Jeg har for nyligt slået op med min kæreste, som jeg havde været sammen med i lidt over 1 år. Vi havde det rigtig godt sammen, men der var noget galt synes jeg. Ugen op til jeg slog op, havde jeg været på ferie med min efterskole, hvor jeg var kommet meget tæt med en anden dreng. Han fangede min interesse og pludselig, var jeg ligeglad med min daværende kæreste, og synes der var meget galt i forholdet. Så jeg trak mig, og slog så et par dage efter op med ham. Jeg har siden da, set mere til ham den anden, da vi havde dimmisions fest sammen, og vi endte med at lave mere end bare at kysse. Jeg har senere hen tænkt at jeg egentlig fortryder det, men om det er fordi jeg ikke ved hvor jeg har mig selv eller om det fordi, jeg gerne vil være sammen med min eks igen, ved jeg ikke. Jeg synes bare alting er så kaotisk for tiden, og det virker til jeg slet ikke ved hvad jeg laver. Jeg har fået lægetid, og skal undersøges for en mulig personlighedsfortyrrelse, da jeg kan skifte humør, person og holdning så nemt som ingenting. Og det sårer andre.
Det jeg ville høre, var om det var forkert at slå op med ham. For jeg kan ikke sige hvorfor jeg slog op, og om det var rigtigt.

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at du går med rigtig mange forvirrende tanker og følelser lige nu. Det kan være rigtig svært, når det hele opleves som kaotisk omkring en. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er normalt at tiden efter et brud er kaotisk
Det lyder til, at der er rigtig mange ting, som fylder og rumsterer hos dig. Når man lige har slået op med sin kæreste, er det helt normalt, at der dukker en masse forvirrende og modstridende følelser op. Og det kan være hammersvært at finde hoved og hale i det hele. For selvom man ikke længere er sammen, så er det helt naturligt, at man måske stadig holder af den anden person. Og så kan tvivlen omkring, om det var det rigtige valg godt poppe frem. Den følelse tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kender til. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes at det hele er rigtig kaotisk lige nu.
I vores artikel om kærestesorger kan du finde en masse gode råd til, hvordan man kommer igennem den svære og forvirrende tid efter er brud. Artiklen er skrevet til folk, som er blevet slået op med, men jeg tænker alligevel, at det godt kan være, at der er noget i den, som du kan bruge. For det kan også være rigtig svært at være den, som går fra den anden person. Og mange af de ting som artiklen handler om, er også noget som man tit oplever, selvom man er den, som har slået op.
Det er kun dig, som kan mærke om det var den rigtige beslutning
Du skriver, at du ikke rigtig kan sige, hvorfor du slog op med din ekskæreste. Det kan være rigtig forvirrende, når man er kommet i tvivl om, hvorfor man egentlig slog op. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du nu tænker på, om det var den rigtige beslutning. Når man slår op er det sommetider sådan, at der er en helt klar grund til, at man ikke længere har lyst til at være sammen. Men sommetider er det også sådan, at man ikke helt præcist kan sætte fingeren på, hvad det var der føltes forkert. Og begge dele er helt okay. Derfor behøver der heller ikke altid være en større, dybere grund til at slå op. Hvis man føler, at der er noget i forholdet som er lidt off, er det derfor også helt okay at slå op.
Du skriver også, at du gerne vil høre, om det var forkert at slå op med ham. Og det kan jeg desværre ikke give dig et helt præcist svar på. For det er kun dig, som kan mærke, hvad der er det rigtige for dig. Derfor tænker jeg også, at det er en rigtig god ide, at du får mærket helt efter, hvad der føles rigtigt for dig.
Selvom kærlighed ikke kan reduceres til en liste, kan det sommetider hjælpe at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for og imod at være sammen med den anden person. Det kan nemlig nogle gange være med til at hjælpe ens mavefornemmelse lidt på vej. Hvis du har lyst til det, kan du enten skrive listen ned på et papir eller på din telefon.
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig svært at gå med en masse forvirrende tanker og følelser. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. For tit bliver de svære tanker og følelser lidt lettere at gå med, når man ikke går med dem helt alene.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle veninder, som du kan snakke med det om? Det med at opleve det hele som kaotisk efter et brud, er noget som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine veninder, som også har prøvet at have det sådan. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det og om, hvordan de skaber ro, når det hele føles kaotisk. Langt de fleste veninder vil også rigtig gerne have, at deres veninde har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller, at man bøvler med nogle svære tanker og følelser.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart, at snakke med nogle helt andre om det, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man føler alt er kaotisk og er i tvivl, om det var den rigtige beslutning, at slå op med sin kæreste. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Her til sidst vil jeg også lige give dig lidt ros med på vejen. Det er rigtig fint at gå til lægen, når man er bekymret for, om der er noget galt. Derfor er det også super, at du har bestilt tid til lægen og kan få en snak om, hvordan du har det.
Det kan være rigtig kaotisk, når man har slået op med sin kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker i din retning og håber, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper