Hej Mindhelper
Jeg har været seksuelt sammen med en mand, der løj om at han var single. Han sagde, han boede sammen med en mand, men i virkeligheden var det hans kæreste (k), han boede sammen med. Jeg havde mistanke, men han overbeviste mig om, at det var en mand, han boede sammen med (for at få mig til at gå med til sex). Jeg havde altså sex med ham på falskt grundlag, ellers ville jeg aldrig have gjort det, og det ved han jo godt, det var derfor, han løj om det. Jeg føler mig nu så snydt og bedraget og ført bag lyset. Jeg er rasende over, at have indledt mig på noget, jeg aldrig ville have gået med til, hvis jeg havde kendt sandheden. Jeg vil derfor spørge, om det i det hele taget er lovligt at manipulere og bedrage andre med noget så gennemgribende som til at have sex med dem, det er vel samtykke på falskt grundlag, eller hvad? Jeg havde i hvert fald aldrig sagt ja, hvis jeg havde kendt sandheden.

(Pige, 24 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har været ude for. Jeg kan godt forstå, at du føler dig snydt og ført bag lyset.
Det er et kæmpe tillidsbrud
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du er et meget tillidsfuldt menneske. Og når andre fortæller en noget, så er det naturligt for de fleste, at vi stoler på, hvad de siger.
Og derfor kan det føles helt abnormt ubehageligt, når det så viser sig, at det de har fortalt ikke er sandheden. Det er et kæmpe tillidsbrud.
Derfor kan jeg også godt forstå, at du er rigtig vred over, at det her er sket. For det er utroligt grænseoverskridende og bestemt ikke i orden.
Når man ufrivilligt går mod sit eget moralske kompas
En ting er, når andre lyver over for os om noget, som kun går ud over dem selv. Men i den her situation, går løgnen både ud over hans nuværende kæreste og dig, fordi du nu har været med til noget, som du bestemt ikke synes er okay.
Og derfor kan jeg også godt forstå, at det føles ekstra ubehageligt. For det har jo aldrig været din intention at gøre noget forkert.
Husk, det er ikke din skyld
Derfor er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at du bestemt ikke har gjort noget forkert. Du har taget en beslutning ud fra de oplysninger, du havde i situationen.
Og som du selv skriver, hvis du havde vidst, at han havde en kæreste, så havde du aldrig haft sex med ham. Derfor håber jeg, at hvis du går med bare en snert af skyldfølelse, så husk på, skylden ligger hos ham. Ikke hos dig.
Kontakt en advokat eller politiet
Du spørger, om det er lovligt at lyve om sin situation, for at have sex med en anden. Det kan jeg desværre ikke svare dig på.
For her i Mindhelper ved vi ikke nok om, hvad lovgivningen her siger.
Hvis du her efter oplevelsen kan mærke, at du har brug for at finde ud af, om det som han gjorde var ulovligt, så kan politiet eller en advokat helt sikkert svare dig på det.
Tal med nogen om det
Når jeg læser dit spørgsmål, så synes jeg også, at det er tydeligt, at det her tynger dig og har påvirket dig. Det kan jeg virkelig godt forstå. For det er bestemt ikke okay, at du er blevet ført bag lyset på den måde.
Men derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har talt med nogen, om det som er sket?
For du skal bestemt ikke gå med de her svære tanker og følelser alene. Og husk, den skam som der kan være i det som er sket, er ikke din! Det er hans.
Det som er sket er forkert, men du er taget ligeså meget gidsel i det, som hans kæreste er. Og derfor skal du ikke bære på det her alene.
Tal med en god ven eller headspace
Så hvis du har en god veninde eller ven, som du stoler på, så sig det højt. Og hvis ikke du kan det, så husk der altid er hjælp at hente hos headspace.
Headspace tilbyder gratis rådgivning til unge om alt mellem himmel og jord. Du kan både chatte med dem, eller få fysiske samtaler på deres kontorer rundt om i Danmark.
Jeg håber, at du finder et svar på dit spørgsmål, og så sender jeg dig en masse håbefuld energi.
De kærligste hilsner Stephanie