Hej
Jeg har været sammen med min kæreste i 1,5 år. Jeg elsker ham over alt på jorden, hen er den bedste kæreste jeg kunne tænke mig! Men alligevel kan jeg ikke stoppe med at tænke på min ex kæreste… Min ex og jeg slog op for over 4 år siden, og han var virkelig ikke god for mig, og vores forhold fungerede ikke! Det undre mig derfor meget og går mig meget på, at jeg faktisk ikke kan lade vær med at tænke på ham.
Jeg følger kæmpe skyldfølelse og skam overfor min nuværende kæreste, for hvordan kan jeg overhovedet have disse tanker når han er så perfekt for mig. Er det ens betydning med at jeg bør gå fra ham? For han har på ingen måde fortjent, at jeg har disse. Men på den anden side, har jeg også en masse tanker og drømme. om en fremtid med min kæreste, hvilket vælg er positivt!? Men samtidig i alt den tid jeg har været sammen med ham, tænker jeg på min ex, desværre også engang i mellem under sex… hvilket jeg føler mig ekstremt flov og ked af det over!
Jeg kunne godt bruge et godt råd, eller bare at hører det fra en andens synspunkt!

(20 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig forvirrende at gå og tænke meget på sin ekskæreste, når man er i et forhold med en man elsker.
Når en person har fyldt meget i ens liv
Ens ekskæreste er ofte en person, som har fyldt meget i ens liv. Man har måske brugt rigtig meget tid med personen og kender personen godt.
Og derfor glemmer man heller ikke sin ekskæreste, selvom man går fra hinanden. Også selvom forholdet måske ikke var særligt godt, så kan man ikke glemme alt om dem.
Og derfor er det også helt naturligt, at de til tider vil dukke op i ens tanker, også selvom det er længe siden, man gik fra hinanden. Det tror jeg de fleste kender til.
Men selvom ens ekskæreste dukker op i ens tanker, så er det ikke det samme som, at man vil have vedkommende tilbage, eller at man har følelser for vedkommende.
Tanker og virkelighed
Du kender det måske fra eksperimentet med, at nogen siger “Du må ikke tænke på en lyserød elefant” og hvad gør man så? Man tænker på en lyserød elefant.
I din situation, kan din ekskæreste måske være den lyserøde elefant. Ham, du ikke må tænke på. Og når du siger til dig selv, at du ikke må det, hvad gør du så? Så tænker du på ham.
I dit spørgsmål skriver du, at du føler en enorm skyldfølelse og skam over, hvordan du dog kan have disse tanker om din ekskæreste.
For betyder det, at du bør slå op med din kæreste, selvom du elsker ham overalt på jorden?
Det tænker jeg ikke, at det nødvendigvis betyder.
For selvom det er helt vildt forvirrende at have tanker om sin ekskæreste, så er det helt normalt.
Vi mennesker har nemlig ikke kontrol over, hvilke tanker vi har. Og nogle gange kan det godt føles som om, at vores tanker lever deres eget liv.
De kommer og går, som det passer dem. Nogle gange føles det som om, at de giver rigtig god mening. Og andre gange gør de ikke.
Begge dele er helt normalt.
Så når du pludselig begynder at tænke meget på din ekskæreste eller kommer til at tænke på ham under sex, så er det ikke nødvendigvis tegn på, at du vil have ham tilbage.
Når forholdet udvikler sig
I har været sammen i 1,5 år. Det er ret normalt for de fleste par, at det er her omkring, at man kan opleve at ens forhold ændrer sig lidt.
Det sker blandt andet fordi, at forelskelsen ikke fylder så meget mere.
Man plejer at sige, at en forelskelse varer mellem 6 mdr. til et år. Det betyder også, at I måske ikke længere ser hinanden gennem de forelskede briller.
Og så vil man tit opleve, at man ser lidt anderledes på hinanden, end man har gjort før.
Det i sig selv kan også ændre ens forhold lidt. Men det betyder ikke, at man ikke elsker sin kæreste mere.
Det betyder bare, at man skal lære at finde sig tilrette i de nye omstændigheder, og forstå, at forholdet ikke er helt på samme måde, som da man var nyforelsket.
Hvad kan du gøre
Det kan være virkelig frustrerende, når man tænker meget på sin eks, og måske ikke helt forstår hvorfor.
Men der er heldigvis ting man kan gøre, for at få det bedre med de svære tanker.
Snak med venner om det
En ting man kan gøre, er at tale med sine venner om det.
Ens venner kender ofte en rigtig godt, og måske kender de også selv til det med at have tanker man ikke helt forstår, eller som ikke er rare at have.
Det kan også være, at de kan huske din eks og dengang du var sammen med ham.
Det kan være, de kan hjælpe dig til at forstå situationen, eller forstå hvorfor du har de tanker, du har.
For nogle gange kan ens venner se situationen fra en helt anden vinkel, end man selv kan.
Og så er det bare virkelig godt at tale med sine venner, når der er noget, som man har det dårligt over eller ligefrem skammer sig over.
For tit kan det hjælpe rigtig meget at få sagt tingene højt til nogen vi stoler på. For så er det også lettere at give slip på de svære tanker, og ikke lade dem fylde lige så meget.
Slut fred med tankerne
En af de bedste, men også måske sværeste ting, du kan gøre er at prøve at slutte fred med dine tanker om din ekskæreste.
Accepter, at du i tide og utide kommer til at tænke på ham, men at det så også slutter der.
For når jeg læser dit brev, så er du utrolig glad for din nuværende kæreste og elsker ham overalt på jorden.
Derfor synes jeg heller ikke, at det lyder til, at du vil have din ekskæreste tilbage eller slå op med din nuværende kæreste.
Og så længe du har det sådan, så er det helt okay at tænke på sin ekskæreste en gang imellem. Det er der ikke noget unormalt i.
Men derfor kan det stadig være svært, når det sker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe dig. Jeg sender en masse god energi din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper