Du spørger til, hvad du kan gøre. Det korte svar er, at der ikke er noget rigtigt eller forkert svar. Det er mere et spørgsmål om din egen mavefornemmelse. Jeg vil sige, at det er helt normalt at ens følelser for ens kæreste ændrer sig efter 2 år. Så har forelskelsen ligesom lagt sig og det er blevet mere hverdagsagtigt. Det sker for de fleste. Du skriver samtidigt, at din kæreste er lige din type, og du kan se en fremtid sammen med ham. Det taler jo alt sammen positivt for, at du skal blive hos din kæreste. Men måske er det med fremtiden ikke så vigtigt lige nu? I er begge 16 år og der kan ske en masse forskellige ting som gør, at jeres planer for fremtiden måske alligevel ændrer sig.
Så jeg tænker, at noget af det bedste du kan gøre lige nu er at spørge dig selv, hvad føles rigtigt for dig – lige nu?
Lav en liste
Hvis du nu tænker, at det er et rigtigt træls råd, og du er nøjagtigt lige så forvirret som før, så kan jeg også anbefale at lave en for/imod liste. Så kan du prøve at skrive ned, hvad fordelene og ulemperne er ved at blive sammen med din kæreste. Nogle gange kan det gøre det nemmere at mærke efter, hvad der er det rigtige valg. Det lyder måske lidt fjollet, men det er et trick som masser af mennesker bruger og som en del psykologer også anbefaler.
Snak med dine venner
Hvis du har nogle gode venner, kan du også overveje at snakke med dem om de tanker du går rundt med. Nogle gange kan det være rart at have nogle andres øjne på ens dilemmaer. Ens venner kender ofte en rigtigt godt og kan tit stille nogle rigtigt gode spørgsmål, som kan hjælpe en lidt på vej. Og ellers kan det også bare være rigtig rart, at have nogen at dele sine tanker med, så man ikke skal gå med dem selv
Det er rigtigt svært at finde ud af, hvad der er det rigtige valg, når man står mellem 2 fyre. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig, og du mærker godt efter, hvad der føles rigtigt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper