Hej Mindhelper
Mig og min eks kæreste slog op for en uge siden. Vi har stadig skrevet meget sammen på den uge og også været sammen en enkelt gang og FaceTimet lidt, fordi vi begge to har haft håbet om at finde sammen igen. Vi har ikke haft det særlig godt mentalt, så derfor valgte han at vi skulle slå op, og så vidst jeg har forstået ville ingen af os enlig slå op. Men idag valgte jeg at skrive til ham, at jeg syntes vi skulle stoppe med at have kontakt i noget tid, sp jeg virkelig kan fokusere på at få det bedre hver for sig. Nu hvor vi ikke har skrevet sammen i nogle timer, savner jeg ham bare så meget, og er både bange for hvor længe jeg skal være ked af det, men også om vi overhovedet finder sammen igen. Igår da han var fuld snakkede vi sammen og han sagde også at han savnede mig. Er bare så mega bange for at nu hvor vi ikke hat kontakt, at vi så aldrig finder sammen igen. For vil ham så gerne. Har aldrig før været sp glad i et forhold. Aner ikke hvad jeg skal gøre. Er så ked af det, og jeg ville jo bare gerne have det til at fungere mellem os. Men kan bare ikke tænke på andet end at jeg savner ham og at vi måske ikke finder sammen igen

(16 år)
Kære Du
Det lyder som en svær og rodet situation, du står i lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er naturligt
Når man næsten lige er slået op med sin kæreste, og lige har besluttet at tage en pause fra kontakt, så er det helt naturligt, at savnet fylder meget. For man har måske været meget vant til at se og snakke med den anden person. Derfor er det også helt normalt, at det kan være hammersvært ikke længere at skulle have kontakt. For den anden person var måske den, som man ringede eller skrev til, når man fx oplevede noget, som var sjovt eller noget, som gjorde en ked af det. Det lyder også til, at du er rigtig glad for din ekskæreste og glæder dig til, at I skal finde sammen igen. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at din ekskæreste stadig fylder meget i dine tanker.
Og når man står midt i alle de svære følelser, og man savner ham helt vildt meget, så kan det måske godt føles som om, at det aldrig bliver bedre. Men det gør det. Lige i sådan en situation som din, så er tiden din bedste ven. Og jeg ved godt, at det måske lyder som en kliche, du har hørt 1000 gange før. Men lige med kærestesorger og savn, så oplever langt de fleste, at savnet og tankerne om den anden person med tiden begynder at fylde mindre og mindre.
Og selvom dig og din kæreste måske tænker, at I skal være sammen igen kan det godt være rigtig hårdt at gå gennem et breakup. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle ting i vores artikel om kærestesorger, som du kan bruge?
Mærk efter
Det lyder til, at både dig og din kæreste synes, at det er lidt svært, at I ikke er sammen længere. Er det rigtigt forstået?
Det kan være hammerforvirrende og svært, når man ikke er sammen længere, men heller ikke er helt fri, fordi man måske stadig tænker, at man skal finde sammen igen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at både dig og din kæreste fik mærket efter, hvad det er I egentlig har lyst til. Skal I være sammen? eller skal I gå helt fra hinanden?
For det kan være alt for opslidende at stå med et ben i hver lejr. Når man står midt i orkanen øje og mærker en hel masse forskellige følelser, kan det sommetider også være svært helt at hitte hoved og hale i følelserne. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for, at man skal være sammen, og hvad der taler imod. For det kan tit gøre det lidt mere overskueligt. Jeg tænker nemlig, at det at få lidt afklaring måske kan være med til at give dig lidt mere ro på.
Får du hjælp?
Du skriver, at din kæreste slog op fordi ingen af jer har haft det godt mentalt. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du får noget hjælp? For hvis man går og har det svært, så er det vigtigt at række ud, så man kan få noget hjælp til at få det bedre. Så hvis du ikke allerede får hjælp, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det.
I vores artikel Find hjælp kan du læse lidt mere om, hvor man kan få hjælp, når man bøvler med nogle svære ting. Så den vil jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Snak med nogen om det
Når man har det svært, kan det være rigtig rart og lettende at snakke med nogen om, hvordan man har det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med nogen om de ting, som du går og tumler med. Det kan fx være dine forældre, en god veninde eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med alt det svære alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle udefra, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Og de frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med svære ting. Derfor er de også gode at snakke med, når ens kæreste lige er slået op med en, og savnet fylder rigtig meget. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym.
Det lyder til, at savnet og tankerne om din ekskæreste fylder rigtig meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper