Hej,
Jeg er en ung fyr på omkring 20 år.
Jeg er i den situation at jeg har en dejlig kærste der er halvandet år ældre end mig. Vi har været sammen i 8 måneder og Jeg har vildt forelsket i hende meeen.
Jeg kan mærke at jeg en gang i mellem bliver voldsomt jaloux over hendes fortid. Det er ikke fordi jeg som sådan har et problem over at hun har været sammen med andre. Men over at jeg ikke har nået det samme som hun har.
Lige før vi blev kærster var mine tanker at jeg skulle have et år hvor jeg bare kunne slå mig løs, være på tinder og lave en masse uforpligtende.
Det nåede jeg aldrig men det gjord hun. Jeg syntes det er svært at slippe tanken. Og føler mig lidt snydt. Jeg ved godt at det er mega egoistisk at tænke sådan men kan ikke stoppe tanken. Det jo nu man skal gøre det hvis man skal nå det mens man er ung.
Er i tvivl om jeg skal prøve at snakke med hende om det eller bare lade det ligge og håbe på det bliver bedre? Har ikke lyst til at gå fra hende på grund af det, men syntes det fylder lidt…

(20 år)
Hej 20 årig
Det kan være rigtigt træls, når jalousien popper op. Det er nemlig en følelse, der rigtigt hurtigt kan komme til at fylde meget.
Man behøver ikke nå det, mens man er ung
Det lyder super dejligt, at du har fundet en kæreste, som du er glad for. Men jeg kan også sagtens forstå, du ind imellem kan blive jaloux over, at hun har nået en masse, som du ikke har. For det lyder som om, du egentligt også godt kunne tænke dig at have været ude og have det sjovt, inden du mødte din kæreste. Og så kan det godt være hårdt at vide, at ens kæreste har nået at opleve det, når man ikke selv har.
Men jeg lægger også mærke til, at du skriver, at det er nu du skal nå det, mens du er ung. Derfor tænker jeg på, om noget af den følelse måske også er der, fordi du føler dig lidt forkert over ikke at have nået det? Det ville i hvert fald give rigtigt god mening, hvis du kunne få den følelse. For der kan godt være en masse idéer om, hvad man skal nå, mens man er ung. Man skal nå at have festet en masse og måske også været ude at rejse. Og man skal have nået at slå sig løs og have det sjovt, inden voksenlivet rammer, og man har fast job og kæreste.
Men man behøver ikke at have nået alle de ting, mens man er ung. Der er rigtigt mange, der aldrig for alvor har været ude at slå sig løs og have en masse uforpligtende. Måske fordi de allerede har fundet en kæreste, som de er rigtigt glad for. Eller måske bare fordi, det ikke er det, de har lyst til. Og det er helt okay, for der er ikke nogen måde at være ung på, der er mere rigtig end en anden.
Accepter jalousien
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, du godt kan komme til at kæmpe lidt imod den jer jalousi, fordi du gerne vil have den til at forsvinde. Er det rigtigt forstået? Det kan jeg sagtens forstå, du kan komme til. For jalousi kan være en ret ubehagelig følelse, og når ubehagelige følelser popper op i os, så vil vi for det meste gerne have dem til at gå væk, fordi det ikke er rart. Men jo mere man kæmper imod de svære følelser og prøver at få dem til at gå væk, jo mere kommer de for det meste også til at fylde. For når man kæmper imod dem, så giver man dem opmærksomhed. Og det man giver opmærksomhed, er det, der kommer til at fylde.
Derfor tænker jeg, det måske kan hjælpe dig at prøve at acceptere, at den der jalousi-følelse popper op ind imellem. For det er helt naturligt, at den kan gøre det, og det er der ikke noget farligt i. Du kunne for eksempel prøve at sige til dig selv, hver gang du mærke jalousien popper op: “hov, nu mærker jeg jalousien igen. Det er træls lige nu, hvor den fylder. Men den må gerne være her, og ligesom alle andre følelser, går den over igen” og så bare fortsætte med det, du var i gang med inden følelsen poppede op. Det er sikkert hammer-svært i starten, men jo mere du øver dig, jo lettere bliver det.
Snak med din kæreste
Du spørger, om du skal snakke med din kæreste om, at den her jalousifølelse popper op ind imellem. Og det kan jeg sagtens forstå, at du kan blive i tvivl om. For jalousi kan godt føles lidt som en forbudt følelse, man helst ikke må have. Og derfor kan man også godt komme til at tænke, at man helst ikke skal snakke med nogen om det, når man er jaloux. Men jalousi er en helt normal følelse, som alle mennesker oplever ind imellem. Og tit så kan den vokse sig større, hvis man går og bakser med den alene.
Derfor tænker jeg også, det kunne være en rigtigt god idé at snakke med din kæreste om den. Du kan jo prøve at fortælle hende de samme ting, som du har skrevet i dit brev. At det overhovedet ikke er fordi, du har lyst til at gå fra hende. Men at du ind imellem kan mærke, at du kan blive lidt jaloux over, at hun har nået at være ude at slå sig løs. Og du kan mærke, at følelsen fylder noget ind imellem, så du kunne godt tænke dig at snakke med hende om det, så du ikke skal gå og føle, at du skal holde følelsen skjult.
Snak med nogle andre
Du kan også prøve at snakke med nogle andre omkring dig om den her følelse af jalousi, der kan poppe op ind imellem. Det kunne for eksempel være nogle af dine gode venner. For når man går og bakser med nogle lidt svære følelser og tanker, så kan det være rigtigt rart at snakke med nogen om det, så man ikke skal gå med det alene. Og som sagt er jalousi en følelse, som de fleste mennesker støder ind i fra tid til anden. Så det kan jo også være, at der er nogen af dem, du snakker med, der kan genkende nogle af de ting, du fortæller.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om den her følelse af jalousi, så du ikke skal gå og bakse med den alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper