Hej Brevkasse
Mig og min kæreste er lige flytte sammen efter at have været kærester i 5 måneder. Jeg kan slet ikke holde op med at være jaloux når hun snapper med sine venner… Og en af hendes eks flirts… Hvad syntes i jeg burde gøre.

(Dreng, 20 år)
Hej Dreng på 20 år
Jalousi kan være en rigtigt træls følelse, som kan ramme os alle sammen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Accepter jalousien
Jeg kan godt høre, at jalousien rammer dig, når din kæreste hun snapper med sine venner. Men jalousi er en helt normal følelse at blive ramt af. De fleste af os har på et eller andet tidspunkt prøvet at få den der stikken i hjertet, når jalousien lige rammer. Og fordi følelser og tanker hænger sammen, så kan vi begynde at få alle mulige tanker og forestillinger om hvorfor vores kæreste gør, som hun gør. Måske kender du også til sådan noget jalousi-tankemylder, som kan fortsætte ud i nogle helt skøre scenarier, som er mere eller mindre urealistiske? Det er i hvert fald super menneskeligt at opleve.
Jalousifølelsen kommer i virkeligheden fordi, vi bliver lidt bange for at miste den person, som vi holder meget af. Så siger vores krop til os, at vi skal holde ekstra meget øje med, at der ikke er nogen, som prøver at snuppe vores kæreste fra os. Men ligesom alle andre følelser, så går jalousien over igen på et tidspunkt. Derfor kan det også være en rigtig god idé at forsøge at acceptere at følelsen popper op engang imellem.
Du spørger, hvad du bør gøre ved jalousien. Men egentligt tænker jeg ikke, at du behøver gøre noget. Nogle gange er det rareste at prøve at acceptere at følelsen kommer, og så bare at vente på, at den er gået over igen. Du kan læse endnu mere om jalousi her i vores artikel om jalousi. For der står masser af gode råd til, hvordan man lige kan håndtere jalousien.
Snak med hende om det
Hvis du har lyst, kan du også prøve at snakke med din kæreste om jalousien. Hun skal selvfølgelig have lov til at snappe med sine venner, men det kan alligevel være meget rart at få snakket om jalousien, så hun ved, hvordan du har det. Bare husk på, at det kan være en god idé at tale om det på en stille og rolig måde.
Jalousi har nogle gange den effekt på os, at vi kan blive sure eller skælde kæresten ud. Men oftest er det fordi, det er jalousien der kommer til at snakke for en, og slet ikke fordi, at man er vred. Dig og din kæreste kan måske prøve at snakke om, hvordan i kan håndtere jalousien på en god måde, så den ikke kommer til at skabe konflikter mellem jer. Det kan eksempelvis være, at din kæreste kan skrue lidt ned for snapperiet, når i er sammen. Eller måske fortælle dig lidt om, hvad de snakker om?
Snak med nogle andre også
Hvis du har brug for at komme ud med dine frustrationer, så kan det også være en god idé, at snakke med nogen, som ikke lige er din kæreste. En god ven eller et familiemedlem eksempelvis. Så kan du få et pusterum for dine tanker og følelser, og din ven kan komme med lidt gode idéer til, hvordan du kan håndtere det hele. Det kan være rigtigt rart, at have den støtte.
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig. Så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det, der lige fylder. Det kan være en super rar måde at få lidt støtte, hvis man har et problem, som man synes er svært at overskue. Og ingen problemer er for små eller store i Headspace. Det er helt gratis og anonymt, og du er altid velkommen til at kontakte dem.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig og din kæreste, og jeres spændende nye liv sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper